Leusden,
26
september
2023
|
07:00
Europe/Amsterdam

Schokdempers zijn belangrijker dan je denkt

Schokdempers zijn belangrijker dan je denkt

Zandweg, hobbelweg, gat in de weg. Schokdempers zijn een essentieel onderdeel van je auto en doen zoveel meer dan alleen hobbels gladstrijken.   

 Wanneer je in je Škoda over een hobbelweg rijdt, is het de taak van de schokdempers om de schokken te absorberen en gelijkmatig te dempen. “Daarbij is het belangrijk dat de wielen continu in contact staan met het wegdek. De manier waarop ze zijn afgesteld, heeft niet alleen invloed op het comfort, maar ook op het rijgedrag, de stabiliteit en de veiligheid van de auto,” aldus Filip Černý van de afdeling Chassisontwikkeling bij Škoda. Schokdempers zijn dus belangrijker dan je denkt.

Schokdempers testen op het circuit

Wat het werk van schokdempers extra uitdagend maakt, is dat elk nieuw automodel andere afmetingen, een andere gewichtsverdeling en een andere carrosseriestijfheid heeft. Om de werking van de dempers te finetunen, worden ze al vroeg in het ontwerpproces getest met een prototype van de nieuwe auto. Dat gebeurt soms wel 1,5 jaar voordat het nieuwe model officieel gelanceerd wordt.

Testrijders die het prototype besturen, zullen je vertellen dat het hard werken is. Maar eigenlijk vinden ze het best leuk en gezellig. De leveranciers die de schokdempers voor Škoda gaan bouwen, komen langs met een speciale vrachtwagen waarin ze het mechaniek van de dempers meteen aanpassen.

Vervolgens draaien de testrijders van Škoda het circuit op. Ze testen de werking van de schokdempers met een lege of beladen auto, langzaam of snel rijdend en ingetogen of sportief sturend. Hun bevindingen van het weggedrag van de auto zijn bepalend bij het verdere finetunen.

Zo werkt een schokdemper (in een notendop)

Een schokdemper lijkt een beetje op een fietspomp; een soort cilinder met een zuiger erin. Bij een fietspomp beweeg je die zuiger zelf op een neer, bij een schokdemper gaat die op en neer door de bewegingen van het wiel. Een schokdemper pompt echter geen lucht rond, maar een speciale olie. De zuiger perst de olie naar een andere kamer in de demper en dempt zo de veerbewegingen.

Škoda’s met Dynamic Chassis Control (zoals de Škoda Enyaq, tegen meerprijs) hebben zogeheten adaptieve schokdempers. Daarbij kun je zelf bepalen hoe sportief of comfortabel ze te werk gaan. Je kunt een spreekbeurt houden over hoe dat systeem precies in elkaar steekt, maar weet dat de hoofdrol is weggelegd voor een geavanceerde klep die de olieverplaatsing in de schokdemper regelt. En daarmee de werking ervan.  

Hebben schokdempers onderhoud nodig?

Volgens Filip Černý zijn schokdempers onderhoudsvrij. “Hun levensduur hangt af van je rijstijl en de staat van het wegdek waarop de auto rijdt. Als een schokdemper niet goed werkt, wordt de remweg langer, wordt de stabiliteit aangetast en neemt de veiligheid af. Want dan stuitert het wiel over hobbels, heeft het onvoldoende contact met de weg en draait het niet goed rond.”

“Zodra het tijd wordt om een schokdemper te vervangen, is het belangrijk om een origineel onderdeel te bestellen met de exacte specificaties. Alleen daarmee rijdt je auto weer alsof-ie nieuw is.”

Lees ook: Waarom Škoda geen afscheid neemt van echte bedieningsknoppen

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.