Simply clever
open

Goritzlehner Truck & Bus B.V.

Nieuw: De Škoda Citigo

In de ŠKODA-fabriek te Bratislava begint in de week van 10 oktober de productie van de Citigo, een gloednieuw model in het A-segment. De nieuwkomer bereikt Nederland begin zomer 2012. Vanaf dat moment zijn in het populaire segment van de kleine, zuinige en MRB/BPM-vrije auto’s de gewaardeerde ŠKODA-waarden bereikbaar: bewezen kwaliteit, aantrekkelijk design, een hoog veiligheidsniveau, doordachte details die een rationele kijk op auto’s verraden plus een dealernetwerk dat uitblinkt in nuchterheid en klantvriendelijkheid.

De ŠKODA Citigo is het zevende model in het ŠKODA-gamma.  Deze volwassen compacte auto wordt zowel als 3-deurs en als 5-deurs versie leverbaar. De Citigo is op slag herkenbaar als ŠKODA. Daar zorgt de karakteristieke grille voor, die slank en verfijnd is uitgevoerd. Nieuw is dat het ŠKODA-logo niet meer bovenin de grille, maar vooraan de motorkap is geplaatst. Dit nieuwe stijlkenmerk was ook al op de MissionL concept car te zien. Het overall design van de Citigo is neergezet met cleane, strakke lijnen, wat bekend is van ŠKODA.

Met een wielbasis van 2,42 meter op een lengte van 3,56 meter is duidelijk dat de nieuweling goed raad weet met interieurruimte. De breedte en hoogte bedragen respectievelijk 1,65 en 1,48 meter. Deze maten bezorgen vier inzittenden comfortabel plek. De bagageruimte komt uit op 251 liter, waarvan 951 liter is te maken door de achterbank neer te klappen.

Zuinige motoren, ontwikkeld voor in de stad
Bij de introductie zijn twee motoren beschikbaar, die net als de rest van de auto helemaal nieuw zijn. Het gaat om een 1.0 driecilinder benzinemotor met 44 kW/60 pk en een versie die 55 kW/75 pk levert. De motoren zijn ontworpen met het oog op een uitmuntende efficiency in en rond de stad. Zo komen ze snel op temperatuur, zelfs al duurt de rit maar kort. De 1.0 44 kW verbruikt gemiddeld 4,2 l/100 km, wat overeenkomt met 97 g CO2/km. De 1.0 55 kW komt uit op 4,3 l/100 km, goed voor 99 g CO2/km. Deze moderne, zuinige motoren maken de ŠKODA Citigo MRB- en BPM-vrij, ook volgens de aangescherpte normen die vanaf 1 juli 2012 gelden. In een later stadium komt er ook een aardgasvariant met slechts 79 g CO2/km. Bovendien voegt ŠKODA in de loop van 2012 een 5-traps automaat aan het aanbod toe.

Een slimme uitrusting, bekend van ŠKODA
De ŠKODA Citigo komt er als Easy, Active, Ambition en Elegance. De voorstoelen hebben geïntegreerde hoofdsteunen. In de 3-deurs versie helpt easy entry op de passagiersstoel met de instap naar achteren. In de hogere uitrustingsniveaus is het dashboard in twee tinten uitgevoerd.

Zoals het een ŠKODA betaamt, brengt de Citigo de merkslogan ‘Simply Clever’ zoveel mogelijk in praktijk. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de bekerhouders en opbergvakken, waaronder twee opbergtassen opzij van de voorstoelen. Het openingsmechanisme van het dashboardkastje herbergt heel slim een haakje om een tas aan te hangen. In de bagageruimte zorgen een uitklapbaar rek en handige netten ervoor dat de aankopen netjes geordend blijven.

City Safe Drive maakt stadsritten veiliger
Tijdens het ontwikkelen van de ŠKODA Citigo is veel aandacht besteed aan de veiligheid van de inzittenden. Zo beschermen zijairbags zowel het hoofd als de borstkas van de voorinzittenden bij gevaar van opzij.

Helemaal bijzonder is de nieuwe remassistent City Safe Drive. Bij snelheden onder de 30 km/h tast een lasersensor automatisch de ruimte voor de auto af, om botsgevaar af te wenden of te verminderen. Dit is afhankelijk van de rijsnelheid en de verkeerssituatie. Het automatische remsysteem verkleint in elk geval de kans op een kop-staartbotsing in stadsverkeer. Deze voorziening is vrijwel uniek in het A-segment.

Cruciaal in de groeistrategie van het merk
Aangezien de Citigo een uitbreiding is op het gamma, verwacht ŠKODA dat dit model het verkoopvolume flink kan vergroten. De nieuwkomer krijgt dan ook een belangrijke rol in de groeistrategie die de fabrikant heeft uitgestippeld: 1,5 miljoen auto’s in 2018. ŠKODA-bestuursvoorzitter prof. dr. h.c. Winfried Vahland: “De vraag naar kleinere, zuinige, aantrekkelijk geprijsde auto’s neemt toe. De Citigo is ons antwoord op die vraag, met name voor de Europese markt.”

De belangrijkste doelgroepen zijn jonge mensen die voor het eerst een nieuwe auto kopen, gezinnen met jonge kinderen die op zoek zijn naar een tweede of zelfs derde auto en consumenten die rationeel auto’s beoordelen: prijs, kwaliteit, design en veiligheid moeten in orde zijn, overbodige zaken tellen niet mee.

Winfried Vahland: “De Citigo is een auto die onze slogan ‘Simply Clever’ letterlijk uitdraagt. Ondanks de compacte buitenmaten is er veel interieurruimte. Hij is vlot en zuinig. Anders gezegd: deze auto is een aantrekkelijke keuze, vol slimme details. De Citigo biedt alle vertrouwde ŠKODA-waarden, maar dan op kleiner formaat.”