Leusden,
30
september
2018
|
07:00
Europe/Amsterdam

Ondertussen in het lab

Ondertussen in het lab

Ons team van materiaaltechnici meet, test en beoordeelt de materialen van verschillende componenten tot op de nanometer. Een kijkje in het lab aan de hand van 9 foto’s.

Of het nu om metaal, kunststof, glas, textiel, leer of hout gaat, in het ŠKODA Kwaliteitslaboratorium worden al deze materialen uitgebreid geanalyseerd. Zo wordt onder meer bekeken hoe goed ze bestand zijn tegen bepaalde vloeistoffen en oppervlaktebehandelingen.

Foto 1: Treksterkte testen

Als je de treksterkte van stoelbekleding wilt testen, is menskracht onvoldoende. Alle tests worden dan ook uitgevoerd door een speciale machine. Deze stelt vast wat de exacte elasticiteitswaarden van de materialen zijn en bepaalt de vervormingsgrenzen. Dat gebeurt niet zachtzinnig. Je staat er versteld van hoe gemakkelijk deze machine een strip rvs kapot trekt. Alsof het een velletje papier is!

Foto 2: Hardheid bepalen

Vergeleken met de sterktetests gaat het bepalen van de materiaalhardheid vrij snel en eenvoudig. Hier meet een hardheidsmeter de diameter van een afdruk in het gietijzeren deel van een remtrommel.

Foto 3: Onder de microscoop

Door de microscoop zie je soms de mooiste dingen. Bijvoorbeeld tijdens de analyse van de inwendige structuur van een klepzetel. Het gesinterde staal van de klepzetel is geschuurd, gepolijst en geëtst, waarna er een epoxylaag wordt aangebracht. In de verschillende koperfases van dit proces worden talloze schakeringen in roze en paars zichtbaar.

Foto 4: Chemische samenstelling

Veel mensen associëren een chemisch lab vaak nog met reageerbuisjes, maatbekers en pipetten. Maar in een modern lab kom je ze nog nauwelijks tegen. Voor het bepalen van de chemische materiaalsamenstelling wordt tegenwoordig speciale meetapparatuur gebruikt. Elk chemisch element heeft zijn eigen specifieke golflengte. Door de verschillende golflengten binnen een monster – bijvoorbeeld van een stalen transmissie-as – te meten, kan de precisieapparatuur als het ware een vingerafdruk van het materiaal maken. Vervolgens kan de exacte chemische samenstelling worden bepaald.

Foto 5: In de corrosiekamer

Dit plaatje is voor de meeste mensen wel herkenbaar. Een lichtmetalen wiel in een autowasstraat. Toch? Nou, niet helemaal; deze foto is gemaakt in de corrosiekamer, waar verschillende onderdelen worden blootgesteld aan een zoutnevel. Op deze manier wordt de oppervlakteweerstand gemeten.

Foto 6: Temperaturen tot 65 graden

Na zo’n koude douche is het tijd voor iets warmers. Door naar de emissiecel. Hier wordt gemeten welke stoffen vrijkomen als je een auto blootstelt aan temperaturen van 23 tot 65 graden Celsius. In dit geval betrof het een ŠKODA OCTAVIA, die vijf uur achter elkaar met infraroodstraling warm werd gestookt.

Foto 7: Stoelbekleding mishandelen

Plotseling wordt de stilte in het laboratorium verbroken door een gesmoord gezoem. Het blijkt afkomstig van een machine die onophoudelijk stoelbekleding mishandelt. Hierbij worden allerlei materialen gebruikt, waaronder schuurpapier. Het toerental van het gezoem varieert van 5.000 tot 50.000 omwentelingen per minuut! De bekleding moet dit zonder schade kunnen doorstaan. Het lijkt overdreven, maar alleen door materialen in korte tijd extreem te belasten, kunnen we testen hoe goed de kwaliteit op de lange duur is.

Foto 8: Glas zonder krassen

In het laboratorium worden verschillende glassoorten getest. Daarbij wordt gecontroleerd of het glas sterk genoeg is, en niet overgevoelig voor krassen. We willen immers garanderen dat onze autoruiten ook op de lange termijn een helder zicht bieden. Zelfs afwijkingen die je met het blote oog niet kunt waarnemen, worden door de testapparatuur haarfijn vastgelegd.

Foto 9: Bouten en schroeven

Ten slotte nemen we een kijkje in het Centrum voor Bevestigingsmaterialen. Hier moeten speciaal opgeleide technici beoordelen of alle bouten en schroeven op hun taak berekend zijn. Zijn ze gemakkelijk vast te zetten? En zijn de verbindingen die ze tot stand brengen sterk genoeg? Niemand wil immers rondrijden met een auto waaraan een schroefje loszit ... De technici die hier werken, zorgen ervoor dat dit niet gebeurt.