Leusden,
20
december
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Hoera! De eerste auto van ŠKODA bestaat 115 jaar

Hoera! De eerste auto van ŠKODA bestaat 115 jaar

Samenvatting

115 jaar geleden - in december 1905 - presenteren Laurin & Klement hun eerste auto: de Voiturette A. In die tijd ziet de autowereld er heel anders uit. 

Wanneer in 1905 de eerste auto uit de fabriekshallen van Laurin & Klement rolt, heeft het bedrijf al tien succesvolle jaren achter de rug. Het begint allemaal met de SLAVIA-fiets in 1895 en vier jaar later volgen de motorfietsen. Na een ontwikkelingsperiode van ruim vijf jaar, onthullen de oprichters van het latere ŠKODA hun eerste automobiel: de Voiturette A.

Fietsen maken plaats voor auto’s

Om genoeg productiecapaciteit te creëren, nemen Laurin & Klement een belangrijk besluit. Ze stoppen met de productie van fietsen en breiden de fabriekshallen flink uit. Het resultaat is een werkterrein zo groot als anderhalf voetbalveld, waarop 335 medewerkers met de hulp van 206 machines aan de slag kunnen. Alle belangrijke onderdelen voor de Voiturette A worden in eigen beheer ontworpen en geproduceerd.

Het Weense autoblad Allgemeine Automobil-Zeitung krijgt een sneakpreview en bericht op 29 oktober 1905 over de komst van de Voiturette. Dit is trouwens een Franse term voor een compacte en lichte auto. De auto in kwestie is nog een prototype.

Autopers positief over betaalbare Voiturette A

De productieversie van de L&K Voiturette A siert op 27 december 1905 de voorpagina van het Tsjechische weekblad ‘Sport a hry’. Autojournalist Vilém Heinz prijst de creatie uit Mladá Boleslav om zijn fraaie voorkomen en elegante lijnen. Hij vindt het een perfecte auto voor twee personen en legt uit dat je de snelheid kunt variëren van 5 tot 45 km/h (de destijds geldende maximumsnelheid). Heinz sluit af met een positieve conclusie. Hij vindt de auto praktisch, comfortabel en betaalbaar.

In 1905 betekent ‘betaalbaar’ niet dat iedereen zich een Voiturette A kan veroorloven. Je moet van goede komaf zijn om de basisprijs van 3.600 kronen te kunnen betalen. Ga maar na: de mannen die in de autofabriek werken, verdienen een salaris van twee kronen per dag. Ruim honderd jaar geleden werd benzine trouwens niet per liter, maar per kilo verkocht. Een kilo benzine was ongeveer even duur als een liter bier.

Moderne techniek voor Voiturette A

Een ladderchassis met twee starre assen en bladveren vormt de technische basis van de L&K Voiturette A. Hij wordt aangedreven door een voorin geplaatste tweecilindermotor met waterkoeling. Het blok van 1.005 cc is 7 pk sterk en wordt gekoppeld aan een drieversnellingsbak. Zoals gebruikelijk bij een auto uit deze tijd, drijft een cardanas de achterwielen aan. Maar kettingaandrijving is op verzoek leverbaar.

De wendbare Voiturette A weegt ongeveer 500 kilo en er zijn twee manieren om te stoppen. Met het rempedaal dat de trommel achter de versnellingsbak afremt en met een hendel die in verbinding staat met de trommelremmen aan de achteras.

Twee stoelen of een dubbele bank

Als koper van een Voiturette A heb je veel te kiezen. Je kunt de standaard houten velgen en spaken verruilen voor chique stalen spaakwielen en je bepaalt zelf de zitopstelling. Worden het twee losse stoelen of een dubbele bank met een bagageruimte erachter? Eventuele koplampen of een dak moeten van de optielijst komen. De basiskleuren waaruit je kunt kiezen zijn rood, groen en blauw. Tenzij je in een Franstalig land woont, dan behoort grijs ook tot de mogelijkheden. Wit kost 50 kronen meer.

Van 1905 tot 1907 bouwen Laurin & Klement ten minste 44 exemplaren van de Voiturette A. Vijf hebben de tand des tijds doorstaan en één daarvan wordt permanent tentoongesteld in het ŠKODA Museum in Mladá Boleslav.

Lees ook: ŠKODA start serieproductie elektrische ENYAQ iV