Leusden,
23
mei
2019
|
15:54
Europe/Amsterdam

SUPERB iV en CITIGOe iV starten het elektrische tijdperk van ŠKODA

Start ŠKODA e-tijdperk met SUPERB iV en elektrische stadsauto CITIGOe iV

  • ŠKODA lanceert submerk iV voor innovatieve, intelligente en inspirerende e-mobility
  • SUPERB iV: eerste plug-in hybride van ŠKODA, SUPERB-reeks verder verfijnd
  • CITIGOe iV: de eerste volledig elektrische stadsauto van ŠKODA; actieradius 260 km (WLTP)
Samenvatting

Met de introductie van de SUPERB iV plug-in hybride en de 100 procent elektrische CITIGOe iV trapt ŠKODA zijn elektrische tijdperk af. De SUPERB iV heeft een systeemvermogen van 160 kW/218 pk. Hij is gebaseerd op de nieuwe generatie van ŠKODA’s topmodel. De nog scherper gelijnde SUPERB heeft naast de innovatieve aandrijflijn ook het nieuwste op het gebied van connectiviteit, infotainment en assistentiesystemen aan boord. De volledig elektrische stadsauto CITIGOe iV is zeer geschikt voor schone en efficiënte mobiliteit in de stad. Zijn elektrische actieradius bedraagt 260 kilometer (WLTP).

ŠKODA start het elektrische tijdperk met de lancering van het submerk iV, met de ‘i’ van Innovatief, Intelligent en Inspirerend en de ‘V’ van Vehicle. iV staat echter niet alleen voor voertuigen, maar ook voor een connected ecosysteem en maatwerk als het gaat om mobiliteitsdiensten. ŠKODA zet hier zijn grootste investeringsprogramma ooit voor in: de komende jaren steekt het merk twee miljard euro in alternatieve aandrijflijntechnologieën en nieuwe mobiliteitsdiensten, zoals platforms voor carsharing. Ook gaat ŠKODA voor andere merken binnen de Volkswagen Groep componenten voor geheel of gedeeltelijk elektrisch aangedreven modellen produceren. Met de duurzaamheidstrategie ‘GreenFuture’ stelt de Tsjechische autofabrikant zichzelf daarbij bovendien concrete milieudoelen, zoals het met 30 procent terugdringen van de CO2-uitstoot van het gamma tussen 2020 en 2025. Daarbij speelt de overschakeling van verbrandingsmotor naar elektrische aandrijving een belangrijke rol. Nog vóór het einde van 2022 heeft ŠKODA meer dan tien volledig of gedeeltelijk elektrisch aangedreven modellen in de line-up.

De nieuwe ŠKODA SUPERB iV

De SUPERB iV is de eerste plug-in hybride van ŠKODA. Hij beschikt over een 1.4 TSI benzinemotor (115 kW/156 pk) die is gekoppeld aan een zestraps DSG-transmissie. Daarnaast heeft hij een 85 kW sterke elektromotor die wordt gevoed door een lithium-ion batterij met een capaciteit van 37 Ah en een energie-inhoud van 13 kWh. Deze batterij is vóór de achteras in de wagenvloer geïntegreerd. De ŠKODA SUPERB iV heeft een systeemvermogen van 160 kW/218 pk en een maximaal koppel van 400 Nm. De elektrische actieradius bedraagt maximaal 55 kilometer volgens de WLTP-norm*. In combinatie met de verbrandingsmotor komt de totale actieradius op 850 kilometer*. De gemiddelde CO2-uitstoot bedraagt minder dan 40 g/km. De ŠKODA SUPERB iV voldoet aan de Euro 6d-TEMP emissienorm.

Dynamiek en efficiency op maat

De ŠKODA SUPERB iV is standaard uitgevoerd met Driving Mode Select. Dat betekent dat bestuurder kan kiezen uit drie rijmodi. In SPORT-modus is het volledige systeemvermogen beschikbaar voor maximale dynamiek. In hybride-modus zorgt slimme elektronica voor een zo efficiënt mogelijk samenspel tussen de elektro- en verbrandingsmotor en de E-Modus is er voor volledig elektrisch rijden. In deze modus zorgt de E-noise soundgenerator voor een speciale sound. Zo horen voetgangers en fietsers de SUPERB iV naderen. Met een wallbox met een capaciteit van 3,6 kW duurt het volledig laden van de accu 3,5 uur. Tijdens de rit zorgen de benzinemotor en recuperatie (energieterugwinning door afremmen) voor extra elektrische actieradius.

Een nieuwe look

Net als de andere SUPERB-uitvoeringen in de reeks heeft ook de SUPERB iV een nieuwe look gekregen. Vooral het front springt in het oog. Zo is de vernieuwde SUPERB het eerste productiemodel van ŠKODA met full-LED Matrix-koplampen. Ook de nieuwe bumpers en luchtinlaten met honingraatstructuur zijn blikvangers. Aan de achterzijde verraadt het iV-logo het bijzondere karakter. De SUPERB iV is standaard uitgevoerd met het multifunctionele Maxi DOT-display. Optioneel is hij leverbaar met een Virtual Cockpit met een 10,25 inch display dat naar eigen inzicht is in te delen. Ongeacht de keuze informeert de SUPERB iV zijn bestuurder over onder meer de laadstatus van de batterij en de resterende elektrische actieradius. De verschillende rijmodi zijn te selecteren via knoppen op de middenconsole. De handige E-Manager-app maakt het mogelijk om voorafgaand aan een rit de batterij te laden en/of de airconditioning in te schakelen. De bestuurder kan bij die laatste zelf bepalen of er dan gebruik wordt gemaakt van stroom van het elektriciteitsnet of van de auto-accu. Nog een praktisch punt: de ŠKODA SUPERB iV Hatchback heeft een bagageruimte met een inhoud van 485 liter (Combi: 510 liter).

Infotainment van de nieuwste generatie

Zowel het standaard navigatiesysteem Amundsen met 8 inch display als het optionele Columbus-systeem met 9,2 inch scherm is gebaseerd op de nieuwste infotainmentgeneratie. Bij Columbus is de Virtual Cockpit altijd inbegrepen. Bovendien biedt deze laatste met een naar eigen wens instelbaar touchscreen en de mogelijkheid van bediening door middel van gebaren. Beide navigatiesystemen beschikken over een geïntegreerde eSIM en zijn altijd online. Dat betekent onder meer dat routes nog sneller worden (her)berekend en dat navigeren met realtime verkeersinformatie mogelijk is. Bij files worden bijvoorbeeld snel alternatieve routes voorgesteld.

Nieuw zijn Infotainment Apps, die via het centrale display zijn te bestellen, zoals de weer- en nieuws-app. Ook extra data voor internetverkeer is op deze manier te bestellen. Met deze bundels kunnen inzittenden gebruikmaken van de WLAN-hotspot in de auto.

De updates van de systeemsoftware en de navigatiekaarten kunnen ‘over the air’ plaatsvinden (eerste jaar gratis). Ook toegang tot de online-diensten van ŠKODA Connect is het eerste jaar gratis. Dan gaat het onder meer over Proactieve Service, Remote Access en iV-specifieke diensten als het van afstand starten van het opladen van de batterij of het inschakelen van de airconditioning.

Uiteraard is de SUPERB iV uitgevoerd met SmartLink-technologie. De apps van smartphones (Android en iOS) worden daarmee op het display van de auto zichtbaar gemaakt en hun functies zijn van daaruit te bedienen. De SUPERB iV beschikt ook over diverse USB-aansluitingen.

Nog betere assistentie

Het arsenaal aan assistentiesystemen wordt voor de nieuwe SUPERB iV opnieuw verder uitgebreid. Zo is de nieuwe plug-in hybride er nu ook met Trailer Assist, dat moeiteloos manoeuvreren met aanhangers mogelijk maakt. Area-View brengt dankzij vier camera’s de ruimte rondom de auto in beeld op het centrale display. Hierdoor worden (in)parkeren en manoeuvreren vergemakkelijkt.

De nieuwe SUPERB iV wordt begin januari 2020 op de Nederlandse markt verwacht. De prijzen en exacte specificaties worden voorafgaand aan de marktintroductie vrijgegeven.

ŠKODA CITIGOe iV: emissievrij door de stad

De CITIGOe iV is de eerste volledig elektrisch stadsauto van ŠKODA. Het compacte model met plaats voor vier heeft een elektromotor met een vermogen van 61 kW en een koppel van 210 Nm. Een lithium-ion batterij maakt een actieradius van 260 kilometer* volgens de WLTP-norm mogelijk. Daarmee is de CITIGOe iV, die eind dit jaar in productie gaat, op maat gemaakt voor lokaal emissievrij rijden in de stad.

De krachtige elektromotor van de CITIGOiV zorgt voor pittige prestaties. Zo sprint de compacte ŠKODA in 12,5 seconden van 0-100 km/u. De tussensprint van 60-100 km/u duurt slechts 7,6 seconden. Met een topsnelheid van 130 km/u is de CITIGOe iV ook op de snelweg in zijn element. Bovendien is hij praktisch als elke CITIGO: hij biedt ruimte voor vier en de bagageruimte heeft een inhoud van 250 liter. Door de achterbank neer te klappen wordt dat maar liefst 923 liter.

Ruime actieradius, slimme laadmogelijkheden

De elektromotor van de CITIGOe iV krijgt zijn energie van een 60 Ah-accu met een energie-inhoud van 36,8 kWh. Deze accu met 168 individuele cellen is slechts 30 cm dik (1,1 meter lang, 1,7 meter breed) en is in de wagenbodem geïntegreerd. Met een 40 kW-gelijkstroomlader en het CCS (Combined Charging System) duurt het slechts een uur om een lege accu tot 80 procent op te laden. Bij een wisselstroomwallbox (7,2 kW) vergt het volledig laden van een lege accu ruim 4 uur en bij een 2,3 kW thuislaadstation 12,5 uur. Uiteraard is het accupakket ook via een traditionele 230 V-aansluiting te laden.

Herkenbaar

Een typisch kenmerk van de elektrisch aangedreven CITIGO-modellen is de in carrosseriekleur uitgevoerde grille. De bumpers met standaard geïntegreerde mistlampen hebben een nieuw design en de behuizing van de buitenspiegels is uitgevoerd in zwart of wagenkleur. Geïntegreerde richtingaanwijzers zijn standaard.

De CITIGOe iV, die uitsluitend in vijfdeursuitvoering wordt geleverd, heeft een nieuw dashboard en krijgt een rijke standaarduitrusting met onder meer elektrisch bedienbare ramen vóór, Climatronic (volautomatische airconditioning), afstandsbediening voor de centrale deurvergrendeling en Radio Swing II. Ook het Move&Fun dockingstation voor smartphones is altijd inbegrepen. Met de Move&Fun app verandert de smartphone in een extra display in de auto. Hij geeft dan bijvoorbeeld voertuig- of navigatiegegevens weer. Via de app zijn ook onlinediensten beschikbaar, zoals Remote Access en de aansturing van de airconditioning of het laadproces. Ook als het gaat om veiligheid loopt de CITIGOe iV voorop. Zo is hij standaard uitgevoerd met Lane Assist en front-, hoofd- en zijairbags. Diverse optiepakketten en individuele opties maken het mogelijk de CITIGOe iV naar eigen wens samen te stellen.

De CITIGOe iV wordt begin januari 2020 op de Nederlandse markt verwacht. De exacte specificaties en prijzen worden voorafgaand aan de marktintroductie bekendgemaakt.

download
koda-superb-iv-footage
download
koda-citigoe-iv-footage

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

** De genoemde verbruikscijfers zijn gebaseerd op de uitkomsten van de op dit moment geldende Europese testmethode. Afhankelijk van meeruitvoeringen, weg-, verkeers- en weersomstandigheden, milieu-invloeden, conditie van de auto en rijstijl kunnen in de praktijk verbruikswaarden voorkomen die hiervan afwijken.