Leusden,
20
oktober
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Waarom betaal je voor een dieselauto meer wegenbelasting?

Waarom betaal je voor een dieselauto meer wegenbelasting?

Samenvatting

Als je een benzineauto hebt, kijk je bij de pomp vast jaloers naar de lagere prijs van diesel. Maar wat je niet ziet, is dat je voor een auto met dieselmotor veel meer wegenbelasting betaalt. Waarom is dat zo? Verrassing: met de uitstoot heeft het niets te maken.

Wegenbelasting is de belasting die je betaalt voor gebruikmaking van het Nederlandse wegennet. De officiële benaming is trouwens Motorrijtuigenbelasting of MRB. De hoogte van de belasting is afhankelijk van het gewicht van de auto, de provincie waarin je woont en de gebruikte brandstof. Voor een benzineauto betaal je een behapbaar bedrag, maar rijden op diesel wordt zwaar belast. Het grote verschil in wegenbelasting geeft vaak de doorslag bij de aankoop van een auto.

Rekenvoorbeeld met ŠKODA KAROQ

Stel, je staat voor de keuze een nieuwe SUV te bestellen. Dat het een ŠKODA KAROQ moet worden, staat buiten kijf. Maar welke motorvariant kies je? Benzine of diesel? De keuze lijkt heel eenvoudig. In de KAROQ 1.6 TDI Greentech profiteer je van een lager verbruik: gemiddeld 4,8 l/100 km, ten opzichte van 5,4 liter voor de benzineversie. Bovendien is een liter diesel een stuk goedkoper dan een liter benzine: aan de kassa scheelt het zomaar 25 eurocent per liter! Tel uit je winst.

Toch is het voor de meeste autokopers financieel interessanter om een auto met benzinemotor te kiezen dan een dieselauto. Dat komt deels door de lagere aanschafprijs, maar ook door het grote verschil in wegenbelasting. Als inwoner van Zuid-Holland, ben je voor de 1295 kilo wegende KAROQ 1.5 TSI ACT elk kwartaal 177 euro wegenbelasting kwijt. Voor de 75 kilo zwaardere en op diesel rijdende KAROQ 1.6 TDI Greentech valt elke drie maanden een acceptgiro van 387 euro in de bus. Een verschil van 210 euro (!).

Reden: compensatie voor invoerrechten

Waarom betaal je voor een dieselauto zo veel wegenbelasting? We gaan precies 80 jaar terug in de tijd. Toen bepaalde de Nederlandse overheid dat het verschil in invoerrechten op benzine en diesel gecompenseerd diende te worden, en werd het tarief voor de wegenbelasting op dieselvoertuigen stapsgewijs verhoogd, telkens met 25 procent. Tegenwoordig wordt vooral het verschil in accijns op diesel (34% van de literprijs) en benzine (45%) gecompenseerd met de Motorrijtuigenbelasting. Dit is vooral om het beroepsvervoer tegemoet te komen.

Wie als eigenaar van een personenauto onder de streep goedkoper uit wil zijn op diesel, zal op jaarbasis dus heel veel kilometers moeten rijden. Met de Autokostentool van de ANWB kun je berekenen welke optie voor jou het gunstigst is.

Lees ook: Géén wegenbelasting voor elektrische auto’s t/m 2024