Leusden,
21
mei
2023
|
07:00
Europe/Amsterdam

Zo beschermt de centrale airbag jou en je passagier

Zo beschermt de centrale airbag jou en je passagier

Samenvatting

Škoda breidt regelmatig de veiligheidsuitrusting van zijn modellen uit. Het nieuwste voorbeeld is de centrale airbag die je kunt vinden in de Škoda Octavia, Škoda Enyaq iV en Škoda Enyaq Coupé iV. Je hoopt hem nooit nodig te hebben, maar hoe werkt zo’n centrale airbag nou?

De centrale airbag bevindt zich tussen de voorstoelen en boven de middenconsole. Hij zit niet in de hemelbekleding verstopt, maar in de bestuurdersstoel, waar ongeveer je rechterarm zit. Je kunt hem herkennen aan het airbag-labeltje vlak boven de middenconsole.

Razendsnel

Zodra het airbagsysteem een zijdelingse aanrijding opmerkt, komt de opgeblazen centrale airbag razendsnel tevoorschijn om jou en je passagier te beschermen. Dat gebeurt in enkele milliseconden. En om je een beter idee te geven hoe snel dat is: een milliseconde is een duizendste van een seconde.

Het belangrijkste doel van de centrale airbag is ervoor te zorgen dat jij en je passagier tijdens een aanrijding van opzij niet te veel heen en weer worden geschud. Als gevolg hiervan kun je op een pijnlijke manier met elkaar in aanraking komen. Dankzij de centrale airbag worden vooral het hoofd en de schouders ontzien.

Ook wanneer er geen passagier op de voorstoel zit, biedt de centrale airbag bescherming. In dit geval vangt hij de bestuurder op en helpt hij verwondingen te voorkomen, bijvoorbeeld aan de ribben, armen en nek.

Torenhoge veiligheidsscores

“Škoda-modellen behoren tot de veiligste auto’s op de weg en halen torenhoge veiligheidsscores bij de onafhankelijke botsproeven van Euro NCAP. Dit is onder meer te danken aan de hoge passieve veiligheid, en daar hoort de centrale airbag ook bij”, zegt Klára Ševčíková, bij Škoda verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de centrale airbag.

Uitvoerig getest

Škoda heeft de centrale airbag uitvoerig getest. Hierbij is rekening gehouden met de verschillende standen van de bestuurders- en passagiersstoel en hoe deze zich tot elkaar verhouden. Ook is nauwkeurig gekeken naar de verschillende posturen van mensen. Voordat de centrale airbag goedgekeurd werd voor serieproductie, is hij zowel statisch als dynamisch uitgebreid getest.

Ouderdomstest

Tijdens het testen wordt de centrale airbag als het ware ook ouder gemaakt. Dit kunstmatig versnelde verouderingsproces duurt tot twaalf weken en is bedoeld om te achterhalen of het materiaal waarvan de airbag gemaakt is, lang genoeg meegaat. De centrale airbag slaagde glansrijk voor deze ouderdomstest.

Lees ook: 5 weetjes over Euro NCAP en botsproeven

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.