Leusden,
18
juli
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Zo kreeg de nieuwe OCTAVIA zijn volmaakte stroomlijn

Zo kreeg de nieuwe OCTAVIA zijn volmaakte stroomlijn

Samenvatting

De nieuwe ŠKODA OCTAVIA is een van de meest gestroomlijnde auto’s in zijn klasse. Hoe hebben de ŠKODA-ontwerpers dat voor elkaar gekregen? We zoeken het antwoord in de windtunnel.

Waarschijnlijk hecht je weinig waarde aan de getallen 0.24 en 0.26. Het zijn de resultaten die met de nieuwe OCTAVIA Hatchback en OCTAVIA Combi in de windtunnel zijn geboekt. Met zulke lage Cw-waardes, is de ruime gezinsauto een van de meest gestroomlijnde auto’s in zijn klasse.

De uitstekende stroomlijn van de nieuwe ŠKODA OCTAVIA komt voort uit vele jaren ontwikkeling en finetuning. In nauw overleg met hun collega’s op allerlei andere vakgebieden, hebben ŠKODA’s experts op het gebied van aerodynamica tal van maatregelen genomen om zo’n lage Cw-waarde te kunnen bereiken. We geven een paar voorbeelden van deze maatregelen.

Simulaties draaien op ŠKODA’s supercomputer

Bij het terugdringen van de luchtweerstand en het sturen van de luchtstroom, komt tegenwoordig heel veel computerwerk kijken. Aerodynamica-expert Pavla Polická: “Ongeveer 80 procent van ons werk voeren we uit vanachter ons bureau.” Door middel van computersimulaties kan zeer nauwkeurig worden beoordeeld hoeveel invloed een verandering aan het ontwerp heeft op de stroming van de lucht rond de carrosserie. Voor deze simulaties wordt ŠKODA’s supercomputer gebruikt

Actieve lamellen in de voorbumper

In deze simulatie is te zien welk effect de actieve lamellen in het koelrooster van de voorbumper hebben op de luchtweerstand van de auto. De OCTAVIA is het eerste model van ŠKODA waarbij alle uitvoeringen standaard over deze actieve lamellen beschikken. Als de luchttoevoer naar het onderste deel van de radiator is afgesloten, heeft dit een gunstig effect op de luchtweerstand. Op die manier worden ook het verbruik en de CO2-uitstoot teruggedrongen.

Een ‘luchtgordijn’ bij de voorwielen

Een ander belangrijk element waarmee de luchtstroom rond de carrosserie efficiënt wordt gestuurd, is het zogenaamde AirCurtain. Een storende factor voor de aerodynamica van een auto zijn de wielen. Door middel van sleuven op de buitenste hoeken van de voorbumper, wordt het AirCurtain gecreëerd, een soort ‘gordijn’ van lucht dat rond het wiel wordt opgetrokken.

Een model van schuim op ware grootte

De ontwikkeling van een nieuw model neemt jaren in beslag. De eerste tests in de windtunnel worden al heel vroeg in het ontwikkelingsstadium uitgevoerd. Voor deze tests wordt een model op ware grootte uit schuim gesneden. Ook onder de oppervlakte is dit model al zeer gedetailleerd. Zo is bijvoorbeeld de motorruimte volledig vormgegeven en ingericht. Dit is namelijk van grote invloed op de stroomlijn van de auto.

Grote spoiler voor een goede luchtstroom

De luchtstroom achter de auto wordt niet alleen beïnvloed door de vormgeving van de achterzijde. Een klein onderdeel in de neus kan eveneens effect hebben op de luchtstroom. Voor elk onderdeel geldt, dat het zowel voor de OCTAVIA Hatchback als voor de OCTAVIA Combi een gunstig effect op de stroomlijn van de carrosserie moest hebben. Bovendien is de OCTAVIA Combi voorzien van een grote spoiler bij de achterruit, die de luchtstroom rond de achterzijde nog beter geleidt. Met resultaat.

Elke velg moet mooi en gestroomlijnd zijn

De velgen van een auto vormen voor de specialisten op het gebied van aerodynamica een bijzondere uitdaging. “In nauwe samenwerking met de ontwerpers van de auto, zijn we erin geslaagd om velgen te ontwikkelen die niet alleen erg mooi zijn, maar die ook de stroomlijn bevorderen”, vertelt Vojtĕch Jakubec. Van een nieuw ontwerp wordt een 3D-print gemaakt, die direct in de windtunnel getest kan worden. Elk afzonderlijk velgontwerp en elk afzonderlijk velgformaat heeft weer een ander effect op de luchtstroom rond de auto. De WLTP-standaard vereist echter dat elke velgvariant wordt getest om de CO2-uitstoot van de auto vast te kunnen stellen.

Water in de windtunnel

In de eindfase van de ontwikkeling wordt het nieuwe model nogmaals in de windtunnel getest. Door middel van contrastkleuren wordt bekeken hoe water over de carrosserie stroomt. Zo kan bijvoorbeeld beoordeeld worden of de bestuurder bij regen goed zicht door de portierramen houdt en een blik in de buitenspiegels niet door het regenwater wordt belemmerd.

Wanneer het nieuwe model rijp voor productie is, wordt uiteindelijk nog een windtunneltest uitgevoerd voor homologatie van de auto. Hiervoor kan ŠKODA gebruik maken van de windtunnels van Volkswagen en Audi, evenals de windtunnel van de universiteit van Stuttgart.

Lees ook: Simply Clever: nieuwe ŠKODA OCTAVIA denkt met je mee