Leusden,
18
februari
2022
|
07:00
Europe/Amsterdam

Zo lang gaat de accu van een elektrische auto mee

Zo lang gaat de accu van een elektrische auto mee

Samenvatting

Internationale Batterij Dag (18 februari) is in het leven geroepen om het recyclen van batterijen te promoten. Daarom tackelen we vandaag de vraag: hoe lang gaat de accu van een elektrische auto mee?

De ene batterij is de andere niet. Een Nederlands huishouden gebruikt 81 batterijen in allerlei huishoudelijke apparaten en Internationale Batterij Dag staat in het teken van het recyclen van die batterijen. De accu van een elektrische auto wordt op een dag ook gerecycled, maar dat is pas over duizenden nachtjes slapen.

Het accupakket gaat eerst heel een autoleven mee, dan krijgt het een tweede leven als opslagsysteem voor groene stroom en daarna komt recycling eindelijk om de hoek kijken. Hieronder gaan we dieper in op de verschillende levensfasen van de accu.

De accu van een EV gaat een autoleven mee

De accupakketten van ŠKODA zijn ontworpen om een autoleven mee te gaan. We garanderen een minimale accucapaciteit van 70 procent voor de eerste 8 jaar of 160.000 kilometer. Om de accu een lange levensduur te geven, wordt het accupakket actief gekoeld of verwarmd. Het Batterij Management Systeem (BSM) balanceert elke cel afzonderlijk. Op deze manier zit het accupakket lekker in zijn ‘vel’ en presteert het optimaal.

Dat ŠKODA de eerste acht jaar een minimale capaciteit van 70 procent hanteert, wil niet zeggen dat de accu in jouw ENYAQ iV daadwerkelijk zoveel zal slijten. Feit is dat het accupakket van elke nieuwe elektrische auto in meer of mindere mate degradeert. Hier kun je zelf invloed op uitoefenen. Frequent snelladen wordt afgeraden, net als de auto lange tijd wegzetten met een volle accu.

Tweede leven als opslagsysteem voor groene stroom

Mocht de accu ooit aan vervanging toe zijn, dan belandt hij niet bij het grofvuil. Nee, accupakketten die te versleten zijn om nog in auto’s dienst te doen, kunnen nog jarenlang gebruikt worden als opslagsysteem voor groene energie. Bijvoorbeeld om stroom van zonnepanelen te bewaren voor ’s nachts.

Ook al is de capaciteit van de accu na een autoleven lang elektrisch rijden gekrompen tot bijvoorbeeld 70 procent, met het grote accupakket van een ENYAQ iV 80 hebben we het dan nog altijd over 53 kWh. Een reuzehoeveelheid in vergelijking met de thuisaccu’s van 7,2 of 14,4 kWh die steeds meer huishoudens met zonnepanelen kopen om hun groene stroom op te slaan.

 

Voor ŠKODA-dealers met zonnepanelen en laadpalen

ŠKODA ontwikkelt op dit moment zo’n opslagsysteem voor groene energie, op maat gemaakt om te werken met de accu’s van ŠKODA’s plug-in hybride modellen, zoals de SUPERB iV en de OCTAVIA iV, en met de grote accupakketten van de ENYAQ iV. In het rek passen twintig kleine accu’s of vijf grote. Zo ontstaat een reuzenaccu met een totale capaciteit van maximaal 328 kWh. Het systeem is bedoeld voor ŠKODA-dealers met zonnepanelen op het dak en laadpalen voor de deur.

Uit het proefproject blijkt dat de capaciteit van de ‘oude’ accu’s in de reuzenaccu maar ongeveer 2 procent terugloopt per jaar. Dus een gedegradeerde accu met 70 procent capaciteit kan nog járenlang bijdragen aan een schonere wereld.

Wanneer de capaciteit eindelijk zover is afgenomen dat het tweede leven erop zit, wordt het accupakket gerecycled. Met de teruggewonnen grondstoffen maakt ŠKODA nieuwe accu’s. Tegen die tijd hebben we vliegende auto’s en is de ENYAQ iV een geliefde klassieker…

Lees ook: Zo haal je in de winter de meeste kilometers uit je ENYAQ iV

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.