Vol energie elektrisch rijden met Škoda

Elektrisch rijden verandert het straatbeeld in rap tempo – en Škoda beweegt volop mee. Wat ooit toekomstmuziek was, is nu realiteit. De elektrische modellen van Škoda bieden tot 589 km¹ actieradius, snelladen in 28 minuten en een design dat gezien mag worden.

Ben je benieuwd naar de elektrische auto’s van Škoda? Of wil je ontdekken wat elektrisch rijden precies inhoudt? Lees dan vooral verder.

Waarom overschakelen naar elektrisch?

Goed voor het milieu én je portemonnee

Met een elektromotor rijd je stil en schoon. Je stoort niemand, want de auto maakt bijna geen geluid en stoot geen uitlaatgassen uit. Dat is beter voor het milieu én voor je omgeving. Ook voor je portemonnee is elektrisch rijden slim: je betaalt minder per 100 kilometer, hebt lagere onderhoudskosten en profiteert van belastingvoordelen, zoals 75% korting op de wegenbelasting en vanaf 17% bijtelling voor zakelijke rijders.

Opladen is snel en gemakkelijk

Je kunt de batterij van je elektrische auto bijna overal opladen: thuis via een gewoon stopcontact, met een wallbox of bij een openbaar laadpunt of snellaadstation. Eén ding is belangrijk om te onthouden: hoe hoger het laadvermogen, hoe sneller de batterij vol is. Probeer het zelf en je merkt dat opladen bijna net zo makkelijk is als het opladen van je smartphone.

Geen angst voor lange afstanden

Een elektrische auto rijdt veel verder dan je op een gewone dag nodig hebt – ongeacht het weer, je rijstijl of hoeveel bagage je bij je hebt. Ga je op vakantie of rijd je een langere afstand? Dan kun je eenvoudig opladen bij het steeds groter wordende netwerk van openbare laadpunten en snellaadstations.

Onze elektrische modellen

Enyaq

De Enyaq is de grootste volledig elektrische SUV van Škoda. De Enyaq biedt een enorme binnenruimte, snelladen en een actieradius tot maximaal 579 km¹. Ook geschikt voor het trekken van een aanhangwagen tot 1.000 kg (geremd).

Enyaq Coupé

De Enyaq Coupé is de volledig elektrisch SUV Coupé van Škoda. De Enyaq Coupé biedt een zeer ruime binnenruimte, een snellaadfunctie tot 175 kW/u en een actieradius tot maximaal 589 km¹. Standaard tot 1.000 kg (geremd) trekgewicht.

Epiq

De Epiq is een volledig elektrische auto met een ruim interieur, verpakt in compacte afmetingen. Met een lengte van 4,10 meter biedt de Škoda Epiq genoeg ruimte voor vijf passagiers en een bagageruimte van wel 490 liter. Naar verwachting is de onthulling eind 2025 en staat de Epiq begin februari in de showroom.

Plan een proefrit

Garanties op jouw elektrische Škoda

8 jaar garantie op de accu
Op de hoogvoltaccu in je elektrische Škoda heb je maar liefst 8 jaar garantie (of tot 160.000 gereden kilometers). Je hoeft je dus geen zorgen te maken over de kwaliteit van de accu. Laat reparaties en onderhoud altijd uitvoeren door een gespecialiseerde Škoda monteur. Zo ben je verzekerd van het beste onderhoud en worden onnodige storingen voorkomen.

Inclusief 5 jaar onderhoud
Onze elektrische modellen standaard geleverd inclusief tot en met 5 jaar² onderhoud, waarbij de auto, wanneer nodig, op alle belangrijke punten gecontroleerd wordt. De services die hier onder vallen bestaan uit inspectieservices, het vervangen van het interieurfilter, het verversen van de remvloeistof en het reinigen van de trommelremmen. Ook voeren we gelijk een APK uit indien het nodig is. Zo houd je je elekrische Škoda zo lang mogelijk als nieuw.

Wat is het verschil tussen een elektrische auto en een plug-in hybride?

Zowel een elektrische auto als een plug-in hybride auto kun je opladen via een laadstopcontact. Toch zijn er belangrijke verschillen.

Een plug-in hybride (PHEV) heeft twee motoren: een benzinemotor én een elektromotor. Je kunt de batterij opladen via een stopcontact of terwijl je rijdt, bijvoorbeeld als je remt. Je kunt met een plug-in hybride ook volledig elektrisch rijden, tot ongeveer 134 km¹ ver bij de Škoda Superb Combi of tot 123 km¹ in een Kodiaq. Is de batterij leeg? Dan schakelt de benzinemotor automatisch in, zodat je gewoon verder kunt rijden. Intussen wordt de batterij ook weer een beetje opgeladen.

Een volledig elektrische auto, zoals de Škoda Elroq, Enyaq of Enyaq Coupé, rijdt alleen op elektriciteit. Daarmee kun je bij de Elroq tot wel 571 km¹ rijden zonder te laden, bij de Enyaq tot wel 579 km¹ rijden zonder te laden en bij de Enyaq Coupé tot wel 589 km¹ rijden zonder te laden.

Meer over hybride rijden

Elektrisch rijden in de praktijk

Elektrisch rijden in 2025: Wat kun je de komende tijd verwachten?

In 2025 zal elektrisch rijden zich verder ontwikkelen en een aantal belangrijke veranderingen ondergaan. Wat kun je de komende tijd verwachten:

  • Toenemende actieradius: de technologie achter batterijen zal waarschijnlijk blijven verbeteren, wat resulteert in elektrische voertuigen met een grotere actieradius. Dit zal de zorgen over het bereik verminderen en elektrische auto's aantrekkelijker maken.

  • Snellere oplaadtijden: verbeteringen in laadtechnologie zullen naar verwachting leiden tot kortere oplaadtijden. Snelladende infrastructuren zullen verder worden uitgebreid, waardoor elektrische voertuigen praktischer worden voor mensen die vaak lange afstanden afleggen.

  • Diversificatie van modellen: bij Škoda introduceren we een breder scala aan elektrische voertuigen, waaronder meer opties in verschillende prijsklassen en autotypes. Dit zal de keuzemogelijkheden voor consumenten vergroten en de acceptatie van elektrische voertuigen bevorderen.

Over het algemeen kunnen we verwachten dat elektrisch rijden in 2025 nog aantrekkelijker, praktischer en duurzamer wordt, met een grotere variëteit aan modellen en een beter uitgebouwde ondersteunende infrastructuur.

Vision 7S

Zevenzits concept car

De volledig elektrische zevenzitter heeft een minimalistisch en functioneel interieur, met een vlak en breed dashboard, afgevlakt stuurwiel en een centraal vrijstaand verticaal touchscreen.

Ontdek wat eraan komt

Elektrische auto vs benzineauto: wat is goedkoper?

Aanschaf

Het kopen van een elektrische auto is over het algemeen kostbaarder dan het kopen van een auto op brandstof. Dit komt voornamelijk door de prijs van het accupakket van de elektrische auto. We hebben echter voorzien dat de kosten van accutechnologie in de jaren zullen afnemen, waardoor de prijsverschillen tussen elektrische auto's en brandstofauto's steeds kleiner worden.

Als je de aanschaf van een nieuwe elektrische auto te duur vindt, overweeg dan eens de mogelijkheid van een tweedehands auto of private lease.

Gebruik

De oplaadkosten van een elektrische auto variëren afhankelijk van het type auto en de oplaadlocatie. Over het algemeen ben je het voordeligst uit als je thuis over een eigen laadpunt beschikt, maar dit is wel afhankelijk van je energiecontract. Als je na 1 oktober een vast contract hebt afgesloten of een variabel tarief betaalt, kan het zijn dat je een hoog kWh-tarief van ongeveer €0,70 betaalt. In dat geval wordt aangeraden om bij een publieke laadpaal op te laden. Bij publiek laden bedraagt het normale tarief doorgaans €0,35 per kWh, terwijl de tarieven bij snelladen kunnen oplopen tot €0,80 per kWh.

Over het algemeen ben je met een elektrische auto bijna altijd goedkoper uit dan met een brandstofauto, zeker gezien de aanzienlijke stijging van brandstofprijzen afgelopen jaar voor benzine, diesel, gas (LPG en CNG).

Onderhoud

Het onderhoud van een elektrische auto is eveneens voordeliger in vergelijking met het onderhoud van een brandstofauto. De elektromotor van een elektrische auto is minder complex dan een verbrandingsmotor, waardoor de reguliere onderhoudskosten lager uitvallen.

Remmen

De remmen van een elektrische auto hebben doorgaans een langere levensduur in vergelijking met die van een brandstofauto. Dit verschil wordt veroorzaakt doordat bij een elektrische auto frequent wordt afgeremd op de elektromotor, waarbij de remenergie wordt teruggestuurd naar de accu.

Accu

Bij een elektrische auto vormt het repareren of vervangen van het accupakket het kostbaarste aspect van het onderhoud. Desondanks staat het accupakket van een elektrische auto bekend om zijn aanzienlijke betrouwbaarheid. Bovendien wordt doorgaans garantie verstrekt voor het aantal jaren waarin je gebruik kunt maken van het accupakket.

Benieuwd hoe jij je nieuwe Škoda kunt financieren?

Ben je zzp’er, mkb’er of een andere zakelijke rijder? Of wil je privé een auto financieren? Ook dan profiteer je bij Škoda van allerlei voordelen met een elektrische auto. Dankzij onze uitgebreide financieringsmogelijkheden kies je eenvoudig voor de vorm die het beste bij jouw situatie past.

Zakelijk

Meer over zakelijk rijden

Veelgestelde vragen

Hoe lang duurt het voordat mijn elektrische auto is opgeladen?

De Enyaq (Coupé) en de Citigoᵉ iV kunnen op drie verschillende manieren worden geladen. Dat kan thuis met zowel een 230-volt aansluiting (2.3kW) of een 11kW wallbox. Dan kan de Enyaq (Coupé) naar verwachting in 6 uur en 15 minuten volledig worden geladen. De Citigoᵉ iV kan naar verwachting in 12 uur en 30 minuten 80% worden geladen. Met een DC snellader heeft de Enyaq (Coupé) naar verwachting 28 minuten nodig om van 10% naar 80% te laden en de Citigoᵉ iV 40 minuten.

Hoe installeer ik een laadpaal thuis?

tHet installeren van een laadpaal voor thuis wordt meestal gedaan door een gespecialiseerd bedrijf. Je kunt de montage van een laadstation voor thuis natuurlijk ook zelf doen. Toch wordt het aangeraden om dit te laten doen. Bij de Škoda dealer bij jou in de buurt adviseren we je graag over de installatie van jouw laadpaal thuis. Op basis van je specifieke wensen ontvang je een op maat gemaakte offerte.

Is elektrisch rijden nog wel voordelig?

In 2024 lijkt elektrisch rijden nog steeds een voordelige keuze te zijn, en hier zijn een aantal redenen voor. Ten eerste hebben veel landen over de hele wereld hun inspanningen geïntensiveerd om de transitie naar elektrische voertuigen (EV's) te bevorderen. Dit heeft geleid tot een grotere beschikbaarheid van oplaadinfrastructuur en gunstige beleidsmaatregelen, zoals belastingvoordelen en subsidies voor EV-gebruikers.

Daarnaast is de technologie voor elektrische voertuigen voortdurend verbeterd, wat heeft geleid tot een grotere actieradius, kortere laadtijden en een breder aanbod van modellen op de markt. De kosten van batterijen zijn ook gedaald, waardoor de aanschafprijs van elektrische voertuigen concurrerender is geworden.

Bovendien kunnen gebruikers van elektrische voertuigen profiteren van lagere operationele kosten, aangezien elektriciteit vaak goedkoper is dan traditionele brandstoffen op basis van fossiele brandstoffen. Onderhoudskosten zijn doorgaans ook lager, omdat elektrische voertuigen minder bewegende delen hebben en minder vatbaar zijn voor slijtage.

Kortom, gezien de voortdurende positieve trends op het gebied van technologische ontwikkelingen en beleidsmaatregelen, lijkt elektrisch rijden in 2024 nog steeds een voordelige en duurzame keuze voor veel automobilisten.

Wat is een nadeel van elektrisch rijden?

Een nadeel van elektrisch rijden kan zijn dat de oplaadinfrastructuur nog niet overal even goed ontwikkeld is. Hoewel er wereldwijd vooruitgang is geboekt, zijn er nog steeds gebieden waar het aantal oplaadpunten beperkt is, vooral in vergelijking met traditionele tankstations. Dit kan leiden tot zorgen over de beschikbaarheid van oplaadmogelijkheden tijdens lange reizen of in afgelegen gebieden.

Daarnaast kan de laadtijd van elektrische voertuigen een uitdaging vormen in vergelijking met het snel tanken van een traditioneel brandstofvoertuig. Hoewel snellaadtechnologieën worden ontwikkeld en geïmplementeerd, kan het voor sommige mensen nog steeds als ongemakkelijk worden ervaren om te wachten tot de batterij volledig is opgeladen, vooral als ze haast hebben.

Verder is de aanschafprijs van elektrische voertuigen vaak hoger dan die van vergelijkbare voertuigen met een verbrandingsmotor, hoewel deze kosten in sommige gevallen worden gecompenseerd door lagere operationele kosten op de lange termijn. Niet iedereen is echter bereid of in staat om de initiële investering te doen, ondanks de potentiële besparingen op brandstof- en onderhoudskosten.

Het is belangrijk op te merken dat de nadelen van elektrisch rijden in de loop der tijd kunnen verminderen naarmate de technologie en de infrastructuur zich verder ontwikkelen en er meer acceptatie plaatsvindt.

Wat zijn de kosten van een laadpaal?

De kosten voor een laadpaal thuis variëren. Zo schaf je een laadpaal zonder montage al aan vanaf circa € 600,- afhankelijk van het merk, het vermogen en de extra mogelijkheden. Je kunt ervoor kiezen om de installatie van de laadpaal door een extern bedrijf te laten doen. De kosten voor de installatie van een laadpaal thuis liggen meestal rond € 1.500,-.

Wat zijn de kosten van het opladen van mijn elektrische auto?

Volgens het CBS kost een kWh € 0,46 (gemiddelde prijs in 2022). Dit zou betekenen dat je voor een volle lading van de Enyaq (Coupé) iV 60 iets meer dan € 25 betaald. Voor de Enyaq (Coupé) iV 80 betaal je een kleine € 40 en voor de Citigoᵉ iV betaal je ongeveer € 13 voor een volle tank.

Kan ik mijn elektrische auto ook opladen in het buitenland?

Ja, je kunt jouw elektrische auto opladen bij circa 500.000 reguliere laadpalen in Europa. Daarnaast zijn in zo'n 66.000 snelladers.

Kan ik mijn elektrische auto ook op kantoor opladen?

Ja, veel mensen gaan met de auto van thuis naar het werk. Het opladen van je elektrische auto op je werk is daarom erg handig! Staat er bij jou op kantoor al een laadpaal? Gebruik dan de laadkabel die bij je auto is meegeleverd. Is er bij jou op kantoor nog geen laadpunt aanwezig? Dan kan je daar een laadpaal laten plaatsen. Je werkgever kan hiervoor contact opnemen met jouw Škoda dealer.

Zit er verschil tussen laadpalen?

Ja, een laadpaal voor thuis heeft vaak al een eigen kabel, zodat je hem makkelijk aan je auto kunt koppelen. Bij Škoda werken we voor de installatie samen met Shuttel. Heb je geen gelegenheid om een laadpaal bij je thuis te laten plaatsen of ben je onderweg? Dan kun je altijd gebruik maken van de tienduizenden openbare laadpalen in Nederland. Ook zijn er steeds meer snellaadstations. Dat scheelt al gauw een paar uur ten opzichte van een regulier laadpunt. De kosten voor snelladen liggen gemiddeld een stuk hoger.

Hoe vind ik het makkelijkst een laadpaal in de buurt?

Op de website oplaadpalen.nl vind je makkelijk een oplaadpunt bij jou in de buurt.

Meer veelgestelde vragen

Hoeveel kilometer kan ik rijden met een volle accu?

Je rijdt tot 588 CO2-vrije kilometers¹ met de actieradius van de Enyaq (Coupé). De Citigoᵉ iV heeft een verwachte actieradius tot 260 kilometer¹ met een volle accu.

Hoe populair is elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is populairder dan ooit en dat is niet geheel zonder reden. Het aantal elektrische auto’s steeg in een jaar tijd met 38 procent. Vooral het aantal elektrische personenauto’s groeide het laatste jaar sterk, met zo’n 63 procent. In november 2023 reden er 685.000 elektrische auto's in Nederland. De verwachting is dat het aantal elektrische auto’s de komende jaren nog flink zal gaan stijgen. In het officieel regeerakkoord van de overheid staat dat na 2030 alleen nog maar elektrische auto’s worden verkocht.

Hoe werkt een elektromotor?

In 2019 werd onze eerste volledig elektrische auto op de markt gebracht. Sindsdien hebben we verschillende modellen ontwikkeld. In 2025 verwachten we zo’n tien soorten modellen met een elektromotor. Elektrische auto’s steken een stuk makkelijker in elkaar dan brandstofauto’s. Zo heeft een elektrische auto genoeg aan één versnelling om vanuit stilstand naar topsnelheid te accelereren. Dit komt doordat een elektromotor een veel groter toerenbereik heeft dan een verbrandingsmotor. Een transmissie met meerdere versnellingen en een koppeling is daardoor niet noodzakelijk. Meer weten? Lees alles dan meer over de elektromotor.

Zijn de Enyaq (Coupé), Elroq en Epiq geschikt voor bi-directioneel laden?

Ja, de Škoda Enyaq (Coupé) 85 en Elroq 85 zijn voorbereid op bidirectioneel laden. Ze beschikken over de benodigde hardware en krijgen via een software-update in 2026 de functie geactiveerd. Voor de Škoda Epiq is nog niet bevestigd of deze ondersteuning voor bidirectioneel laden krijgt. Lees meer op de pagina bidirectioneel laden.