Leusden,
21
augustus
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Wielrennen in 1896: bekijk de SLAVIA racefiets

Wielrennen in 1896: bekijk de SLAVIA racefiets

Samenvatting

De oprichters van ŠKODA bouwden in 1896 al hun eerste racefiets: de legendarische SLAVIA. We vergelijken de racefiets van toen met een racefiets van nu – een evolutie van 123 jaar. 

ŠKODA is trotse sponsor van Team Sunweb en heeft een geschiedenis die begint met fietsen en wielrennen. En het fietsvirus is besmettelijk. Zo heeft Vladimír Vidim, een fietsliefhebber uit Praag, onlangs een prachtige replica van de SLAVIA gebouwd. We vergelijken de klassieker met een andere creatie uit Praag: de SCALATORE (klimmer). Deze hypermoderne racefiets is gebouwd door fietsmerk FESTKA.

Eerste indruk

Twee wielen, een frame en weinig poespas - drie dingen die al ruim honderd jaar lang hetzelfde zijn gebleven. Maar wat zaten vroeger de pedalen hóóg en de handvatten van het opvallende stuur láág. De zitpositie is zodoende verre van comfortabel. De brede banden maken het trappen zwaar en terugschakelen is er niet bij, want de racefiets uit 1896 heeft maar één versnelling.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Frame

Het frame maakt de fiets. Bij de SLAVIA is het opgebouwd uit stalen buizen. Die zijn zwaar en flexibel, waardoor de fiets niet optimaal presteert. Ondertussen weten we de oplossing: maak het frame van ultralichte en ultrastijve koolstofvezel buizen. Dat materiaal absorbeert bovendien de trillingen van het wegdek en dat komt het comfort ten goede. Het moderne frame weegt slechts 700 gram.

Zadel

Het zadel van de SLAVIA zit op een metalen buis die is gelast aan een omgekeerd L-profiel. Bij de FESTKA wordt koolstofvezel gebruikt, maar het principe is hetzelfde. Er is verrassend weinig veranderd aan de manier waarop zadels bevestigd worden. 

Stuur

Het racestuur van de SCALATORE heeft koolstofvezel handvatten die trillingen absorberen en werken met verschillende grips. Of je nou ploetert op een beklimming of een steile afdaling tackelt, je hebt perfecte controle. De handvatten van de klassieke SLAVIA kun je maar op een (vermoeiende) manier vastgrijpen. Het stuur dwingt je om continu in de sprintpositie te fietsen. Deze racefiets was oorspronkelijk ontworpen om te racen op een velodrome (zo’n schuine wielerbaan) en dus ontbreken echte remmen. De SLAVIA komt slippend tot stilstand.

Pedalen

Bij de trappers van toen kun je je gewone schoenen aanhouden. Tegenwoordig zijn klikpedalen de norm, want daarmee fiets je prettiger en efficiënter. Een voordeel van de klassieke pedalen is hun lange levensduur: ze gaan letterlijk honderd jaar mee.

Ketting

De moderne ketting is opvallend dun en licht – twee dingen die je niet kunt zeggen over de motorfietsachtige ketting van de SLAVIA.

Kleding

Fietskleding van nu sluit strak aan op het lichaam. Het absorbeert zweet tijdens het fietsen en droogt snel. De klassieke katoenen outfit droogt langzaam, dus hoe meer je zweet, des te zwaarder hij wordt. Fietsen in de regen is met deze kleding helemaal ellendig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bekijk Vladimír Vidim en de klassieke SLAVIA in actie tijdens de Tour de France L’Étape – een race van 135 kilometer!