Leusden,
15
januari
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Van deze elektrische ŠKODA's heb je nog nooit gehoord

Van deze elektrische ŠKODA's heb je nog nooit gehoord

Samenvatting

Elektrische auto’s zijn sinds enkele jaren ‘hot’, maar rijden op stroom is niets nieuws. In de geschiedenis werd elektriciteit al eerder gezien als een goed alternatief voor benzine en diesel. Deze elektrische ŠKODA’s reden zo’n 80 jaar geleden al rond.

Op dit moment heeft ŠKODA twee geëlektrificeerde modellen in het programma: de CITIGOe iV en de SUPERB iV. In de geschiedenis van het merk is dat een keer eerder voorgekomen, rond het jaar 1940. Maak kennis met ŠKODA’s elektrische vrachtwagen en met de vrolijke ŠKODA Puck.

Bier vervoeren met ŠKODA’s elektrische vrachtwagen

ŠKODA’s elektrische vrachtwagen verscheen eind jaren dertig. Hij werd ingezet om bier te transporteren naar restaurants in het toepasselijk genaamde stadje Pilsen. De voor zijn tijd moderne frontstuurcabine zat boven de motor, voor de vooras. Hij was aerodynamisch van vorm en had een gedeelde voorruit. Het laadvermogen van de elektrische vrachtwagen bedroeg 3 ton.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ŠKODA Puck: elektrische tweezitter voor kinderen

Niet veel later verscheen de ŠKODA Puck (1941); een elektrisch autootje voor kinderen. Stel je toch eens voor dat jouw ouders zo aardig en rijk waren, dat je zo’n open tweezitter cadeau kreeg! Er waren twee uitvoeringen: een voor kleine en een voor grote kinderen. De mini-auto had een contactschakelaar, een werkende snelheidsmeter en echte koplampen. Alle wielen waren geveerd. De elektromotor van Scintilla gaf de ŠKODA Puck een topsnelheid van 12 km/h. De batterijen zaten onder de motorkap en de achterklep.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

150 kilometer actieradius voor OCTAVIA Green E Line

De klassieke ŠKODA Puck en de moderne CITIGOe iV lijken misschien slechts een hink-stap-sprong van elkaar verwijderd, maar de werkelijkheid is anders. De elektrische stadsauto dankt zijn technische basis, met een accupakket onder de achterbank en een elektromotor onder de motorkap, juist aan de OCTAVIA Green E Line uit 2011. Dit volledig elektrische prototype van de tweede generatie ŠKODA OCTAVIA had een actieradius van 150 kilometer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Van vroeger tot nu – de ŠKODA CITIGOe iV

De nieuwe ŠKODA CITIGOe iV komt volgens de WLTP-norm 260 kilometer ver op een acculading. Het accupakket kun je op drie manieren opladen. Simply Clever handigheidjes waarvan ze 80 jaar geleden alleen nog maar konden dromen, zijn tegenwoordig gemeengoed. Zo heeft elke ŠKODA CITIGOe iV rijstrookassistentie en automatische klimaatregeling. En je smartphone doet dienst als navigatiesysteem en boordcomputer. Pardon, je watte doet dienst als hoe? O ja, pardon, het woord ‘smartphone’ bestond 80 jaar geleden nog niet …

Lees ook: 8 procent bijtelling, 248 kilo accu’s - CITIGOe iV in getallen