ŠKODA-dealers - online en per telefoon bereikbaar - werkplaatsen geopend - lees meer

Onderhoud van je elektrische auto

  • Weinig onderhoud
  • 8 jaar garantie op elke nieuwe hoogvoltaccu
  • Onderhoud bij gespecialiseerde monteurs

Weinig onderhoud

Een elektromotor heeft slechts één bewegend onderdeel: de rotor. Zodoende heeft de elektromotor in vergelijking met een verbrandingsmotor veel minder onderhoud nodig, omdat er minder slijtage plaatsvindt. Er wordt geen olie gebruikt, er zitten geen brandstof- en luchtfilter op. Doordat de elektromotor veel meer toeren maakt dan een verbrandingsmotor, wordt wel veel meer gevraagd van de lagering. Maar in het algemeen vereisen elektrische auto’s minder onderhoud dan een auto met een conventionele motor.

Welke onderdelen hebben onderhoud nodig?

Accu

De accu van een elektrische auto is het belangrijkste onderdeel van de auto geworden. Na verloop van tijd kan deze accu minder gaan presteren, door het gebruik en regelmatig opladen ervan. Echter wordt het vervangen van een accu niet gezien als regulier onderhoud, omdat deze minimaal tien jaar meegaat. Momenteel geven leveranciers acht jaar of 160.000 kilometer garantie op de accu van een elektrische auto.

ŠKODA elektromotor

Remblokken

De remblokken van iedere auto en dus ook een elektrische auto, moeten altijd in goede conditie zijn. De remvoering van een elektrische auto wordt over het algemeen minder belast dan bij een brandstofauto. Vrijwel alle elektrische auto’s generen namelijk regeneratieve energie. Dat wil zeggen dat de elektromotor werkt als een generator. De weerstand die ontstaat, doet een auto al behoorlijk vertragen. Hierdoor hebben elektrische auto’s tot 50% minder onderhoud nodig aan de remmen dan een traditionele auto.

Banden

Een elektrische auto gebruikt exact dezelfde banden als een brandstofauto. In het onderhoud dien je wel rekening te houden met de slijtage van de banden, dit kan namelijk sneller gaan bij elektrische auto’s. Dit wordt veroorzaakt doordat een elektrische auto sneller optrekt dan een brandstofauto. Daarnaast speelt het zwaardere gewicht van een elektrische auto ook een belangrijke rol.

ŠKODA elektromotor

Onze modellen

ENYAQ iV elektrische SUV

ENYAQ iV

De ENYAQ iV is de eerste volledig elektrisch SUV van ŠKODA. De ENYAQ iV biedt een enorme binnenruimte, een snellaadfunctie en een actieradius tot maximaal 537* km. De meest krachtige uitvoeringen hebben een tweede elektrische motor, die de vooras aandrijft en de topversie kan tot wel 1.200 kg trekken.

Ontdek de ENYAQ iV

Nieuwe OCTAVIA laden

OCTAVIA iV

De OCTAVIA iV is leverbaar als plug-in hybride die een gecombineerd vermogen levert van 204 pk. Of 245 pk op de OCTAVIA RS iV Business. En voor het eerst maakt ŠKODA gebruik van een 48 volt mild-hybride systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat energie recupereert tijdens het afremmen wat uiteindelijk resulteert tot een lager brandstofverbruik. Deze versie levert een vermogen op van 110 pk.

Ontdek meer

Nieuwe SUPERB laden

SUPERB iV

De SUPERB iV is de eerste plug-in hybride van ŠKODA. Hij beschikt over een 1.4 TSI benzinemotor (115 kW/156 pk) die is gekoppeld aan een zestraps DSG-transmissie. Deze unieke uitvoering van de SUPERB iV heeft daarnaast een 85 kW sterke elektromotor. De motoren samen komen tot een actieradius van 850 kilometer.

Ontdek meer