Leusden,
09
september
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Zo krijgen kunststoffen een tweede leven in de SCALA

Zo krijgen kunststoffen een tweede leven in de SCALA

Samenvatting

Materialen recyclen is goed voor het milieu, maar onderdelen voor nieuwe auto’s moeten wel aan de hoogste eisen voldoen. Hoe gaan die twee dingen samen bij ŠKODA?

Kunststoffen zijn onmisbaar geworden in de auto-industrie. Want door metaal te verruilen voor kunststof, wordt de auto lichter en dus gaan het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot omlaag.

Maar kunststof recyclen is best lastig. In het verleden zijn prachtige kunststoffen ontwikkeld, maar zonder na te denken over later. Dat verklaart waarom ŠKODA streng moet zijn: de materialen van toen mogen niet de functionaliteit van nieuwe onderdelen beperken. Daarom worden gerecyclede kunststoffen vooral gebruikt op plaatsen waar minder strikte eisen worden gesteld aan het onderdeel. Een perfect voorbeeld daarvan zijn de beschermkappen in de wielkasten en onder de auto.

Een onderdeel dat aan relatief hoge eisen moet voldoen en dat toch bestaat uit kunststoffen die aan een tweede leven beginnen, is de lekbak onder de voorruit. Die voert regenwater af. Dit bevalt zo goed, dat hetzelfde materiaal over niet al te lange tijd de bagageruimte bekleedt.

Hier komen de onderdelen die gerecycled worden vandaan

De oude kunststof onderdelen die gerecycled worden, komen van twee plekken. Het zijn gebruikte onderdelen die anders op de vuilstort belanden, of restpartijen van nieuwe onderdelen. Bij oude kunststoffen zorgt de samenstelling ervoor dat ze niet voor de 100 procent gerecycled kunnen worden. Leuk om te weten: de lekbak onder de voorruit bestaat voor 50 procent uit oude accupakketten.

Gerecyclede materialen in het interieur van de auto verwerken, is een ingewikkelde stap vanwege de strenge emissie- en geurvereisten. Maar het kan wel. Recyclingtechnieken voor petflessen zijn geschikt voor de productie van vloermatten en kofferbakvloeren. Voor de geluidsisolatie van de vloer wordt textiel hergebruikt.

14 kilo van de kunststoffen in de ŠKODA SCALA is gerecycled

Een ŠKODA SCALA 1.0 TSI weegt 1140 kilo (leeggewicht) en de kunststof onderdelen nemen 220 kilo voor hun rekening. Door de strenge eisen die ŠKODA stelt aan nieuwe onderdelen, kan maar een beperkt deel van gerecycled plastic gemaakt worden. Die onderdelen zijn samen goed voor 14 kilo – het gewicht van een krat bier. En een lang en gelukkig autoleven later kan de SCALA grotendeels gerecycled worden.

Lees ook: Populaire accessoires voor de SCALA en KAMIQ

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.