Leusden,
24
oktober
2018
|
08:36
Europe/Amsterdam

ŠKODA SCALA: compact, ruim en slim

ŠKODA SCALA: compact, ruim en slim

  • SCALA in eerste helft 2019 op de markt
  • Compacte hatchback met design van VISION RS-studiemodel
  • Vijf motoren beschikbaar, waaronder één diesel en één CNG-krachtbron
  • Leverbaar met slimme assistentiesystemen voor nog meer veiligheid
  • Veel binnenruimte, inclusief groot aantal Simply Clever-opties

 

Een nieuwe naam, nieuwe technologie en een nieuwe persoonlijkheid: met de SCALA breidt ŠKODA zijn aanwezigheid in het populaire compacte segment uit. Het compleet nieuwe model biedt veel ruimte voor passagiers en bagage, een hoge mate van actieve en passieve veiligheid, full-LED verlichting voor en achter, én een groot aantal Simply Clever-ideeën. Voor de vijfdeurs hatchback worden vijf motoren leverbaar met vermogens tussen 66 kW/90 pk en 110 kW/150 pk. De ŠKODA SCALA komt in de eerste helft van 2019 op de markt.

De expressieve designtaal van de SCALA was voor het eerst te zien op het VISION RS studiemodel – dat ŠKODA begin oktober op de autoshow van Parijs liet zien – en gaat het design van alle toekomstige ŠKODA-modellen bepalen. Met de compacte hatchback zet het Tsjechische merk grote stappen op het gebied van technologie, vandaar de naam SCALA, wat in het Latijn ‘traptreden’ of ‘ladders’ betekent. De SCALA is bovendien het eerste productiemodel van ŠKODA zonder merkembleem op de achterzijde. In plaats daarvan staat er ‘ŠKODA’ in blokletters op de kofferklep.

Volop ruimte

Ondanks zijn bescheiden afmetingen biedt de SCALA een grote hoeveelheid binnenruimte. Hij meet 4.362 mm in de lengte, 1.793 mm in de breedte en 1.471 mm in de hoogte. De lange wielbasis van 2.649 mm staat garant voor goede rijeigenschappen. En zoals het een ŠKODA betaamt, heeft de SCALA een van de grootste bagageruimtes in zijn klasse, met een capaciteit van 467 liter, of 1.410 liter met de achterbank neergeklapt.

Simply Clever

Optioneel is de SCALA te voorzien van innovatieve full-LED koplampen en achterlichten. Het model is bovendien de eerste ŠKODA met dynamische richtingaanwijzers achter. Onder de achterbumper is nog een optionele Simply Clever-oplossing te vinden: een elektrisch inklapbare trekhaak die kan worden geactiveerd met een knop in de bagageruimte. Andere typische ŠKODA-elementen zijn de paraplu in het bestuurdersportier, de ruitenkrabber in de tankklep en een optioneel elektrisch bedienbare achterklep.

Altijd connected

Verder beschikt de SCALA over de nieuwste digitale technologie. De optionele Virtual Cockpit kan op verschillende manieren worden geconfigureerd en is met 10,25 inch de grootste in het compacte segment. Het infotainmentscherm meet maximaal 9,2 inch, waarmee het eveneens tot de top in deze klasse behoort. Elke ŠKODA SCALA is uitgerust met een eSIM voor een snelle LTE-internetconnectie en standaard Emergency Call en Proactive Service. Dankzij nieuwe mobiele ŠKODA Connect-diensten kan de auto via een mobiele telefoon worden geopend of afgesloten en is het mogelijk om de infotainmentsoftware en navigatiekaarten ‘door de lucht’ te updaten.

Pittige prestaties

Er worden vijf Euro 6-motoren leverbaar voor de ŠKODA SCALA: drie benzinemotoren, een diesel en (later in 2019) een krachtbron op aardgas (CNG). De 70 kW/95 pk sterke 1.0 TSI is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. De 1.0 TSI met 85 kW/115 pk krijgt er een verzet bij en is er ook met een zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling. Daarboven staat de 110 kW/150 pk sterke 1.5 TSI viercilinder, eveneens met een handgeschakelde zesbak of een zeventraps DSG-automaat. Alle benzinemotoren zijn voorzien van een partikelfilter.

De 1.6 TDI viercilinder – met partikelfilter en SCR-katalysator met AdBlue-injectie – is goed voor 85 kW/115 pk en een koppel van 250 Nm. Standaard is hij er met een handgeschakelde zesbak, optioneel is een zeventraps DSG-automaat beschikbaar. In de loop van 2019 wordt de 1.0 G-TEC leverbaar. Deze driecilinder is ontworpen voor aardgas (CNG) en stoot daardoor minder CO2 en NOx uit. Hij is 66 kW/90 pk sterk en heeft een handgeschakelde zesversnellingsbak.

De ŠKODA SCALA is zelfs met standaard chassis al buitengewoon veilig en wendbaar. Wie echter kiest voor de optionele Sport Chassis Preset krijgt een 15 mm verlaagd onderstel met dempers die via het Driving Mode Select-menu kunnen worden ingesteld op Normal of Sport.

Ruime keuze uit rijassistentiesystemen

Een van de beschikbare veiligheidssystemen voor de ŠKODA SCALA is het optionele Side Assist. Dit waarschuwt de bestuurder voor auto’s die van achteren naderen om in te halen of zich in de dode hoek bevinden. Het verschil met Blind Spot Detect is dat het systeem voertuigen al vanaf 70 meter kan zien aankomen (20 meter voor Blind Spot Detect). Standaard zijn Lane Assist en Front Assist met City Emergency Brake, dat radar gebruikt om in de stad gevaren vóór de auto te detecteren. Optioneel zijn Adaptive Cruise Control (dat werkt tot een snelheid van 210 km/u), Park Assist, Multi-Collision Brake (dat automatisch remt na een aanrijding) en Crew Protect Assist (dat bij een ongeluk razendsnel de ramen sluit en gordels aanspant). Voor de veiligheid van de inzittenden is de ŠKODA SCALA uit te rusten met zelfs negen airbags.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.