Škoda’s ambitieuze elektrificatiestrategie in 5 getallen
Škoda’s ambitieuze elektrificatiestrategie in 5 getallen
Elektrificatie is niet meer weg te denken bij Škoda. De volgende cijfers zeggen je op het eerste gezicht waarschijnlijk niks, maar als je verder leest, ontdek je hoe hard Škoda op weg is naar e-mobility.
500.000
Škoda heeft in zijn grootste fabriek – die in Mladá Boleslav, Tsjechië – al een half miljoen batterijen geproduceerd. Die komen niet alleen in Škoda-modellen terecht, maar ook in de modellen van Volkswagen, Audi en SEAT. Hierbij gaat het om volledig elektrische modellen zoals de Škoda Enyaq iV en Škoda Enyaq Coupé iV, maar ook om plug-in hybridemodellen.
1500
Škoda gaat in Mladá Boleslav de productie van batterijen voor volledig elektrische auto’s verhogen naar 1500 stuks per dag. Om dit te kunnen bereiken, opent Škoda een nieuwe productielijn die naar verwachting nog dit jaar in gebruik wordt genomen. Tel hier de accupakketten voor plug-in hybridemodellen bij op en je komt op een dagelijkse productie van 2300 stuks!
4
Die extra batterijen zijn hard nodig, want tot 2026 kun je vier nieuw ontworpen elektrische Škoda-modellen tegemoetzien. Zo bijt de Škoda Elroq in 2024 de spits af. Deze uitstootvrije SUV is de elektrische opvolger van de Škoda Karoq. In 2025 verschijnt een compact model dat ongeveer 25.000 euro gaat kosten en zijn kofferbak is net zo groot als die van de Škoda Scala.
De derde nieuwe elektrische Škoda is een stationwagon in de klasse van de Škoda Octavia Combi. Het vierde model is het nieuwe topmodel: een elektrische 7-zitter, gebaseerd op het studiemodel Škoda Vision 7S.
23.000
Die nieuwe elektrische Škoda-modellen kunnen heel veel, maar zichzelf in elkaar zetten, hoort daar niet bij. Daarom heeft Škoda al meer dan 23.000 fabrieksmedewerkers opgeleid en klaargestoomd voor de productie van EV’s en PHEV’s, respectievelijk Electric Vehicles en Plug-in Hybrid Electric Vehicles. Per 2030 wil Škoda in alle Tsjechische fabrieken geëlektrificeerde modellen of componenten hiervoor produceren. Behalve Mladá Boleslav zijn dit Kvasiny en Vrchlabí.
5.600.000.000
Škoda investeert de komende tijd het duizelingwekkende bedrag van 5,6 miljard euro in zijn elektrificatiestrategie. Dat is heel veel geld en geeft aan hoe serieus Škoda schone mobiliteit neemt. Met de huidige productielijn van batterijen in Mladá Boleslav is een investering van 130 miljoen euro gemoeid.
Lees ook: Škoda lanceert e-mobiliteitsoffensief met 6 nieuwe elektrische modellen voor 2026
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.