Leusden,
10
april
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Stroomlijn ŠKODA SCALA: als een warm mes door de boter

Stroomlijn ŠKODA SCALA: als een warm mes door de boter

Samenvatting

De carrosserie van de ŠKODA SCALA is geoptimaliseerd voor een goede stroomlijn. Weet jij hoe de Air Curtains, de aerodynamische wielen en de dakspoiler werken?

De ŠKODA SCALA heeft een lage Cw-waarde van 0,29. Dat is zijn luchtweerstandscoëfficiënt: een waarde die aangeeft hoe makkelijk een auto door de lucht snijdt. Zo’n lage luchtweerstand is gunstig voor het brandstofverbruik, want dan hoeft de motor minder hard te werken. Hiervoor gebruikt ŠKODA de volgende aerodynamische slimmigheden.

Air Curtains

In de voorbumper van de SCALA zitten Air Curtains. Deze verticale sleuven zie je onder de koplampen en geleiden lucht door de bumper naar de voorwielen. Daar stroomt het vlak langs de wielen en de deuren naar achteren. Dit minimaliseert de luchtwervelingen achter de voorwielen en bevordert zo de stroomlijn. De vorm van de doorstroomopening is precies afgestemd op de vorm van het wiel.

Aero wielen

Je kunt de SCALA bestellen met 18-inch Aero-wielen. Deze speciale aerodynamische wielen verlagen de luchtweerstand en verbeteren de rijstabiliteit. Door de kleine openingen tussen de overwegend dichte spaken wordt koelende lucht naar de remmen geleid. Tijdens de ontwikkeling van de Aero-wielen werd ŠKODA’s supercomputer ingeschakeld om geavanceerde simulaties uit te voeren.

Dakspoiler

Spoilers voor auto’s komen in verschillende vormen en maten. De SCALA heeft een luchtweerstand verlagende dakspoiler die tegelijkertijd voor genoeg neerwaartse druk zorgt. Kleine vinnetjes op de spoiler gaan wervelvorming tegen. De spoiler zorgt er ook voor dat de turbulentie die achter de auto ontstaat, symmetrisch van vorm is – de optimale vorm. En om te voorkomen dat lucht onder de auto wervelt, is de onderzijde van de SCALA voor het grootste deel dicht gemaakt. Met als resultaat dat de gezinsauto door de lucht snijdt als een warm mes door de boter.