Leusden,
14
september
2022
|
07:00
Europe/Amsterdam

Tour de France: wie bestuurt de ŠKODA’s op het parcours?

Tour de France: wie bestuurt de ŠKODA’s op het parcours?

Samenvatting

Zowel racefietsen als auto’s sjezen voorbij tijdens de Tour de France. Wat doen die ŠKODA’s op het parcours en waarom worden ze bestuurd door oud-profwielrenners?

ŠKODA is hoofdsponsor én autopartner van de Tour de France. Het steunt de organisatie met 250 auto’s, die dit jaar allemaal hybride of elektrisch zijn. De ster van het wagenpark is de volledig elektrische ŠKODA ENYAQ iV commandowagen, waarin Tour-directeur Christian Prudhomme op 16 van de 21 etappes het peloton aanvoert.

Bijzondere baan: tussen de renners rijden

Maar wat doen al die andere ŠKODA’s op het parcours? Een deel bestaat uit service-auto’s die voor de renners uitrijden en waarin hooggeëerde gasten het wielerspektakel van héél dichtbij meemaken. Dit artikel gaat over de bestuurders van deze auto’s en over hun bijzondere baan.

Slecht nieuws voor wielerfans die nu denken hun nieuwe droombaan te hebben gevonden: je kunt niet zomaar achter het stuur van een auto stappen en in vol racetempo tussen de renners gaan rijden. De enigen die dat kunnen, zijn oud-profwielrenners. Alleen zij weten hoe de renners bewegen, wat ze van plan zijn en hoe je tempowisselingen spot. Dan nog moeten ze een speciale vergunning aanvragen bij de Internationale Wielerunie, die ze alleen krijgen als ze genoeg ervaring hebben met het besturen van volgauto’s bij evenementen op kleinere schaal.

Stevig doorrijden in de sportstand

Een van de spannende situaties die de sportieve chauffeurs tijdens de Tour de France tegenkomen, is afdalen met de auto op lastige stukken waar de renners sneller kunnen zijn. De bestuurders prijzen het soepele rijgedrag en de wendbaarheid van de SUPERB iV en ENYAQ iV. Ze gebruiken de sportstand als ze echt vaart moeten maken.

De comfortstand is net zo belangrijk, want elke oud-profwielrenner brengt tijdens de Ronde van Frankrijk acht- tot negenduizend kilometer achter het stuur door. Een aanzienlijk deel hiervan wordt daadwerkelijk op het parcours afgelegd. Dat klinkt misschien als een droombaan, maar soms ben je anderhalf uur onderweg naar de start, dan rijd je vijf uur tijdens de etappe en moet je nog eens anderhalf uur door om bij het hotel te komen. Dit jaar hebben de bestuurders na de eerste drie etappes in Denemarken, ook de ruim 1.000 kilometer naar Noord-Frankrijk afgelegd.

Je eigen SUPERB of ENYAQ iV

Wil je je eigen hooggeëerde gasten, zoals je kinderen of je schoonmoeder, rondrijden in een ŠKODA SUPERB of ENYAQ iV? Ga op je rustdag naar de ŠKODA-dealer. Tijdens de Tour de France-acties is de elektrische SUV leverbaar uit voorraad en krijg je extra voordeel met de sportieve SUPERB Limited Sportline.

Lees ook: Sleutelen in sneltreinvaart tijdens de Tour de France

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.