Leusden,
26
september
2021
|
07:00
Europe/Amsterdam

Wil jij sierstrips van suikerbiet in jouw ŠKODA?

Wil jij sierstrips van suikerbiet in jouw ŠKODA?

Samenvatting

Wat doe je met een suikerbiet nadat alle suiker eruit is gehaald? ŠKODA werkt aan een methode om bietenpulp te veranderen in duurzame sierstrips voor dashboards en deuren.

ŠKODA maakt nieuwe auto’s alsmaar ‘groener’ en dat gaat veel verder dan alleen het brandstofverbruik terugdringen. Duurzaamheid begint al in de fabriek: de CO2 die tijdens het bouwen van een auto vrijkomt, werd in acht jaar tijd met 60 procent teruggebracht. Zo is ŠKODA’s nieuwe lakstraat een van de milieuvriendelijkste van Europa. Een ander vakgebied waarop ŠKODA duurzame stappen zet, is op het vlak van materiaalgebruik.

Kijk bijvoorbeeld naar het Lodge-interieur van de ŠKODA ENYAQ iV: de stoelbekleding bestaat voor 70 procent uit gerecyclede petflessen, de rest is wol dat aan strenge milieu-eisen voldoet. Het resultaat is een uniek aanvoelende en heerlijk zittende stoel. Kies je voor de lederen bekleding van het EcoSuite-interieur? Dan is het fijn om te weten dat de fabrikant voor het looien geen chemicaliën heeft gebruikt, maar een extract van olijfboombladeren.

Dashboard met een vleugje suikerbiet

Het volgende eco-materiaal waar ŠKODA aan werkt, is pulp van suikerbieten. Met een speciaal proces wordt het veranderd in sierstrips voor het interieur. Voor deze methode is inmiddels een patent ingediend. De grondstoffen hoeven niet van ver te komen: het groeit op tien minuten rijden van het hoofdkantoor in Mladá Boleslav. Dit is houdt de CO2-voetafdruk klein.

Prachtriet (een soort siergras) is een ander duurzaam materiaal waarmee ŠKODA werkt. De vezels worden verwerkt tot deurbekleding.

ŠKODA zet de zaag in een OCTAVIA

ŠKODA test zijn milieuvriendelijke materiaal in een speciaal voor dit doel gebouwde OCTAVIA. De deurpanelen zijn bekleed met stof op basis van prachtriet en de sierstrips van suikerbietenpulp op de portieren en het dashboard fleuren het interieur op.

De vloer en de zijkant van de demonstratie-auto zijn verwijderd, zodat de ontwerpers en ingenieurs het interieur vanuit alle hoeken kunnen bekijken. Ze laten de uitstraling van de eco-onderdelen op zich inwerken, laten hun vingers eroverheen glijden en testen de pasvorm. Het doel mag duidelijk zijn: een duurzaam materiaal vinden dat geschikt is voor gebruik in serieproductiemodellen.

Wist je trouwens dat er in Nederland relatief veel suikerbieten worden geteeld? Zelfs nog meer dan in ŠKODA’s thuisland Tsjechië? Wat dat betreft zijn auto’s met sierstrips van suikerbiet hier absoluut op hun plaats. Het project bevindt zich nog in de ontwikkelingsfase, dus je hebt nog even de tijd om aan het idee te wennen.

Lees ook: 5 redenen om de ENYAQ iV zelf te bekijken bij de dealer