Leusden,
21
maart
2021
|
07:00
Europe/Amsterdam

Het is lente! ŠKODA blikt terug op de ultieme motorrit uit 1901

Het is lente! ŠKODA blikt terug op de ultieme motorrit uit 1901

Samenvatting

Zodra de lente begint, komen de motorrijders van Nederland in beweging. Wij blikken terug op de ultieme motorrit uit de geschiedenis van ŠKODA: de race van Parijs naar Berlijn op de L&K SLAVIA B - 120 jaar geleden.

Dit is de SLAVIA B: de tweede motorfiets van Laurin & Klement. Hij speelt een belangrijke rol in de geschiedenis van het merk, want hiermee doet de fabrikant voor het eerst mee aan een internationale race. Een langeafstandsrace in 1901, die start in Parijs en finisht in Berlijn. Dat klinkt als een loodzwaar avontuur en dat is het ook. 

De motor van de SLAVIA B zit op de ideale plek

De SLAVIA B komt in 1899 op de markt, samen met de SLAVIA A. Om het rijgedrag en de stabiliteit te verbeteren, plaatsen de constructeurs de verbrandingsmotor laag in het frame. Met de kennis van nu lijkt dat heel logisch, maar destijds zorgt dit idee van Václav Laurin voor een sensatie. De luchtgekoelde eencilinder heeft trouwens een cilinderinhoud van 240 cc en is 1,75 pk sterk. Goed voor een topsnelheid van 40 km/h.

Motorfietsen hebben in die tijd geen versnellingsbak. De motor drijft direct het achterwiel aan middels een leren riem. Om de motor te starten, moet je eerst vaart maken door zelf hard te trappen. Laurin & Klement bouwen in vijf jaar tijd 540 exemplaren van de SLAVIA B.

Als eerste over de finish, maar geen goud

In 1901 verschijnt de SLAVIA B aan de start van de 1.196 kilometer lange race die van Parijs, via Aken en Hannover naar Berlijn gaat. Een driedaagse uitputtingsslag voor mens en machine. Wie is sterk, handig en gek genoeg om de gemotoriseerde tweewieler te besturen? Narcis Podsedníček: een ervaren monteur en de werkplaatschef bij Laurin & Klement.

De route loopt grotendeels over onverharde wegen en kasseien. Rondslingerende hoefnagels veroorzaken veel lekke banden. Desondanks halen 48 van 110 deelnemers de finish. Podsedníček wordt niet gezien als een kanshebber voor een hoge klassering, toch bereikt hij Berlijn als eerste in zijn klasse. Dat had niemand verwacht. Echt niemand: wanneer hij om drie uur ’s nachts over de finishlijn racet, is het kantoor van de tijdwaarnemers gesloten en er is nergens een racecommissaris te bekennen.

Wel zijn er twee lokale politieagenten die de binnenkomst van Podsedníček bevestigen, maar de organisatoren willen daar niets van weten. Zij roepen vier Fransen op driewielers van De Dion-Bouton uit tot winnaars. Podsedníček behaalt slechts een morele overwinning.

Het startschot van 120 jaar ŠKODA Motorsport

Ondanks de tegenslag, is de deelname aan de langeafstandsrace niet voor niets geweest. De knappe prestatie van Podsedníček en de SLAVIA B, levert Laurin & Klement veel internationale aandacht op. Dit versterkt de reputatie van het jonge merk, dat in 1905 zijn eerste auto presenteert: de Voiturette A. Voor ŠKODA markeert de legendarische race van Parijs naar Berlijn het begin van een lange reeks sportieve successen.

Lees ook: 120 jaar ŠKODA Motorsport: Zo begon het allemaal