Vanaf september 2017 gelden voor nieuw op de markt gebrachte personenauto's nieuwe verbruikscijfers, die met de nieuwe WLTP-testmethode worden vastgesteld. WLTP staat voor Worldwide Harmonized Light Duty Test Procedure en is een wereldwijd gestandaardiseerde testmethode voor het vaststellen van het brandstofverbruik en de uitlaatgasemissies. Wat dat voor jou en je Škoda betekent lees je hier.
Wie een auto kiest, let natuurlijk op verbruik en emissiewaarden. Met de nieuwe WLTP-test kan ŠKODA je daar eerlijker en transparanter over informeren. Deze methode houdt rekening met dagelijkse rijomstandigheden, verschillende snelheden en zelfs optionele uitrusting. Sinds 1 september 2017 vervangt WLTP de oude NEDC-standaard. Zo weet je beter wat je ŠKODA in de praktijk verbruikt – duidelijk, betrouwbaar en altijd met jouw mobiliteit in gedachten.
De WLTP is ontwikkeld op basis van echte rijgegevens van automobilisten wereldwijd. Daardoor leveren de tests realistischere cijfers die beter aansluiten bij jouw dagelijkse rijervaring. Waar de oude NEDC-standaard vaak te theoretisch was, houdt de WLTP rekening met factoren als rijgedrag, uitrusting en verschillende snelheden. Sinds september 2017 gelden de nieuwe waarden voor alle nieuwe modellen – in Europa én daarbuiten. Zo weet je beter wat je ŠKODA werkelijk verbruikt.
De Rai Vereniging, de vertegenwoordiger van de fabrikanten en importeurs in Nederland, heeft ook een uitgebreide website met meer informatie over WLTP.
Een rijcyclus bepaalt onder welke omstandigheden het brandstofverbruik en de CO2-emissie van een auto worden gemeten. Bij de rijcyclus wordt uitgegaan van bepaalde testparameters, zoals starttemperatuur, snelheid en meetduur, zodat de autofabrikant voor de typegoedkeuring en de verkoop vergelijkingswaarden kan opgeven.
NEDC is een Engelse afkorting en staat voor New European Driving Cycle. De NEDC is in 1992 door de Europese Unie ingevoerd. Hij diende ervoor, om tot uniformiteit te komen bij het vaststellen van het brandstofverbruik en de voertuigspecifieke emissies en om auto's met elkaar te kunnen vergelijken, en niet zozeer om reële cijfers te geven van het verbruik in de dagelijkse praktijk.
In september 2017 is met de Worldwide Harmonized Light Duty Test Procedure (WLTP) een nieuwe, gestandaardiseerde testmethode ingevoerd. Bij de WLTP-test wordt gebruikgemaakt van een realistischer rijprofiel dan bij de NEDC-test. De nieuwe testmethode moet een beter inzicht geven in het verbruik en de emissiewaarden van een auto. Er wordt een gewijzigde rijcyclus toegepast waarbij rekening wordt gehouden met omstandigheden die meer lijken op de dagelijkse praktijk.
De nieuwe WLTP-testmethode moet ervoor zorgen dat de bij de typegoedkeuring van een automodel gemeten emissie- en verbruikswaarden meer lijken op die in de dagelijkse praktijk. Daarom is zowel de meting als de rijcyclus anders dan bij de NEDC-test die hiervoor niet geschikt is.
Nieuw gedefinieerde testparameters zijn bijvoorbeeld een grotere testafstand, langere rijtijden, kortere stilstandtijden en hogere gemiddelde snelheden. Ook wordt er rekening gehouden met optionele uitrustingen. Deze nieuwe omstandigheden resulteren in hogere verbruikscijfers en emissiewaarden.
De WLTP-testmethode wordt van kracht per 1 september 2017. Vanaf september 2017 moeten autofabrikanten voor alle nieuw op de markt gebrachte automodellen verbruiks- en emissiewaarden opgeven die zijn vastgesteld volgens de WLTP.
Vanaf 01-09-2018 moeten voor alle nieuwe auto's – dus ook voor bestaande modellen – verbruiks- en emissiewaarden volgens de WLTP worden opgegeven.
Nee, tot nu toe zijn er geen veranderingen van het modellenaanbod gepland. Wel zullen enkele modellen en motoren worden geoptimaliseerd om een nog hogere efficiënte te behalen en de emissiewaarden verder te verlagen, maar er zullen geen modellen wegvallen door de WLTP.
Ja, die zijn er. De in Japan (JC 08) en in de Verenigde Staten (FTP 75) ontwikkelde rijcycli voor het meten van de uitlaatgasemissies en het brandstofverbruik zijn sterk gericht op specifieke situaties in stadsverkeer. De Japanse rijcyclus bestaat bijvoorbeeld uit veel stop-en-go-fasen en wordt tweemaal uitgevoerd, eenmaal met een koude start en eenmaal met een warme start.