ŠKODAtours

Het leven van een Prof

Het overgrote deel van het jaar staat voor een wielrenner in het teken van de koers. Hoe combineert hij dat met een privéleven? En dient echt alles te wijken voor de sport? Voor ŠKODA Prof voor een Dag legt Team Giant-Shimano-renner Tom Veelers uit hoe hij daarmee omgaat en uiteraard op welke manier hij toewerkt naar een belangrijke wedstrijd.

"Ik vind het fijn om meteen 's ochtends vroeg op de fiets te stappen", beschrijft Veelers een gemiddelde dag uit zijn leven. "De hoofdmoot voor mij als wielrenner is en blijft natuurlijk trainen. Dat is dan ook het eerste waar ik op een dag mee bezig ga. Daarna kijk ik wel naar de andere dingen die moeten gebeuren zoals schoonmaken en boodschappen doen. De normale dingen die ook gedaan moeten worden. Maar dat houdt uiteraard ook een keer op. Ik zal echt niet twee of drie dagen voor een belangrijke wedstrijd in de tuin bezig gaan. Of opeens het huis gaan schoonmaken. Dan laat ik dat allemaal liggen. Doe ik het na die tijd wel. Of mijn vriendin staat het niet aan, en dan pakt zij het op..."

Veelers beaamt dat samenleven met een wielrenner niet altijd even makkelijk is. "Voor mijn vriendin zal dat best wel eens lastig zijn. Als ik kijk naar de combinatie van mijn leven als een profrenner en mijn privéleven, dan denk ik wel dat ik een partner nodig heb die begripvol met mijn sport om kan gaan. Gelukkig heb ik die. Ze moet niet alleen tegen het feit kunnen dat ik veel van huis ben, maar ook dat wanneer ik wel thuis ben, het niet lang leven de lol en lekker veel stappen is. Het is een vrij serieus leven. 'Zuip maar lekker raak' komt er niet in voor."

'Je moet durven rust te pakken'

Het voorbereiden op belangrijke wedstrijden begint voor Veelers echter niet twee of drie dagen voor de koers. De basis legt hij al in de winter met lange duurtrainingen. Naarmate het seizoen vordert worden de trainingen intensiever en begint de ploeg met het nabootsen van wedstrijden. Daarna begint hij naar de hoogtepunten toe te werken, voor hem de STER ZLM Tour en uiteraard de Tour de France, waar hij de lead-out vormt voor topsprinter Marcel Kittel. Maar hoe bereidt hij zich voor op dat ene moment dat hij er moet staan?

"Ik heb eigenlijk geen speciale voorbereiding. Dat wil zeggen: ik doe vrijwel altijd precies hetzelfde. De dag voor de wedstrijd zit ik bij de masseur. Dat is normaal. Even die laatste afvalstoffen die in de benen zitten eruit halen zodat ik 'super' aan de start kan verschijnen. En dan rustig een uurtje fietsen. Soms is het ook fijn om een dag voor de wedstrijd helemaal niets te doen, zeker als het lichaam daar om vraagt. Sinds een paar jaar weet ik dat je daar niet slechter van wordt. Maar daarvoor durfde ik dat absoluut niet aan. Dan moest ik minimaal anderhalf uur op de fiets zitten. Elke dag. Die drang zat erin. Nu durf ik echter rust te pakken. Ja, dat moet je echt durven! Die tip zou ik de prof voor een dag ook meegeven."

'Een goede maaltijd is de basis voor een goede tijdrit'

Veelers heeft nog meer tips voor deelnemers aan Prof voor een Dag. Ook al is de voorbereiding op een rit tegen de klok voor elke renner anders. "Maar ik vind het fijn om rustig aan een dag van een tijdrit te beginnen en dan vlak voordat je moet kort, maar hard, in te rijden. Zodat ik toch nog even die bloedsmaak in de mond heb gehad, maar dat ik nog niet helemaal leeg ben. Er zijn echter ook jongens die wel een uur lang inrijden voor een tijdrit. Het is heel specifiek. Ik geef er gewoon de voorkeur aan om toch nog enigszins fris aan de tijdrit te beginnen. Als je maar goed los fietst! En het parcours moet je verkend hebben, zodat je weet waar elke bocht zit en ze goed kan aansnijden."

Daarnaast raad Veelers aan om niet als een gek van start te gaan. "Tenminste, dat kan wel. Maar als het daarna alleen maar bergafwaarts gaat, schiet je er niets mee op. Het is de bedoeling dat je zo constant mogelijk rijdt, dat is de basis van een goede tijdrit." Het fundament van een goede rit tegen de klok is echter voeding, stelt de renner van Giant-Shimano. "Dat is wel het belangrijkste waar deelnemers op moet letten. Misschien ook omdat dat hetgene is waar ze de meeste controle op kunnen hebben in de voorbereiding. Ik nuttig graag zo'n drie uur voor een tijdrit een grote maaltijd. Rijst! Dat legt een goede basis. En tussendoor heb ik dan repen, koeken en bananen bij me. Zorg er echter wel voor dat je ook weer niet teveel eet op voorhand. Als je vanaf de start vol gas wilt geven, wil je niet de last van een volle maag hebben."

Wil jij ook het leven van een prof meemaken. Als is het maar voor één dag? Schrijf je dan nu snel in voor ŠKODA Prof voor een dag.

Ja, ik wil updates van ŠKODAtours ontvangen via de mail.

Wil je op de hoogte blijven van alle clinics, VIP-plaatsen, startplaatsen en overige activiteiten van ŠKODAtours? Schrijf je dan in via de knop hiernaast.