Leusden,
04
april
2016
|
16:01
Europe/Amsterdam

ŠKODA versterkt positie in China

  • Volkswagen AG, SAIC Motor Corporation Limited en ŠKODA AUTO ondertekenen intentieverklaring tijdens het staatsbezoek van de Chinese president Xi Jinping in Tsjechië
  • ŠKODA investeert fors in Chinese markt: twee miljard verspreid over vijf jaar
  • Investeringen in nieuwe modellen, alternatieve aandrijflijnen en digitalisatie

ŠKODA versterkt zijn aanwezigheid op de Chinese automarkt in samenwerking met haar langdurige Chinese joint venture-partner SAIC Volkswagen Automotive Company Limited. Het modelprogramma in China wordt uitgebreid en er wordt geïnvesteerd in toekomstige technieken.

Tijdens het staatsbezoek van de Chinese president Xi Jinping aan Tsjechië werd een intentieverklaring getekend door VOLKSWAGEN, SAIC Motor Corporation Limited en ŠKODA AUTO in aanwezigheid van de Chinese en de Tsjechische president. Het grootste punt van de overeenkomst is de investering van ŠKODA in China. De komende vijf jaar investeert ŠKODA 2 miljard euro in de ontwikkeling van ŠKODA’s modellengamma in China. Verder wordt de investering gebruikt voor de ontwikkeling van nieuwe aandrijflijnen, waaronder een elektrische. Ook in connectiviteit en digitalisering wordt geïnvesteerd. VOLKSWAGEN, SAIC Motor Corporation Limited en ŠKODA AUTO hebben daarnaast vastgesteld dat - onder voorbehoud van goedkeuring door de Chinese autoriteiten - ŠKODA ook een vermogenspositie inneemt in de joint venture SAIC VOLKSWAGEN Automotive Company Limited.

“Sinds we negen jaar geleden op de markt kwamen in China heeft ŠKODA AUTO een aantal zeer positieve ontwikkelingen doorgemaakt”, zegt ŠKODA CEO Bernhard Maier. Sinds 2010 is China de grootste markt voor ŠKODA. “We hebben dit succes te danken aan ons aantrekkelijke modelprogramma en de constructieve en positieve samenwerking met onze langdurige Chinese partner SAIC VOLKSWAGEN Automotive Company Limited. Met de overeenkomst versterken we de aanwezigheid van ons merk in China. In de komende jaren breiden we ons aanbod uit en werken we aan nieuwe voertuigconcepten en moderne technologieën. Ons doel is om het aantal afleveringen in China verdubbeld te hebben in 2020.”

ŠKODA werkt op dit moment aan de introductiecampagne van de nieuwe SUV die begin 2017 op de Chinese markt moet verschijnen. Eind april toont ŠKODA de VisionS voor het eerst aan het Chinese publiek. Als onderdeel van de uitbreiding van het SUV-gamma werkt ŠKODA ook aan een tweede variant van de grote SUV en tevens aan een crossover utility vehicle (CUV). Die laatste is speciaal gericht op de Chinese markt.

In de negen jaar dat ŠKODA op de markt is in China steeg het aantal afleveringen van 27.300 auto’s in 2007 naar 281.700 auto’s in 2015.