Leusden,
26
november
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Wees lief voor je ruitenwissers

Wees lief voor je ruitenwissers

Samenvatting

Ruitenwissers zijn geweldig. Of het nu regent, hagelt of sneeuwt, ze zorgen ervoor dat jij zicht op de weg houdt. Als je er goed mee omspringt, gaan ze langer mee.

Wanneer het over veiligheid gaat, denkt iedereen meteen aan gordels en airbags. Maar de ruitenwissers en -sproeiers van je auto spelen ook een belangrijke rol. Zeker nu de winter aanbreekt.

Ruitenwissers zijn geen borstels

Ruitenwissers zijn gemaakt om water weg te vegen. Ze kunnen ook stof, bladeren of insecten van de voorruit schrapen, maar daar moet je mee oppassen. Zulke oneffenheden kunnen de wisserbladen beschadigen, waardoor ze hun primaire taak minder effectief uitvoeren.

Ruitenwissers zijn geen ijskrabbers

Hoe erg is het als de wissers vastvriezen aan de voorruit? Niet heel erg, maar je mag ze nooit inschakelen als ze vastzitten. Lostrekken is eveneens onverstandig, want dan beschadigen de wisserbladen bijna zeker. Dus is er kans op nachtvorst, klap dan de ruitenwissers omhoog zodat ze de voorruit niet raken. Dat scheelt je een hoop gedoe en vooral tijd. Want het duurt lang voordat ruitenwissers die zijn vastgevroren in hun rustpositie onder de motorkap, weer zijn ontdooid.

 

 

Voorkom dat de sproeikoppen bevriezen

Nu we het toch over bevriezing hebben: niet elke ruitensproeiervloeistof is bestand tegen vrieskou. En dus loop je in het winterseizoen het risico dat de sproeikoppen bevriezen. Vervang daarom tijdig het zomermengsel door een vorstbestendig wintermengsel en denk eraan om de lange slang die naar de achterruit loopt, een keer door te spoelen.

ŠKODA-liefhebbers weten ongetwijfeld van de slimme dop die in een trechter verandert. Deze Simply Clever-oplossing maakt het gemakkelijk om het reservoir van de ruitensproeiervloeistof bij te vullen. Een filter met openingen van 0,5 millimeter voorkomt dat stofjes en andere vuildeeltjes de sproeikoppen verstoppen. Een leuk feitje dat maar weinig autoliefhebbers weten, is dat niet alle ŠKODA’s een even grote vloeistoftank hebben. De inhoud bedraagt standaard 3 liter, of 5 liter als de auto koplampsproeiers heeft, of zelfs 7 liter als de auto voor de Russische markt is.

Wanneer moet je ruitenwissers vervangen?

In theorie kunnen ruitenwisserbladen wel een half miljoen veegbewegingen meegaan, maar in de praktijk zijn ze sneller aan vervanging toe. Je ziet vanzelf wanneer het zover is: zodra de bladen delen van de voorruit overslaan, strepen achterlaten of niet soepel over het glas glijden. Als je ze gaat vervangen, moet je de ruitenwissers in de servicestand zetten (zie hieronder). Kies voor originele onderdelen, want die passen perfect.

Zo zet je de ruitenwissers in de servicestand: schakel het contact uit en druk binnen tien tellen de hendel van de ruitenwissers langer dan een seconde naar beneden. Nu komen de ruitenwissers omhoog in hun bijna verticale servicepositie. Gebruik deze ‘lifehack’ ook als het gaat vriezen of sneeuwen. 

Het nut van koplampsproeiers

Koplampsproeiers en xenonverlichting gaan hand in hand. Want als het intens felle licht wordt gebroken door vuil op de koplampunits, kan dat tegemoetkomende bestuurders verblinden. Voor andere typen verlichting, zoals LED-koplampen, zijn automatisch uitschuivende sproeiers meer voor het gemak dan een noodzaak.

Tot slot een paar wist-je-datjes over koplampsproeiers. Wist je bijvoorbeeld dat het bij wet verplicht is dat wanneer je na vertrek de ruitensproeiers activeert, de koplampen ook gereinigd worden? En dat er dan een teller begin te lopen? De koplampsproeiers komen opnieuw in actie zodra de voorruit voor de tiende keer gesproeid is. En wist je dan ook dat als je elke tien keer te vaak vindt, de ŠKODA Dealer dit interval kan oprekken tot elke 20 keer? Weer wat geleerd!

Lees ook: Maak je ŠKODA winterklaar met 6 Simply Clever-tips

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.