Leusden,
02
september
2018
|
10:00
Europe/Amsterdam

ŠKODA’s druppelvormige stroomlijnauto’s

ŠKODA’s druppelvormige stroomlijnauto’s

Een waterdruppel genereert vanuit aerodynamisch opzicht een minimale luchtweerstand. In de jaren voorafgaand aan de Tweede Wereldoorlog, experimenteerden de ontwerpers van ŠKODA uitvoerig met deze vorm. Dit heeft enkele sensationele stroomlijnmodellen opgeleverd.

In 1934 en 1935 ging ŠKODA vol in de aanval met een reeks nieuwe modellen. Naast de zeer succesvolle 420 POPULAR werden de nieuwe ŠKODA 640 SUPERB en de compacte RAPID sedan gepresenteerd. Op de autotentoonstelling van Praag in 1935 was de ŠKODA 935 DYNAMIC echter een van de grootste publiekstrekkers.

De ontwerpers van ŠKODA wilden laten zien welke mogelijkheden er waren als de aerodynamische wetten werden doorgevoerd in een auto-ontwerp. Met zijn gestroomlijnde druppelvorm noteerde de 935 DYNAMIC in de windtunnel een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,37. Om dit in perspectief te zetten: de Ferrari F50 supersportwagen uit 1995 heeft dezelfde Cw-waarde.

Design ŠKODA 935 DYNAMIC

Vooral de achterzijde van de 935 DYNAMIC was zeer opvallend van vorm. Om de stabiliteit op hoge snelheid te behouden, kreeg de auto door de ontwerpers een staartvin aangemeten. Ook de constructie van het ruggengraatchassis was revolutionair: de centrale kokerbalk diende tevens als benzinetank. De 4,8 meter lange ŠKODA 935 DYNAMIC liet zien in welke richting de auto-ontwerpers dachten voor een toekomstige, prestigieuze reisauto (ŠKODA denkt continu aan de auto van de toekomst). Door de carrosserie te vervaardigen van stalen en aluminium elementen, bleef het gewicht van de ŠKODA 935 DYNAMIC bovendien laag: 1170 kilo

ŠKODA POPULAR MONTE CARLO

Ook bij andere vooroorlogse ŠKODA’s werd veel aandacht besteed aan de stroomlijn. Zo profiteerde de ŠKODA POPULAR MONTE CARLO uit 1936 duidelijk van alle research die in de 935 DYNAMIC was gestoken. De POPULAR MONTE CARLO was een eerbetoon aan Zdeněk Pohl en Jaroslav Hausmann, die in januari 1936 met hun POPULAR SPORT als tweede in hun categorie waren gefinisht in de uitzonderlijk zware Monte Carlo-rally. In hun roadster legde het duo de 3852 kilometer route van Athene naar Monaco in slechts vier dagen af.

In twee jaar tijd bouwde ŠKODA zeventig roadsters en coupés van de POPULAR MONTE CARLO. De auto werd aangedreven door een watergekoelde viercilinder viertakt SV-motor (1385 cm3, 31 pk, achterwielaandrijving) en had een hydraulisch remsysteem. De beschikbare uitvoeringen waren voorzien van tal van accessoires. Zo werden de koplampen van de Coupé geheel geïntegreerd in de voorspatborden en voorzien van verchroomde roosters, in dezelfde vorm als de grille. Maar ook de mensen die bij ŠKODA aanklopten voor een ŠKODA POPULAR MONTE CARLO, waren bijzonder interessant. Zo kocht koning Peter II van Joegoslavië zelfs twee exemplaren.

ŠKODA RAPID SIX

Slechts een handvol exemplaren van de ŠKODA POPULAR MONTE CARLO is bewaard gebleven. In de collectie van het ŠKODA Museum in Mladá Boleslav (ook virtueel te bezoeken) ontbreekt het model uiteraard niet. Een andere auto uit de serie stroomlijnmodellen is de ŠKODA RAPID SIX, een sportieve coupé uit 1935. Er zijn slechts vier exemplaren van dit model gebouwd, die werden ingezet tijdens races als de 1000 Mijlen van Tsjecho-Slowakije. Voorzien van een motor uit de ŠKODA 637, wist de tweezitter een topsnelheid van 130 km/h te bereiken.

ŠKODA 532 en 536 autobussen

Ook de prototypes van de ŠKODA 532 en 536 autobussen kregen een aerodynamisch staartstuk aangemeten. Vooral de 532 was met zijn dubbele achteras en rondom onafhankelijke wielophanging een indrukwekkend voertuig. De achterin geplaatste motor werd van de 35-persoons cabine gescheiden door een wand met dikke geluidsisolatie en kon worden bereikt via een luik aan de zijkant. Ter verbetering van de stroomlijn werd voor de achterwielen een deksel gemonteerd. Het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog legde de ontwikkeling van deze bussen echter voortijdig stil.

Restauratie ŠKODA 935 DYNAMIC

Na zijn debuut op de Praagse autotentoonstelling in 1935, was het de bedoeling om de ŠKODA 935 DYNAMIC verder door te ontwikkelen voor testdoeleinden, maar het prototype werd in de zomer van 1939 verkocht. Pas vele jaren later, in 1968, wist ŠKODA de auto terug te kopen. In het destijds pas geopende ŠKODA Museum, maakte de 935 DYNAMIC deel uit van de nog slechts tien auto’s tellende fabriekscollectie.

“Toen ŠKODA de 935 DYNAMIC terug kocht, verkeerde de auto in een erbarmelijke conditie. Hij was paars geverfd en tal van onderdelen ontbraken. Desondanks reed de auto nog wel”, vertelt Michal Velebný, coördinator van ŠKODA’s restauratie-atelier. In 2012 werd het besluit genomen om de gestroomlijnde schoonheid weer terug te brengen in zijn oorspronkelijke vorm. Helaas was in het archief van het ŠKODA Museum weinig informatie over de 935 DYNAMIC terug te vinden. “Doordat we maar zo weinig gegevens van de auto hadden, was de restauratie niet eenvoudig. Ik ben dan ook bijzonder trots op het eindresultaat, dat nauwelijks afwijkt van het origineel. Zelfs de kleur van de lak is identiek!” zegt Velebný enthousiast.

ŠKODA 935 DYNAMIC op Schloss Bensberg

Na drie jaar intensieve restauratie-arbeid aan de carrosserie, beleefde de ŠKODA 935 DYNAMIC in juli 2015 zijn tweede publieksdebuut tijdens de Schloss Bensberg Classics in Duitsland. Vervolgens nam de renovatie van het interieur en de opbouw van de techniek nog een jaar in beslag. “Talloze onderdelen moesten opnieuw worden gemaakt,” legt Michal Velebný uit.

Ook al is de ŠKODA 935 DYNAMIC een auto van formaat, naar de huidige maatstaven is het interieur tamelijk krap. Het houtwerk en de bekleding ademen de sfeer van de chique salons in het interbellum. De bestuurder van de ŠKODA 935 DYNAMIC zal zich even moeten aanpassen aan het grote dunne stuurwiel (zonder bekrachtiging) en de zware pedalen, waar je nog met alle kracht op moet gaan staan. Je voeten even rust geven met je hielen op de vloer, is uitgesloten. Het vergt kunde om de 935 DYNAMIC door het hedendaagse stadsverkeer te loodsen, maar wanneer de auto eenmaal op snelheid is, is hij weer helemaal in zijn element.

ŠKODA 935 DYNAMIC
TECHNISCHE GEGEVENS

Motor: viercilinder benzinemotor (boxer), achterin in lengterichting vóór de achteras geplaatst; twee carburateurs; 1995 cm3

Maximum vermogen: 40,5 kW / 55 pk

Lengte x breedte x hoogte x wielbasis (mm): 4860 x 1680 x 1540 x 3200