Leusden,
27
mei
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Vergeten ŠKODA: de knalgele ŠKODA FELICIA Fun

Vergeten ŠKODA: de knalgele ŠKODA FELICIA Fun

Samenvatting

Pick-ups zag je zelden begin jaren negentig. Laat staan gele. De doldwaze ŠKODA FELICIA Fun bracht daar verandering in. Een ding is zeker: deze terugblik doet wonderen voor je humeur.

ŠKODA beleefde een spannende tijd in de jaren negentig. In 1991 werd het bedrijf onderdeel van de Volkswagen Group en drie jaar later bracht het de ŠKODA FELICIA op de markt. De samenwerking met de grootste autofabrikant van Europa maakte dat de nieuwe gezinsauto uitblonk in comfort, veiligheid en techniek. Zo was het de eerste ŠKODA met airconditioning en airbags.

Van de FELICIA verscheen ook een nuchtere en praktische pick-up. De ŠKODA FELICIA Fun die je hierboven ziet, is daarop gebaseerd. Gezien de knalgele carrosserie, de stoere bumpers en de bijpassende naam ‘Fun’ waren de ontwerpers van ŠKODA in een vrolijke bui. Ze hadden een duidelijk doel voor ogen: een leuke vrijetijdsauto bouwen.

ŠKODA FELICIA Fun begon als FAVORIT

De ontwerpers speelden al een tijdje met het idee van een vrolijke pick-up. Tijdens de IAA van Frankfurt in 1993 presenteerde ŠKODA twee rijklare concept cars met de naam FAVORIT FUN. Zoals de naam doet vermoeden, waren beide auto’s gebaseerd op de voorganger van de FELICIA: de ŠKODA FAVORIT. Ze stonden zes centimeter hoger op hun wielen en dankzij de extra bodemvrijheid konden ze op onverharde plekken komen. Grote sportspullen zoals surfplanken of mountainbikes werden op het dak en de prominente rolbeugel bevestigd.

Tijdens de Genève Motor Show van 1995 onthulde ŠKODA vervolgens de FELICIA Fun met veel dezelfde ideeën. Onderhuids was er wel een boel veranderd, want voor de opvolger van de FAVORIT had ŠKODA maar liefst 1.187 nieuwe onderdelen ontwikkeld. Daarom waren het comfort, de veiligheid en de techniek van de FELICIA zo hoogstaand.

  

Party trick van de FELICIA Fun: 2 uitklapbare stoelen

De grootste verrassing van de FELICIA Fun zit achter de voorstoelen. De achterwand is verplaatsbaar: zodra je het scherm naar achteren klapt, komen twee extra stoelen tevoorschijn. Plotseling is de tweezitter een vierzitter geworden. Het moet vervolgens niet gaan regenen, want de passagiers op de achterste stoelen hebben geen dak boven hun hoofd. Dit concept is zo uniek, dat je het verwacht te zien op een studiemodel dat toch nooit in productie gaat. Maar van de FELICIA Fun zijn toch echt 4.016 exemplaren gebouwd.

Iedereen binnen ŠKODA noemde het slimme klapmechaniek de ‘party trick’. Elke FELICIA Fun kreeg de party trick – daarvoor hoefde je niet bij te betalen. Wel moet je elke keer een deel van de laadruimte inleveren, want zodra je de wand met stoelen naar achter beweegt, krimpt de laadbak in lengte van 1,37 naar 0,85 meter. Mede dankzij de hoge randen blijft er toch genoeg ruimte over voor je strandspullen.

Met 4.016 exemplaren de zeldzaamste FELICIA

Technisch verschilt de ŠKODA FELICIA Fun amper van het eerdergenoemde PICKUP-model. Hij is 4,25 meter lang, 1,68 meter breed en 1,47 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,45 meter. Klanten hadden de keuze uit drie motoren: een 64 pk sterke dieselmotor en twee benzineversies met 68 of 75 pk. De een is een 1.3, de ander een 1.6. De krachtigste benzinemotor bezorgt de FELICIA Fun een topsnelheid van 163 km/h en verbruikt volgens de toen geldende verbruiksnorm 7,3 liter per 100 kilometer (1 op 13,7). 

Van oktober 1995 tot augustus 2000 rolden in de Vrchlabí-fabriek in totaal 4.016 exemplaren van de ŠKODA FELICIA Fun van de band. Tegenwoordig is het een gewild model onder verzamelaars, want van de ruim 1,4 miljoen gebouwde FELICIA’s is dit de opvallendste, de kleurrijkste en de zeldzaamste.

Andere vergeten ŠKODA’s:

De driewieler van Laurin & Klement

De geheime terreinwagen voor het leger

Lees ook: Met deze concept car begon ŠKODA’s SUV-avontuur