Leusden,
23
december
2018
|
07:00
Europe/Amsterdam

Van de eerste carkit tot Apple CarPlay

Van de eerste carkit tot Apple CarPlay

Handsfree bellen met een carkit in een ŠKODA kan al sinds 2000. Toen was dat revolutionair. Achttien jaar later vinden we het vanzelfsprekend dat je telefoon en je auto met elkaar kunnen communiceren. Er is dan ook veel gebeurd tussen toen en nu.

2000: Handsfree

Wanneer de eerste mobiele telefoons op de markt komen, worstelen we met de vraag: hoe kun je veilig bellen tijdens het autorijden? Het antwoord: een handsfree-set gebruiken. Je schuift de telefoon in een houder die op zijn beurt met een kabel verbonden is met de auto. ŠKODA bouwt sinds 2000 de eerste handsfree-sets in. Ze zijn speciaal ontworpen voor de Nokia 6210i en verschijnen wanneer de eerste generatie Octavia wordt gefacelift.

2004: Handsfree met bluetooth

De kabelverbinding blijkt al snel onpraktisch en de houder zit vaak in de weg. De oplossing komt in de vorm van een draadloze verbinding via bluetooth. De techniek dankt zijn naam aan een Deense koning uit de tiende eeuw: Harald Bluetooth. Diplomatiek als hij was, bracht hij strijdende volkeren samen om vrede te sluiten. Met andere woorden: hij faciliteerde open communicatie, net als de huidige bluetooth-verbinding. De techniek wordt geïntroduceerd bij de tweede generatie Octavia in 2004.

2008: Muziek streamen met bluetooth

Mobiele telefoons worden steeds geavanceerder en de mogelijkheden houden niet op bij bellen en sms’en. Muziek streamen via bluetooth maakt autorijden nog leuker. Zo kun je het handjevol nummers dat in het geheugen van je telefoon past, afspelen via de autoradio. De eerste ŠKODA die dit ondersteunt, is de tweede generatie SUPERB uit 2008.

2009: iPod-muziek in de auto

Op de populaire Apple iPod staan wel duizend nummers. Natuurlijk willen muziekliefhebbers naar die muziek luisteren in hun auto. Daarom worden entertainmentsystemen in ŠKODA’s zo ontworpen dat ze ook met andere apparaten dan mobiele telefoons kunnen ‘praten’. In het begin loopt dit via de Mitsumi-connector – een verloopstekker. De eigenzinnige YETI is in 2009 de eerste ŠKODA met zo’n stekker. In 2012 doet de standaard USB-poort zijn intrede. Ditmaal gaat de RAPID er met de primeur vandoor.

2014: SmartGate en MirrorLink

De perfecte integratie van mobiele apparaten en auto’s wordt bereikt met ‘smart’ multimediasystemen. In de modellen van ŠKODA heten deze systemen SmartGate en MirrorLink. Met MirrorLink spiegel of ‘mirror’ je het scherm van je telefoon op het infotainmentscherm van de auto. Apps die op je telefoon draaien, zoals navigatie of internetradio, verschijnen in de auto op het centrale beeldscherm. SmartGate werkt andersom: automobilisten kunnen rij-informatie naar hun telefoon sturen om meerdere auto-apps te gebruiken. Denk aan de verbruiksmonitor. Beide systemen zijn leverbaar sinds de lancering van de derde generatie FABIA in 2014.

2015: Apple CarPlay en Android Auto

Alle ŠKODA’s (met uitzondering van de CITIGO) krijgen voor modeljaar 2015 nieuwe designelementen en motoren, plus integratie van een nieuwe generatie connectiviteit, SmartLink+ genaamd. Dit systeem omvat MirrorLink en SmartGate, en ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto. Ook werkt het met veel meer mobiele telefoons dan eerdere systemen.

2016: ŠKODA Connect

Met ŠKODA Connect kun je bepaalde functies van je auto bedienen vanaf je smartphone of smartwatch. Op afstand controleren hoe vol de brandstoftank zit, bijvoorbeeld. Of rijgegevens van je laatste rit inkijken. Staat de auto wel op slot? Waar staat-ie geparkeerd? Je kunt er je volgende reis mee plannen en de routeinformatie rechtstreeks naar het navigatiesysteem van de auto sturen. ŠKODA Connect wordt eind 2016 toegevoegd aan ŠKODA’s connectiviteitsporfolio in de KODIAQ. In de zes maanden erna krijgen alle modellen (behalve de CITIGO) ŠKODA Connect.

Lees ook: Evolutie van het stuur - ruim 100 jaar geschiedenis