Mijn kenteken.
Heb jij een ŠKODA? Dan loont het om je kenteken in te vullen. Je krijgt dan namelijk handige extra's.
- Krijg een herinnering over je APK
- Snel naar jouw favorieten
- Alle informatie van jouw auto op een rij
De bijtelling voor privégebruik is van toepassing op ondernemers of werknemers die een auto van de zaak ter beschikking hebben. Zij hebben het voordeel dat ze deze auto ook privé mogen gebruiken. Dat wordt voor werknemers belast als loon en bij ondernemers bij hun winst opgeteld. Hiervoor geldt in 2017 een forfait van 22% van de catalogusprijs van de auto als de auto een datum eerste toelating in 2017 heeft.
Voor auto’s van een eerdere datum blijft het uitgangspunt dat de bijtelling 25% is. Wel kunnen er nog CO2-afhankelijke kortingen van toepassing zijn.
De overheid wil elektrisch rijden ook in 2017 blijven stimuleren. Voor volledig elektrische auto’s is de bijtelling daarom slechts 4% van de catalogusprijs.
Op een plug-in hybride auto was in 2016 bij een maximale CO2-uitstoot van 50 gram/km een bijtelling van 15% van toepassing. Dat percentage geldt voor de duur van 60 maanden vanaf de eerste tenaamstelling, ook als de auto van eigenaar of berijder verandert of in 2017 voor het eerst in gebruik genomen wordt. Voorwaarde is wel dat de auto een tenaamstelling in 2016 heeft.
Ook bij een gebruikte auto wordt de bijtelling in principe berekend over de catalogusprijs. Bij een eerste tenaamstelling vóór 2017 geldt dan een bijtellingspercentage van 25%. Als de auto 15 jaar of ouder is, bedraagt de bijtelling 35% van de werkelijke waarde. Afhankelijk van de CO2-uitstoot kan er gedurende 60 maanden een verlaagde bijtelling gelden. Als dat bij uw auto zo is, geldt voor u de verlaagde bijtelling gedurende het nog resterende aantal maanden van die 60-maandsperiode. Na afloop van die 60 maanden wordt er jaarlijks gekeken of er op basis van de bijtellingstarieven van dat jaar nog een korting van toepassing kan zijn. Op dit moment is dat alleen nog aan de orde bij een volledig elektrische auto. Die krijgt een bijtelling van 4%.
De bijtelling voor het privégebruik van een auto van de zaak kunt u voorkomen als u op jaarbasis niet meer dan 500 km privé rijdt. Hoe u het bewijs daarvoor levert, is niet aan regels gebonden. Het beste kan dit door middel van een sluitende rittenadministratie.
In een rittenadministratie moeten per rit de volgende gegevens worden bijgehouden: datum, begin- en eindstand van de kilometerteller, plaats van vertrek, plaats van de bestemming, vermelding van de aard van de rit.
Het is belangrijk om een sluitende rittenadministratie te kunnen overleggen. Een rittenadministratie die niet op orde is, levert een naheffing op die in de duizenden euro’s kan lopen. Wilt u een deugdelijk rittenadministratiesysteem aanschaffen? Dan is het handig om te letten op het Keurmerk voor ritregistratiesystemen. Dat zegt dat het systeem voldoen aan de eisen van de Belastingdienst en dat privacy en continuïteit goed zijn geregeld.
De bijtelling wordt berekend op jaarbasis. Als u het hele jaar van dezelfde werkgever een auto van de zaak ter beschikking hebt, kunt u alleen met ingang van een nieuw jaar overstappen van een rittenregistratie naar bijtelling of andersom. Maar als u bijvoorbeeld het eerste halfjaar geen auto van de zaak ter beschikking had en in het tweede halfjaar wel, dan kunt u voor die auto wél per 1 juli besluiten hem zakelijk of privé te gaan gebruiken.
De belangstelling voor deelauto’s neemt toe. In een systeem voor deelauto’s worden één of meer auto’s op één vaste of op verschillende plaatsen ter beschikking gesteld van de deelnemers. Met het oog op die toenemende inzet van deelauto’s heeft de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen met de Belastingdienst een regeling getroffen voor het privégebruik van deelauto’s. Met deze afspraken is het toegestaan om een auto voor één of meerdere dagdelen van de werkgever te huren, zonder dat er sprake is van fiscale bijtelling. Voorwaarde is dat er een zakelijke huurprijs wordt betaald. De regeling (Als “Brancheregeling Privégebruik Deelauto” te downloaden op de website van de belastingdienst) kent daar specifieke spelregels voor. Er is dan geen bijtelling van toepassing.
Het mobiliteitsbudget is een financiële vergoeding die u als werkgever ter beschikking stelt aan uw werknemer. Het idee achter een mobiliteitsbudget is dat de werknemer zelf bepaalt hoe hij of zij reist en dat hij of zij zelf het budget beheert. Een deel van het budget kan de vorm krijgen van een onbelaste kilometervergoeding voor zakelijke kilometers en het woonwerkverkeer. Ook voor zakelijke OV-reizen geldt een vrijstelling. Een ander deel valt mogelijk in de zg. vrije ruimte van de werkkostenregeling. Het meerdere wordt belast als bruto loon.
Vanuit een mobiliteitsbudget kiezen werknemers steeds vaker voor private lease. Hierbij wordt een auto voor een vaste periode geleast tegen een vast bedrag per maand. Het betreft een vorm van operationele lease, maar het contract wordt dan niet met een bedrijf maar met een privépersoon gesloten.
Bij zo’n privélease is de fiscale bijtelling voor privégebruik niet van toepassing. Voorwaarde is wel dat het mobiliteitsbudget dan zo wordt uitgekeerd dat het naast eventuele vrijstellingen (bijvoorbeeld voor kilometervergoedingen) als belast loon wordt aangemerkt. Dat de bijtelling dan niet van toepassing is, kan het mobiliteitsbudget een aantrekkelijk alternatief maken.
Werknemers kiezen daarbij steeds vaker voor privé leasen. Hierbij wordt een auto voor een vaste periode geleast tegen een vast bedrag per maand, in plaats van een zakelijke leaseauto.
Bij zo’n privélease is de fiscale bijtelling voor privégebruik niet van toepassing. Dat kan het mobiliteitsbudget een aantrekkelijk alternatief maken.
Ja, de investeringsaftrek is ook in 2017 van toepassing. De investeringsaftrek is een bedrag
dat u kunt aftrekken van de winst als u hebt geïnvesteerd in bedrijfsmiddelen. Door de
investeringsaftrek wordt de winst van uw onderneming lager en betaalt u dus minder
belasting. De investeringsaftrek is er in twee vormen: de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek
(KIA) en de milieu-investeringsaftrek (MIA).
De KIA geldt voor alle nieuwe of gebruikte auto’s met grijs kenteken (bestelwagens) en
voor personenauto’s die hoofdzakelijk bestemd zijn voor het beroepsvervoer over de
weg (zoals taxi’s). U kunt de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek toepassen bij uw aangifte
inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting.
De MIA is een regeling die in het leven is geroepen om de aanschaf van nieuwe
milieuvriendelijke producten te stimuleren. De MIA kan naast de eventuele KIA worden
geclaimd. Van de MIA profiteert u vooral als u investeert in een nieuwe elektrische auto.
Deze MIA kan oplopen tot 36 procent. Om in aanmerking te komen voor MIA moet u de
investering binnen drie maanden na het aangaan van de investeringsverplichting aanmelden
bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (www.rvo.nl).
Naast de zeer lage bijtelling van slechts 4% en de milieu-investeringsaftrek, geldt er fiscaal een vrijstelling van BPM. Bovendien is nu geregeld dat nog tot en met 2020 een nihiltarief geldt voor de motorrijtuigenbelasting.
Lokale subsidies zijn er vooral voor elektrische auto’s en/of laadpalen. Raadpleeg hiervoor de website van uw gemeente of van de Rijksoverheid (www.antwoordvoorbedrijven.nl)
Iedereen die voor de eerste keer een personenauto, motor of bestelauto registreert in het Nederlandse kentekenregister, betaalt eenmalig BPM. Sinds 1 januari 2013 is de BPM voor personenauto’s gebaseerd op de CO2-uitstoot. Dit moet automobilisten prikkelen een zuinige auto aan te schaffen en moet zo het aandeel zuinige auto’s vergroten. De BPM-tabel moet dan wel in de pas blijven lopen met de technische ontwikkelingen, zodat steeds de meest zuinige auto’s het gunstigst uitkomen qua BPM. De tarieftabel wordt daarom jaarlijks bijgesteld.
Onderdeel van alle veranderingen per 2017 is de invoering van één vast bijtellingstarief van 22%, waarop alleen nog voor volledig elektrische auto’s een korting geldt. Omdat de bestaande kortingscategorieën in de bijtelling daardoor op termijn grotendeels gaan verdwijnen voor nieuwe auto’s, levert dat hogere belastinginkomsten op. Dat wordt weer teruggegeven aan de automobilist. Dat gebeurt in de vorm van verlaging van de BPM. Tot het jaar 2020 zullen de BPM-tarieven in totaal met zo’n 15% dalen.
Er geldt in 2017 voor de motorrijtuigenbelasting een halftarief voor plug-in hybride auto’s tot maximaal 50 gram/km CO2-uitstoot. Voor dat halftarief is bovendien recent geregeld dat dit voor deze categorie auto’s blijft gelden tot en met 2020. Het maakt daarbij niet uit of het een nieuwe of een gebruikte auto is.