Leusden,
05
december
2018
|
07:00
Europe/Amsterdam

Zo werkt 4x4 van ŠKODA

Zo werkt 4x4 van ŠKODA

Het rijgedrag van vierwielaangedreven ŠKODA-modellen is bijzonder gebruiksvriendelijk. Dat is te danken aan zorgvuldige finetuning. Onze ingenieurs hebben er vele honderden uren in gestoken om de werking van de mechanische onderdelen en de elektronische systemen perfect op elkaar af te stemmen. Zo rijdt elke ŠKODA met 4x4 zoals hij zou moeten, of het nu de avontuurlijke KODIAQ of de sportieve OCTAVIA RS 245 betreft.

Meerplatenkoppeling verdeelt de krachten

Het hart van ŠKODA’s intelligente 4x4-systeem is de meerplatenkoppeling – een woord dat je niet zo vaak hoort. De meerplatenkoppeling (van de vijfde generatie) verdeelt de aandrijfkrachten tussen de voor- en achteras. Hij kan zijn werk alleen doen dankzij een geavanceerd elektronisch regelsysteem. Diverse sensoren houden continu de actuele rij-omstandigheden in de gaten. Alle gegevens worden bliksemsnel door de regelelektronica van het 4x4-systeem verwerkt. Vervolgens geeft de elektronica de juiste impulsen aan de meerplatenkoppeling. Die op zijn beurt de verdeling van aandrijfkrachten binnen enkele milliseconden op de actuele situatie afstemt. Sterker nog, het 4x4-systeem is proactief en anticipeert op verwachte veranderingen van de omstandigheden.

XDS+ zorgt voor betere tractie

XDS+ simuleert op elektronische wijze de werking van een sperdifferentieel. Zo’n sperdifferentieel laat slechts beperkt snelheidsverschil tussen het linker- en rechterwiel toe. Gewoonlijk komt het in actie wanneer de binnenste wielen in een bocht de grip op het wegdek dreigen te verliezen. XDS+ remt deze wielen af, en voorkomt zo dat ze doorslaan. Dit zorgt voor een veel betere tractie in bochten.

Slippende wielen afremmen met EDS

Het Elektronische Differentieel Sper wordt afgekort als EDS en is een integraal onderdeel van het 4x4-systeem van ŠKODA. Het werkt zowel op de voor- als de achteras. EDS grijpt in als een van de wielen bij lagere snelheden doorslipt. Het systeem remt het doorslippende wiel af, waardoor er meer aandrijfkrachten gaan naar het wiel dat wel voldoende grip heeft.

Stabiliteitsregeling ESC waakt voor glijden

De stabiliteitsregeling ESC maakt gebruik van sensoren die de bewegingen en de rijrichting van de auto constant in de gaten houden. Als de auto begint te glijden, of als zich een andere gevaarlijke situatie voordoet, dan wordt de auto onmiddellijk automatisch afgeremd. Zo wordt de auto zonder tussenkomst van de bestuurder gestabiliseerd en kan de gewenste rijrichting weer worden aangenomen. Zo nodig onderbreekt ESC de krachtoverdracht van de motor naar de wielen.

Sneeuwpret met ESC Sport-stand

In voor een beetje sneeuwpret? Zet het stabiliteitssysteem dan in de ESC Sport-stand. In deze tolerante modus vergaart het systeem zijn informatie uit de bewegingen van het stuur. Als je rustig en gelijkmatig aan het sturen bent, gaat de elektronica ervan uit dat je de boel onder controle hebt. In dit geval grijpt het systeem niet in als je in een bocht een dotje gas geeft.

Traction System Control uitschakelen

De tractieregeling TCS beperkt het doorslippen van de aangedreven wielen. Het systeem is normaliter altijd ingeschakeld, en levert met name op een gladde ondergrond een belangrijke bijdrage aan de veiligheid. Maar er zijn situaties denkbaar, bijvoorbeeld tijdens het rijden op onverhard wegdek of in diepe sneeuw, dat een lichte mate van wielspin juist wel gewenst is. In zulke gevallen kan de bestuurder het systeem met een druk op de knop uitschakelen.

Lees ook: Vierwielaandrijving van ŠKODA gaat al 80 jaar terug

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.