Leusden,
04
december
2022
|
07:00
Europe/Amsterdam

Waarom deze ENYAQ iV rode stippen met groene draadjes heeft

Een ENYAQ iV met rode stippen en groene draadjes

Samenvatting

De witte ŠKODA ENYAQ iV die je hier ziet, is deels bedekt met zwarte folie. De folie is voorzien van rode stippen waaraan dunne, groene draadjes bungelen. Als je nu denkt: die uitvoering ben ik nog niet in de configurator op ŠKODA.nl tegengekomen, dat klopt. Die draadjes zorgen ervoor dat jij met de elektrische SUV verder kunt rijden dan je wellicht denkt.

download

Rollen in de vloer laten de wielen van de witte ENYAQ iV draaien. Al snel steekt er een bries op en beginnen de groene draadjes te fladderen. Welkom in een windtunnel! “Door de beweging van de draadjes nauwlettend te volgen, kunnen we de luchtstroom over de carrosserie van de auto bepalen”, legt Jiří Novák uit. Hij is hoofd aerodynamica voor de ENYAQ iV bij ŠKODA Technical Development. “Het doel is om de luchtweerstandscoëfficiënt zo laag mogelijk te houden.”

Hoe beter de stroomlijn, hoe lager het verbruik

Die groene fladderende draadjes zijn dus een hulpmiddel om een zo goed mogelijke stroomlijn te krijgen. Dat is belangrijk, want hoe beter de stroomlijn, hoe lager het verbruik en hoe verder jij kunt rijden op een volle batterij. Het pre-productiemodel op de foto’s staat in de windtunnel van de universiteit van Stuttgart. Het is niet de eerste keer dat de aerodynamica-experts van ŠKODA hier zijn. Al eerder waren ze er met een schaalmodel op ware grootte en een prototype van de ENYAQ iV.

Sluitstuk van de ontwikkeling

De stroomlijn van een nieuw model wordt grotendeels bepaald met behulp van computersimulaties. Dat is een klus voor ŠKODA‘s supercomputer. Het meten in de windtunnel is als het ware het sluitstuk van de gehele ontwikkeling. Het is een bevestiging van al het werk dat in de auto is gaan zitten. Een belangrijk moment dus.

Samenwerken

De experts op het gebied van aerodynamica delen de onderzoeksresultaten met hun collega’s van design en ontwikkeling om de prestaties van het ŠKODA-model helpen te verbeteren. “Al tijdens de ontwikkeling zitten we regelmatig om de tafel”, zegt Zdenĕk Sloupenský, coördinator aerodynamica van elektrische ŠKODA-modellen. “Dan bespreken we de basislijnen en -verhoudingen van de auto, maar ook details als kleine aanpassingen aan de bumpers en de buitenspiegels komen aan bod.”

Dat lijkt peanuts

Zelfs een superkleine wijziging die de luchtweerstand met slechts een honderdste verlaagt, kan de actieradius van de ENYAQ iV met zeven kilometer vergroten. Dat lijkt peanuts, maar meerdere van dit soort aanpassingen en je hebt het over zomaar twintig kilometer extra. En bij het rijden op de snelweg is de winst nog groter.

Beschermd tegen vuil

Terug naar die wapperende groene touwtjes: de bewegingen die ze maken worden vastgelegd door meerdere camera’s. De opnames worden vervolgens gebruikt om een kaart te maken van de luchtstroom op bepaalde punten van de carrosserie. Bijvoorbeeld bij het spatbord achter het voorwiel of rond de achterklep. Door de luchtstroom te optimaliseren, wordt ook de carrosserie beschermd tegen vuil op de weg.

Nadat de draadjes hun werk hebben gedaan, wordt er kunstmatige rook over de carrosserie geblazen. Deze rook volgt uiterst nauwkeurig de lijnen van de carrosserie en maakt inzichtelijk hoe lucht rond de auto stroomt. Vooral de plekken die aerodynamica-experts kopzorgen kunnen bezorgen, worden nauwlettend in de gaten gehouden. Dat zijn bijvoorbeeld de buitenspiegels die de vloeiende lijnen van de carrosserie onderbreken.

Geweldige rapportcijfers

De aerodynamica-experts van ŠKODA Technical Development doen uitstekend werk. De huidige ŠKODA-modellen behalen op het gebied van stroomlijn geweldige rapportcijfers. De OCTAVIA Hatchback behoort met een Cw-waarde van 0,24 (OCTAVIA COMBI: 0,26) tot de best scorende auto’s in zijn klasse, net als de FABIA (0,28). De ENYAQ iV is met een Cw-waarde van 0,25 een van de meest gestroomlijnde SUV’s en de ENYAQ COUPÉ iV doet hier met zijn coupédesign met 0,23 nog een schepje bovenop ... euh onderop.

Lees ook: Zó kreeg de ŠKODA Octavia zijn volmaakte stroomlijn

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.