Leusden,
19
mei
2021
|
07:00
Europe/Amsterdam

Welke ŠKODA reed de eerste president van Tsjecho-Slowakije?

Welke ŠKODA reed de eerste president van Tsjecho-Slowakije?

Samenvatting

Pronken met je nieuwe ŠKODA is van alle tijden: hier zie je president Masaryk met zijn prestigieuze ŠKODA Hispano-Suiza limousine uit 1926.

De afgebeelde ŠKODA Hispano-Suiza is deze maand precies 95 jaar oud. De limousine wordt in mei 1926 geleverd en groeit uit tot de favoriete dienstauto van Tomáš Garrigue Masaryk, de eerste president van Tsjecho-Slowakije. In dit artikel blikken we terug op zowel de auto als zijn bijzondere eigenaar.

Laurin & Klement verwelkomen de president

Tsjechië – het thuisland van ŠKODA – vormt pas sinds 1 januari 1993 een zelfstandig land. Daarvoor maakte het deel uit van Tsjecho-Slowakije (1918 tot 1992) en als je nog verder teruggaat, Oostenrijk-Hongarije. Tomáš Garrigue Masaryk was de eerste president van de Tsjecho-Slowaakse republiek van 1918 tot 1935

Tomáš Garrigue Masaryk groeit op in een arbeidersgezin en gaat na zijn lagereschooltijd aan het werk als hoefsmid. Dankzij een docent die ziet hoe pienter de jonge Tomáš is, kan Masaryk op het gymnasium terecht. Hij studeert, wordt hoogleraar in de filosofie en voert campagne voor de democratisering van de monarchie als parlementslid in Wenen. Vlak voor de Eerste Wereldoorlog vlucht Masaryk naar het buitenland en vindt bondgenoten voor de oprichting van een onafhankelijk Tsjecho-Slowakije. Op 14 september 1918 wordt hij als president benoemd.

Nu wordt het pas echt boeiend, want we gaan het over auto’s hebben. Bij zijn terugkeer in Praag op 21 december 1918, maakt Masaryk een overwinningsrit door de stad in een open auto van Laurin & Klement. Het is een met bloemen versierd model van de M-serie. Op 3 mei 1919 verwelkomen Václav Laurin en Václav Klement de president hoogstpersoonlijk in hun autofabriek in Mladá Boleslav. Tijdens de rondleiding staat Masaryk positief tegenover het ontwikkelen van betaalbare voertuigen voor het volk.

ŠKODA Hispano-Suiza: 10 jaar in dienst

Tijdens zijn politieke carrière doet Masaryk een beroep over verschillende Tsjechische autofabrikanten om dienstauto’s te leveren, maar de ŠKODA Hispano-Suiza gebruikt hij het langst. Op 10 mei 1926 wordt de limousine geleverd en hij blijft in de presidentiële vloot tot 17 maart 1936.

De auto in kwestie is de eerste van honderd exemplaren die tussen 1926 en 1929 worden gebouwd. Hij heeft chassisnummer 388 en motornummer 683. Hij is gebaseerd op de Hispano-Suiza van de gelijknamige Spaans-Franse fabrikant van auto's, vliegtuigen en vliegtuigmotoren. Dat verklaart de modelnaam. Zoals gebruikelijk in die tijd, wordt de carrosserie op maat gemaakt naar wens van de klant. Dat gebeurt niet altijd in Mladá Boleslav; sommige klanten bestellen hun carrosserie of koetswerk ergens anders.

In december 1935 treedt president Masaryk af vanwege gezondheidsredenen. Op 17 maart 1936 haalt ŠKODA zijn auto terug naar Mladá Boleslav. Nu zouden we graag vertellen dat je de limousine kunt bewonderen in het ŠKODA Museum, maar het is niet bekend of het eerste en bekendste van de Hispano-Suiza-voertuigen nog bestaat.

ŠKODA gaat voor het beste van het beste

De ŠKODA Hispano-Suiza staat niet alleen bekend om zijn hooggeplaatste eigenaren. De techniek gooit ook hoge ogen. Want op het gebied van materiaalgebruik en vakmanschap, kiest ŠKODA voor het beste van het beste. De zescilinder lijnmotor heeft een zevenvoudig gelagerde krukas en loopt als een zonnetje. Een vers gegoten motorblok weegt 350 kilo, maar na uitgebreide bewerking blijft daar 45 kilo van over.

Ook bijzonder: de 2,7 ton wegende limousine heeft rembekrachtiging. Het gebruikt de voorwaartse energie van de auto om de trommelremmen geleidelijk meer remvermogen te bezorgen. Ook met de motor uitgeschakeld, blijven de remmen werken. Een belangrijke veiligheidsvoorziening die de meeste rembekrachtigers uit die tijd niet hebben.

De zes-in-lijn met een bovenliggende nokkenas en een cilinderinhoud van 6.654 cc levert 100 pk bij 1.600 toeren per minuut. Dat kan snel oplopen tot 135 pk bij 3.000 omwentelingen. Zo haalt de vijfenhalve meter lange limousine een topsnelheid van 130 km/h. Het brandstofverbruik komt uit op een voor die tijd zeer redelijke 20 tot 25 liter per 100 kilometer. 

Lees ook: 100 jaar geleden bouwde ŠKODA ook al stoere auto’s