Leusden,
01
juli
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Motorracen in 1905: zo ruig ging het eraan toe

Motorracen in 1905: zo ruig ging het eraan toe

Samenvatting

Om te winnen met motorracen heb je nodig: indrukwekkende daadkracht, een indrukwekkende snor en een indrukwekkende motorfiets van Laurin & Klement - de oprichters van ŠKODA.

Voordat Laurin & Klement auto’s gaan bouwen, maken ze fietsen en motorfietsen. Al in 1901 gebruiken ze motorsport om hun groeiende bedrijf internationaal onder de aandacht te brengen. Motorcoureur en ervaren monteur Narcis Podsedníček runt de werkplaats van Laurin & Klement, maar is ook de snelste coureur tijdens de 1.196 kilometer lange race van Parijs naar Berlijn in juni 1901. Hij is zelfs zo snel, dat hij de finish bereikt voordat de officiële tijdwaarnemer arriveert. En in plaats van de winnaarstrofee mee naar huis te nemen, krijgt Podsedníček een diskwalificatie aan zijn broek.

Al snel behoren de motorfietsen van Laurin & Klement tot de favorieten tijdens heuvelklims en circuitraces, en boeken ze talloze successen in binnen- en buitenland. Ze staan bekend als krachtig en snel, maar blinken vooral uit op het gebied van betrouwbaarheid. Zo halen maar liefst 86 van de 87 Laurin & Klement-motorfietsen die in 1903 aan 34 races deelnemen, de finishlijn. En daarvan bemachtigen 32 coureurs een podiumplek.

Het onofficiële wereldkampioenschap van 1905

Het hoogtepunt van L&K’s motorracegeschiedenis is het onofficiële wereldkampioenschap van de Fédération Internationale des Clubs Motocyclistes (FICM) in 1905. Deze overkoepelende organisatie van nationale motorrijdersverenigingen was het jaar ervoor opgericht, nadat een wedstrijd met deelnemers uit verschillende landen een organisatorische nachtmerrie was geworden.

Het onofficiële wereldkampioenschap vindt plaats op 25 juni 1905 in het stadje Dourdan, zo’n 50 kilometer onder Parijs. Dit is het klapstuk van het motorraceseizoen en de organisatoren hebben een circuit van 54 kilometer uitgestippeld dat de coureurs vijf keer moeten volbrengen. Het bevat drie onderdelen te voet, waarbij de coureurs hun uitgeschakelde motorfietsen moeten duwen. En hopen dat ze daarna weer zullen starten.

De deelnemende landen hebben hun sterkste nationale team afgevaardigd. In de hoop Oostenrijk-Hongarije te vertegenwoordigen, springen František Toman en Václav Vondřich op hun Laurin & Klement-motorfietsen. Ze doorstaan de kwalificatierace. Eduard Nikodém wordt derde in de groep op een Puch. De deelnemers uit Groot-Brittannië rijden Ariel, Matchless en JAP. De Franse tweewielers komen van Griffon en Peugeot. Voor Duitsland verschijnen drie Progress-motorfietsen aan de start. In het reglement staat dat behalve de essentiële onderdelen, ook de banden uit het land van herkomst moeten komen. Banden gaan niet lang mee en de coureurs moeten ze zelf repareren.

Goud en zilver voor Laurin & Klement

Team Laurin & Klement is extra goed voorbereid, want in het jaar ervoor waren spijkers uitgestrooid om het circuit nog uitdagender te maken. Nu de kans op een lekke band nog groter is, bindt Vondřich een zware leren tas met allerlei gereedschap en reserveonderdelen op zijn rug. De toeschouwers noemen hem al snel ‘De reizende smid’.

Ondanks de extra kilo’s en het hogere zwaartepunt, weet Vondřich in te lopen op de Franse winnaar van het voorgaande jaar. In de vierde ronde en na 256 kilometer neemt de Tsjech met zijn tweecilinder L&K CCR de leiding. Als hij na 3 uur en 13 minuten over de finish komt, is het verschil opgelopen tot ruim acht minuten. De Fransman komt als tweede binnen, maar wordt gediskwalificeerd vanwege een illegale bandenwissel. Zodoende behaalt František Toman, die als derde arriveert, niet brons maar zilver. Dat betekent dat de twee hoogste podiumplaatsen voor Laurin & Klement zijn! Sowieso halen maar drie van de twaalf deelnemers de finishlijn.

Dit opmerkelijke succes inspireert de beroemde dirigent František Kmoch om het lied ‘Na motoru’ te componeren. Het vrolijke deuntje wordt ook wel ‘The engine galop’ genoemd. We moeten de geluidexperts van ŠKODA’s toch eens vragen of ze het waarschuwingsgeluid van elektrische ŠKODA’s kunnen verruilen voor deze grappige motorgalop. Reken maar dat voetgangers een stuk vrolijker gaan kijken…

Lees ook: Vergeten ŠKODA: de driewieler van Laurin & Klement