Leusden,
29
januari
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Zit je er in een elektrische auto wel warmpjes bij?

Zit je er in een elektrische auto wel warmpjes bij?

Samenvatting

Radio op tien, verwarming op 22 graden – in de winter is een warme auto een fijne plek om te vertoeven. Een vooroordeel over elektrische auto’s is dat ze moeilijk warm worden. Wij leggen uit waarom dat niet waar is.

De vertrouwde benzinemotor heeft één eigenschap die in de winter bijzonder goed van pas komt: hij geeft veel warmte af. En met die stralingswarmte wordt het interieur verwarmd. Moderne dieselauto’s zijn niet zo warmbloedig en beschikken daarom over een extra verwarmingselement. Zo zit je er toch warmpjes bij.

Net als een dieselmotor, geeft een elektromotor weinig warmte af. Stroom uit het accupakket wordt bijna volledig omgezet in voorwaartse beweging, amper in hitte. Dat is wel zo efficiënt, maar maakt een los verwarmingselement essentieel. 

Piekeren over het stroomverbruik

Het klopt dat de verwarming één van de meest energieverslindende apparaten van een elektrische auto is. Daarom is het belangrijk om efficiënt te koelen en te verwarmen. De nieuwe ŠKODA SUPERB heeft daar een handig trucje voor. De regeleenheid van de auto kijkt naar het aantal vastgeklikte veiligheidsgordels, om te bepalen hoeveel passagiers aan boord zijn. Met die informatie kan de verwarming selectief te werk gaan. Handig voor EV’s, waarbij elke bespaard kilowattuur de auto verder laat rijden.

EV’s sneller warm dan benzine- en dieselauto’s

Om uit te leggen waarom je het in een elektrische auto lekker warm hebt, halen we de dieselmotor met verwarmingselement er nogmaals bij. Het verwarmingssysteem in EV’s lijkt op dat van de dieselauto, maar dan krachtiger. Bovendien werkt de verwarming van een EV sneller dan die van een benzineauto. Dat komt doordat er een stap wordt overgeslagen. In plaats van eerst het koelwater op temperatuur te brengen, verwarmt een elektrische auto direct de lucht die uit de ventilatieopeningen komt. Zo geniet je binnen no-time van warme lucht.

Voorverwarmen bij de laadpaal

Het is dus onjuist dat je een elektrische auto moeilijk warm kunt stoken. Sterker nog, ze worden beter en sneller warm dan een auto met verbrandingsmotor. Maar let wel: de klimaatregeling onttrekt ook kostbare energie aan het accupakket. Daarom moet het verwarmen efficiënt gebeuren. Een mogelijke oplossing zie je bij de ŠKODA CITIGO e iV: die kun je voorverwarmen terwijl hij met de laadpaal verbonden is, zonder het accupakket leeg te maken. Dat hoeft de verwarming tijdens het elektrisch rijden alleen zo nu en dan het toch al comfortabel verwarmde interieur op temperatuur te brengen.

Lees ook: Waarom elektrische auto’s het graag warm hebben