Leusden,
16
februari
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Van welke ŠKODA RS gaat jouw hart sneller kloppen?

Van welke ŠKODA RS gaat jouw hart sneller kloppen?

Samenvatting

De letters RS zorgen al meer dan 45 jaar voor spanning en sensatie. De afkorting maakte furore met de legendarische ŠKODA 130 RS uit 1974 en de eerste OCTAVIA RS kwam in 2000 op de markt. RS is een adembenemend hoofdstuk uit 125 jaar ŠKODA.

De geschiedenis van de RS-lettercombinatie begint in 1974. ŠKODA gebruikt de afkorting voor ‘Rally Sport’ voor zijn nieuwe rallyprototypen: de ŠKODA 180 RS en 200 RS. De testresultaten van deze rallymodellen zijn veelbelovend en in 1975 volgt een raceauto voor het circuit: de legendarische ŠKODA 130 RS.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ŠKODA 130 RS: startschot voor RS-succesverhaal

De ŠKODA 130 RS heeft een lichtgewicht frame met aluminium carrosseriedelen (dak- en deurpanelen) en onderdelen van met glasvezel versterkte kunststof (spatschermen en motorkap). De tweedeurs coupé op basis van het productiemodel ŠKODA 110 R weegt slechts 720 kilo. Bewapend met een 140 pk sterke 1,3-liter motor en achterwielaandrijving, behaalt hij talloze overwinningen in het internationale race- en rallycircuit.

In 1977 wint de 130 RS het goud en het zilver in zijn klasse tijdens de beroemde Rally van Monte Carlo. Hij eist ook de eerste plaats op bij de Rally van Griekenland. Op het circuit wordt ‘de Porsche van het oosten’ in 1981 de algehele winnaar van het European Touring Car Championship. Vanzelfsprekend staat de legendarische ŠKODA 130 RS in de lijst van iconische modellen uit 125 jaar ŠKODA.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ŠKODA OCTAVIA RS: eerste RS voor de openbare weg

In 2000 verschijnt ŠKODA OCTAVIA WRC aan de start van het Wereldkampioenschap Rally. Gelijktijdig wordt de RS-versie van het productiemodel geïntroduceerd. Vanaf dat moment staat ‘RS’ synoniem voor de sportiefste versie van een ŠKODA-model. Een auto die rijplezier optimaal combineert met de nuchtere voordelen van een ŠKODA.

De eerste ŠKODA OCTAVIA RS viert dit jaar zijn twintigste verjaardag. Zijn 1,8-liter turbomotor schopt het tot een zinnenprikkelende 180 pk. De COMBI komt een jaar later op de markt. In de vijf jaar dat de eerste OCTAVIA RS in productie is, worden ruim 17.600 exemplaren gebouwd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tweede generatie ŠKODA OCTAVIA RS: 100.000 RS’en

Bij de ŠKODA OCTAVIA RS van de tweede generatie kan de koper kiezen tussen een benzine- en een dieselmotor. De 2.0 TFSI levert 200 pk en de 2.0 TDI heeft een vermogen van 170 pk. Daarna volgt het tweede keuzemoment: een hatchback of een stationwagon. Ruim 87.800 autoliefhebbers maken deze keuzes en bestellen een OCTAVIA RS van de tweede editie. De magische productiegrens van 100.000 OCTAVIA RS-modellen wordt doorbroken, nog voordat de productie van de tweede generatie ten einde loopt. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ŠKODA OCTAVIA RS derde generatie: 245 pk

In 2013 komt de derde generatie OCTAVIA RS op de markt. Hij introduceert de reflecterende rode strook die doorloopt over de achterkant van de auto – een stijlkenmerk van RS-modellen. Aanvankelijk levert de 2.0 TSI een vermogen van 220 pk, later komt er een 230 pk sterke benzinemotor onder de motorkap te liggen. De 184 pk sterke 2.0 TDI kan voor het eerst met vierwielaandrijving worden besteld. En dan is er nog de OCTAVIA RS 245 met evenveel paardenkrachten als de modelnaam doet vermoeden.

Wederom is de OCTAVIA RS leverbaar als HATCHBACK en als COMBI. De derde generatie is een grote hit bij de ŠKODA-fans. In Duitsland, Groot-Brittannië en Zwitserland is meer dan 20 procent van de verkochte OCTAVIA’s een RS-versie. Dat zie je terug in de hoge productiecijfers: ŠKODA bouwt maar liefst 172.000 exemplaren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ŠKODA FABIA RS: compacte krachtpatser

In 2003 breidt ŠKODA het sportieve aanbod uit met de FABIA RS. Hij schittert op de autosalon van Genève en dient als basis voor de gelijktijdig onthulde nieuwe FABIA WRC – de rallyauto.

De FABIA RS krijgt een primeur: het is de enige ŠKODA FABIA waarin de 1.9 TDI-motor wordt gelepeld. De turbodieselmotor levert 130 pk en een heleboel rijplezier voor een klein beetje brandstof (5,6 l/100 km). De auto gaat van 0 naar 100 km/h in 9,6 seconden en heeft een topsnelheid van 204 km/h.

In 2010 is het de beurt aan de RS-variant van de tweede generatie FABIA. Op motorengebied is het wederom menens: zijn 1,4-liter benzinemotor, met zowel een turbo als een supercharger, levert 180 pk. Een zeventraps DSG-transmissie neemt de bestuurder het schakelwerk uit handen. Voor het eerst is de FABIA RS ook leverbaar als COMBI.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ŠKODA KODIAQ RS: recordhouder op Nürburgring

De KODIAQ RS verschijnt in 2018. Het is de eerste SUV die de RS-lettercombinatie draagt. Hij doet de afkorting eer aan, door een recordtijd op de Nürburgring neer te zetten. Niet eerder voltooide een 7-persoons SUV de 20,832 kilometer lange testronde in 9:29.84 minuten. Hiervoor verantwoordelijk is de 240 pk sterke 2.0 TDI. Dynamic Sound Boost geeft de krachtigste ŠKODA KODIAQ een opwindende soundtrack.

Lees ook: Rallykampioen test de ŠKODA KODIAQ RS