Onderhoud van je elektrische auto

  • Weinig onderhoud
  • 8 jaar garantie op elke nieuwe hoogvoltaccu
  • Onderhoud bij gespecialiseerde monteurs

Weinig onderhoud

Een elektromotor heeft slechts één bewegend onderdeel: de rotor. Zodoende heeft de elektromotor in vergelijking met een verbrandingsmotor veel minder onderhoud nodig, omdat er minder slijtage plaatsvindt. Er wordt geen olie gebruikt, er zitten geen brandstof- en luchtfilter op. Doordat de elektromotor veel meer toeren maakt dan een verbrandingsmotor, wordt wel veel meer gevraagd van de lagering. Maar in het algemeen vereisen elektrische auto’s minder onderhoud dan een auto met een conventionele motor.

Welke onderdelen hebben onderhoud nodig?

Accu

De accu van een elektrische auto is het belangrijkste onderdeel van de auto geworden. Na verloop van tijd kan deze accu minder gaan presteren, door het gebruik en regelmatig opladen ervan. Echter wordt het vervangen van een accu niet gezien als regulier onderhoud, omdat deze minimaal tien jaar meegaat. Momenteel geven leveranciers acht jaar of 160.000 kilometer garantie op de accu van een elektrische auto.

ŠKODA elektromotor

Remblokken

De remblokken van iedere auto en dus ook een elektrische auto, moeten altijd in goede conditie zijn. De remvoering van een elektrische auto wordt over het algemeen minder belast dan bij een brandstofauto. Vrijwel alle elektrische auto’s generen namelijk regeneratieve energie. Dat wil zeggen dat de elektromotor werkt als een generator. De weerstand die ontstaat, doet een auto al behoorlijk vertragen. Hierdoor hebben elektrische auto’s tot 50% minder onderhoud nodig aan de remmen dan een traditionele auto.

Banden

Een elektrische auto gebruikt exact dezelfde banden als een brandstofauto. In het onderhoud dien je wel rekening te houden met de slijtage van de banden, dit kan namelijk sneller gaan bij elektrische auto’s. Dit wordt veroorzaakt doordat een elektrische auto sneller optrekt dan een brandstofauto. Daarnaast speelt het zwaardere gewicht van een elektrische auto ook een belangrijke rol.

ŠKODA elektromotor

Onze elektrische modellen

ŠKODA CITIGOe iV

De CITIGOᵉ iV

De CITIGO iV is de eerste volledig elektrisch stadsauto van ŠKODA. Het compacte model met plaats voor vier heeft een elektromotor met een vermogen van 61 kW en een koppel van 210 Nm. Een lithium-ion batterij maakt een actieradius van 260 kilometer* volgens de WLTP-norm mogelijk.

Ontdek meer

ŠKODA SUPERB Facelift

De SUPERB iV

De SUPERB iV is de eerste plug-in hybride van ŠKODA. Hij beschikt over een 1.4 TSI benzinemotor (115 kW/156 pk) die is gekoppeld aan een zestraps DSG-transmissie. Deze unieke uitvoering van de SUPERB heeft daarnaast een 85 kW sterke elektromotor. De motoren samen komen tot een actieradius van 850 kilometer.

Ontdek meer