Leusden,
30
januari
2023
|
07:00
Europe/Amsterdam

Waarom de Škoda Enyaq iV in de winter verder komt dan eerst

Waarom de Škoda Enyaq iV in de winter verder komt dan eerst

Samenvatting

Wie een Škoda Enyaq iV van voor de zomer van 2021 heeft, komt mogelijk in de winter op een volle accu minder ver dan degene die het model hierna heeft aangeschaft. Waarom is dat? En wat kun je eraan doen?

De eigenaren van de eerste exemplaren van de Škoda Enyaq iV keken in hun eerste winter met de auto wellicht verbaasd op. De elektrische SUV had opeens een minder grote actieradius dan tijdens de zomermaanden. Bovendien was het stroomverbruik hoger.

Dat kan kloppen, zegt Stepan Rehak, bij Škoda werkzaam als woordvoerder van de elektrische SUV. “Ook ik ervoer dat. De auto was geprogrammeerd om het accupakket tot ongeveer tien graden Celsius te verwarmen. In de zomer is dat niet nodig, maar in de winter – als de buitentemperatuur rond het vriespunt of lager ligt – juist wel. Zodra de temperatuur van het batterijpakket onder tien graden kwam, begon de auto de batterij te verwarmen. De energie die hiervoor nodig was, kon niet voor het rijden worden gebruikt. Zo steeg het verbruik en werd de actieradius dus kleiner.”

Elk nadeel heeft zijn voordeel

Elk nadeel heeft zijn voordeel. “Als je bij het laadstation aankwam, was de batterij goed opgewarmd zodat je direct met een behoorlijke snelheid kon laden”, vervolgt Stepan. “Maar ook in de winter moeten de actieradius en het verbruik van de Škoda Enyaq iV toonaangevend zijn. De modellen die vanaf de zomer van 2021 zijn geproduceerd, verwarmen de batterij daarom tot net boven het nulpunt in plaats van tien graden Celsius. Dat heeft een duidelijk gunstige invloed op het verbruik en daarmee op de actieradius. Ik spreek klanten die gemakkelijk een keurig verbruik van 20 kWh per 100 kilometer realiseren.

Nauwelijks nadelige gevolgen

Dat de batterij door de auto in de winter minder opgewarmd wordt dan voorheen, is geen probleem. Stepan: “Als je gaat snelladen met een accucapaciteit van 25 procent of meer, laadt het laadstation de batterij sowieso op tot een temperatuur van 23 graden Celsius. Je levert dan wel laadsnelheid in. Mijn tip is daarom om zo lang mogelijk door te rijden, tot een capaciteit van minder dan 10 procent. Want als de batterij aan het werk is, warmt hij ook op. Als je de laatste kilometers ook nog wat sneller aflegt, warmt hij extra op en kun je zonder snelheid te verliezen snelladen, is mijn ervaring.”

Gratis software-update

De nieuwe temperatuurregeling van het accupakket maakt deel uit van de nieuwe gratis ME3-software-update voor de Škoda Enyaq iV en Škoda Enyaq Coupé iV. Met de software-update profiteer je in elk jaargetijde van een grote actieradius, tot maar liefst maximaal 537 kilometer (WLTP) bij een Enyaq iV 80. Klanten hebben hierover meer informatie van hun dealer ontvangen. Voor vragen kun je contact opnemen met je Škoda-dealer.

Lees ook: Software-update voor Škoda Enyaq iV-familie: meer range en meer comfort

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.