Leusden,
01
februari
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

ŠKODA OCTAVIA zestig jaar jong

ŠKODA OCTAVIA zestig jaar jong

  • Eerste ŠKODA OCTAVIA in januari 1959 gelanceerd
  • Naam ‘OCTAVIA’ staat sinds april 1996 synoniem voor het succes van het moderne ŠKODA
  • OCTAVIA met meer dan zes miljoen gebouwde auto’s dé bestseller van ŠKODA

De ŠKODA OCTAVIA viert zijn zestigste verjaardag. De allereerste versie met die naam rolde in januari 1959 in Mladá Boleslav van de band. ŠKODA bouwde de tweedeurs OCTAVIA door tot 1964, maar liet de naam OCTAVIA midden jaren negentig terugkomen. De naam OCTAVIA staat sinds dat moment synoniem voor het moderne ŠKODA.

ŠKODA koos de naam ‘OCTAVIA’ in 1959 uiteraard niet per ongeluk. De naam is afgeleid van het Latijnse 'octavia' wat ‘de achtste’ betekent. De nieuwkomer was het achtste model van het merk en ook het achtste ŠKODA-model met de hypermoderne onafhankelijke ophanging die de fabrikant in 1933 had geïntroduceerd.

Tweedeursversie

De eerste tweedeursversie van de ŠKODA OCTAVIA werd nog een paar weken naast zijn voorgangers Š 440 en Š 445 geproduceerd. De OCTAVIA had een robuuste 1,1-liter viercilinder motor met 40 pk die de achterwielen aandreef middels een vierbak. De topsnelheid bedroeg 110 km/h; het gemiddelde verbruik lag op 7,7 liter benzine per 100 kilometer. Het vloeiende design was net zo indrukwekkend als z’n rijeigenschappen. Technische innovaties, waaronder spiraalveren vooraan en een nieuwe achterwielophanging, zorgden voor comfort en rijeigenschappen op hoog niveau. De introductie van asymmetrische koplampen in 1959 verhoogde zijn actieve veiligheid. ŠKODA presenteerde in 1959 ook de OCTAVIA SUPER, een krachtigere variant met, met een 1.2-liter motor en een vermogen van 45 pk. De vraag naar het OCTAVIA-modellengamma steeg sterk in binnen- en buitenland.

Touring Sports

ŠKODA introduceerde in maart 1960 de sportieve OCTAVIA Touring Sport (TS), met een vermogen van 50 pk. Met dit model scoorde het merk bij iconische races en rally’s. Zo behaalde de OCTAVIA TS in 1961, 1962 en 1963 klassenoverwinningen in de beroemde Rally de Monte Carlo. Ook begin jaren zestig hield ŠKODA zich al intensief bezig met het thema ‘ruimte’. Dat resulteerde in september 1960 in de introductie van de OCTAVIA COMBI. Ondanks zijn compacte buitenafmetingen bood het model riant ruimte aan vijf personen en had hij 690 liter bagageruimte dat door het neerklappen van de achterbank was te vergroten tot 1050 liter.

ŠKODA stopte in 1964 met de productie van de tweedeurs OCTAVIA. De geheel nieuwe ŠKODA 1000/1100 MB met een zelfdragende carrosserie en de motor achterin was zijn directe opvolger. De laatste OCTAVIA COMBI liep in december 1971 van de band. Tussen 1959 en 1971 werden in totaal 360.000 ŠKODA OCTAVIA's geproduceerd, waarvan meer dan 54.000 estate-versies.

Vierdeurs OCTAVIA

Met het debuut van de eerste moderne OCTAVIA stond de naam van het model synoniem voor het hele merk. Kort nadat ŠKODA de krachten in 1992 bundelde met de Volkswagen Group, startte het merk met de ontwikkeling van een volledig nieuw model. Op een modern platform creëerden de voormalig Chief Designer Dirk van Braeckel en zijn team een carrosserie met onmiskenbare looks. De vierdeurs OCTAVIA debuteerde met een grote achterklep in april 1996. Het model kreeg onmiddellijk internationale bekendheid vanwege zijn hoge niveau van actieve en passieve veiligheid. Opvallend was ook de bagageruimte van 528 tot 1328 liter. De nog ruimere OCTAVIA COMBI die in maart 1998 op de markt kwam was een groot succes op de Europese markten. ŠKODA bouwde tot november 2010 liefst 970.000 liftbacks en meer dan 470.000 COMBI's van de eerste generatie van de OCTAVIA.

6,5 miljoen OCTAVIA's

Dit succes nam nog verder toe met de tweede generatie OCTAVIA, die ŠKODA tussen 2004 en 2013 fabriceerde: 1,6 miljoen sedans en 900.000 COMBI's liepen van de band. Deze generatie bood veel technische innovaties, waaronder efficiënte benzinemotoren met directe injectie en de automatische DSG versnellingsbak met dubbele koppeling. Sinds de productie in november 2012 is gestart van de derde OCTAVIA-genaratie, heeft ŠKODA meer dan 2,5 miljoen OCTAVIA’s gebouwd. De ŠKODA OCTAVIA heeft zich in vele markten vast verankerd: niet voor niets zijn er sinds 1959 bijna 6,5 miljoen OCTAVIA’s geproduceerd in Mladá Boleslav, China, India, Rusland, Kazachstan en Algerije.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.