Leusden,
15
april
2022
|
07:00
Europe/Amsterdam

Waarom de ENYAQ iV beter af is met trommelremmen

Waarom de ENYAQ iV beter af is met trommelremmen

Samenvatting

De vraag die een handjevol ENYAQ iV-rijders bezighoudt: waarom hebben de achterwielen gewone trommelremmen in plaats van krachtige schijfremmen? Het antwoord is boeiende kost voor alle ENYAQ iV-rijders.

Elektrische auto’s gebruiken hun remmen anders. ENYAQ iV-rijders remmen steevast af op de elektromotor, waardoor remenergie wordt teruggewonnen en de remmen zelf relaxed achterover kunnen leunen. Het andere uiterste is dat de remmen keihard aan de bak moeten wanneer de bestuurder plotseling vol in de ankers gaat. Het luizenleventje verandert dan in een bikkelharde strijd tegen het voorwaartse momentum van de elektrische SUV met zijn zware accupakket.

De voordelen van trommelremmen bij EV’s

Deze uiteenlopende remvereisten leidden tot een onconventionele oplossing voor de elektrische auto’s van de Volkswagen Group. Daar vallen de ENYAQ iV-modellen ook onder. Want hoewel ŠKODA ze zelf bouwt in Mladá Boleslav, staan ze op het gedeelde MEB-platform. De oplossing is een combinatie van technieken: krachtige schijfremmen bij de voorwielen en conventionele trommelremmen bij de achterwielen.  

Daar is voor gekozen omdat de elektrische modellen achterwielaandrijving hebben en dáár de recuperatie van remenergie plaatsvindt. Bij auto’s met schijfremmen rondom, worden de achterste schijfremmen minder belast en die zijn daarom meestal kleiner gedimensioneerd. Bij een elektrische auto die remenergie terugwint via de achteras, zouden ze zelden in actie komen. Hierdoor kan een roestlaag ontstaan die er niet af slijt door gebruik. Trommelremmen zijn gesloten.

Trommelremmen uit Mladá Boleslav

ENYAQ iV-rijders kunnen trots zijn op de trommelremmen, want ze zijn het werk van de techneuten in Mladá Boleslav. ŠKODA is al sinds 2004 verantwoordelijk voor de ontwikkeling van alle trommelremmen voor de Volkswagen Group. We verzorgen het hele ontwikkelproces van begin tot eind, van de eerste computermodellen tot de laatste praktijktest.

Er is nog een slimme oplossing die door de hele Volkswagen Group wordt gebruikt en zijn oorsprong vindt in Mladá Boleslav. Het actieve koelsysteem voor de remmen. Om precies te zijn het koelsysteem voor de schijfremmen bij de voorwielen. De lucht die hiervoor nodig is, werd voorheen aangevoerd via luchtkanalen in de bumper. Maar deze openingen verhoogden de luchtweerstand en daarmee het brandstofverbruik. Daar werd bij ŠKODA een oplossing voor bedacht.

De ventilator van de radiateur blaast voortaan lucht naar de remmen, zodra de elektronica signaleert dat ze gekoeld moeten worden. Bijvoorbeeld tijdens een lange afdaling. De lucht stroomt door openingen die de aerodynamica van de auto niet beïnvloeden. De lucht uit de radiateur is wel warm, maar nog altijd koel genoeg om de remmen af te koelen. Kortom: een onzichtbare Simply Clever-oplossing.

Lees ook: Klaar voor de lente! Check jouw ŠKODA op deze 7 punten

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.