Leusden,
22
januari
2021
|
07:00
Europe/Amsterdam

120 jaar ŠKODA Motorsport: Zo begon het allemaal

120 jaar ŠKODA Motorsport: Zo begon het allemaal

Samenvatting

ŠKODA en motorsport zijn al 120 jaar lang onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is een wilde rit geweest, met spraakmakende modellen en ontelbare overwinningen.

Als fervent wielrenners waren ŠKODA-oprichters Václav Laurin en Václav Klement altijd wel te porren voor een wedstrijdje. Hun competitiedrift zit ook in het merk ŠKODA – al 120 jaar lang. Je gaat er dit jaar alles over lezen in de ŠKODA Newsroom.

download

Racen met SLAVIA-motorfietsen

We trappen af met een geluidsfragment van een de eerste racevoertuigen gebouwd door Laurin & Klement: de Slavia B-type uit 1901. Deze motorfiets doet het nog steeds. Maar als je luistert, denk je wel: wat is er toch veel veranderd in 120 jaar tijd…

De SLAVIA-motorfietsen van L&K verschijnen in november 1899 voor het eerst op de weg. Ze maken hun sportieve debuut in juni 1901, wanneer ze deelnemen aan de 1.196 kilometer lange race van Parijs naar Berlijn. Dat markeert het begin van een lange reeks sportieve successen.

Tijd voor een nieuwe generatie ŠKODA-raceauto’s

Na de Eerste Wereldoorlog dragen de L&K-motorfietsen het stokje over aan de nieuwe generatie ŠKODA-raceauto’s. Zo wordt de ŠKODA POPULAR Roadster tweede in de 1500 cc-categorie tijdens de Rally van Monte Carlo in 1936. Het jaar daarop gooit de grotere RAPID Coupé hoge ogen.

Na de tweede Wereldoorlog domineren drie ŠKODA’s 1101 het veld tijdens de 24-uursrace van Spa (België). Voor motorsportwedstrijden in 1957 en 1959 worden speciale Sport- en Supersport-versies met supercharger gebouwd, evenals ŠKODA 1100 OHC-roadsters en -coupés. Op de voet gevolgd door de zegetocht van de OCTAVIA, die in de Rally van Monte Carlo drie klasse-overwinningen op rij boekt (1961 tot 1963).

 

De Porsche van het Oosten

In 1964 maakt de ŠKODA 1000 MB zijn debuut, met de motor achterin een zelfdragende carrosserie. Wat volgt, zijn de sportieve S 110 L Rallye, de S 110 L en ‘de Porsche van het Oosten’: de legendarische ŠKODA 130 RS Coupé. Die behaalt de eerste plaats in zijn klasse tijdens de Rally van Monte Carlo in 1977 en tijdens de Acropolis Rally in 1978, 1979 en 1981. Om nog maar te zwijgen van de regelrechte overwinning in de merkenclassificatie tijdens het Europese Touring Car Championship van 1981.

De moderne geschiedenis van ŠKODA’s motorsportcarrière begint in de jaren negentig. Ditmaal is het de FAVORIT Hatchback die deelneemt aan de Rally van Monte Carlo. De volgende sportieveling is de OCTAVIA Kit Car. Dan wordt er een nieuwe competitie aangekondigd voor het WRC-seizoen van 1999. De eerste afgevaardigde van ŠKODA is de OCTAVIA WRC. Gevolgd door de FABIA WRC (2003 tot 2007).

 

Fabelachtige FABIA

De vierwielaangedreven FABIA Super 2000 schrijft een nieuw hoofdstuk in een nieuwe klasse. Het fabrieksteam van Jan Kopecký/Pavel Dresler wint twee coureurskampioenschappen op rij in het ERC en later het APRC. Van 2009 tot 2014 wint de ŠKODA FABIA Super 2000 niet minder dan 50 nationale en internationale kampioenschappen.

In 2015 wordt de ŠKODA FABIA R5/Rally2 het sportieve vlaggenschip. In de handen van het fabrieksteam van ŠKODA Motorsport sleept deze FABIA vijf wereldtitels voor constructeurs in de wacht (2015 tot 2019). De klantenteams zijn ook succesvol en winnen vijf FIA-kampioenschappen, plus 23 eerste plaatsen tijdens nationale kampioenschappen.

En de bloedstollende geschiedenis van ŠKODA in de motorsport is nog lang niet afgelopen. Wie weet wat de toekomst brengt. Ben je zelf een sportieve rijder? Sinds kort kun je de 245 pk sterke ŠKODA OCTAVIA RS iV bestellen!

Lees ook: Motorracen in 1905: zo ruig ging het eraan toe