Leusden,
24
november
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Wat maakt dit snellaadstation zo special?

Wat maakt dit snellaadstation zo special?

Samenvatting

Kijk naar de groene container die bij de snellaadpaal hoort. Daarin zit de Kinetic Power Booster – een innovatief apparaat dat energie opslaat voor het opladen van elektrische auto’s. Het gebruikt geen accu’s, maar ronddraaiende vliegwielen. Gaaf hè?

Snelladers zijn ideaal. Ze maken het mogelijk om met volledig elektrische auto’s zoals de ŠKODA CITIGOe iV heel Nederland (en Europa) te doorkruisen, zonder veel tijd kwijt te raken aan het opladen van het accupakket. Zodoende werken ŠKODA en Ionity hard aan het plaatsen van 400 snellaadstations.

De vooruitdenkers bij ŠKODA AUTO DigiLab in Tel Aviv werken ondertussen aan de volgende stap: techniek waarmee snelladers van genoeg stroom worden voorzien op plaatsen waar het stroomnetwerk te wensen overlaat. De oplossing heet Kinetic Power Booster en in ŠKODA’s thuisland Tsjechië wordt het eerste exemplaar getest. Hij voorziet een snellaadpaal van stroom en je kunt er - voor nu - gratis je elektrische auto opladen.

Kinectic Power Booster werkt met kinetische energie

Een snellader heeft veel stroom nodig en daar zorgt de Kinetic Power Booster dus voor. Hij gebruikt energie van het (zwakke) stroomnetwerk om zijn ingebouwde vliegwielen steeds sneller te laten draaien en op die manier een heleboel kinetische energie op te slaan. Als een elektrische auto wordt ingeplugd, wekt de Kinetic Power Booster energie op door de vliegwielen af te remmen. Zo is er genoeg power beschikbaar om gelijktijdig twee ŠKODA’s CITIGOe iV te snelladen.

De minikrachtcentrale gebruikt tien vliegwielen die elk ronddraaien in een vacuüm. Door er elektriciteit in te stoppen als er een overschot is en het netwerk te ontzien in drukke perioden, is het stroomnet erbij gebaat. Na het snelladen van een elektrische auto hebben de vliegwielen wat tijd nodig om weer op snelheid te komen. Bij het 100-kW snellaadstation in Praag duurt dit ongeveer 45 minuten. Het station kan dit trucje zo’n 200.000 keer herhalen, wat zich vertaalt naar een levensduur van pakweg 20 jaar.

Grootse plannen voor minikrachtcentrale

De techniek achter de Kinetic Power Booster is ontwikkeld door de Israëlische start-up Chakratec. Hiermee werkt ŠKODA AUTO DigiLab nauw samen. De derde partner van dit project is PRE; de grootste speler op het gebied van laadpalen in Praag. Als de testperiode succesvol verloopt, is de kans groot dat je de snelladers met unieke minikrachtcentrale ook op andere plekken binnen én buiten Tsjechië gaat tegenkomen. 

Lees ook: Perfecte combinatie: elektrische auto + private lease