Leusden,
13
maart
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

ŠKODA FELICIA cabriolet is dit jaar zestig geworden

ŠKODA FELICIA cabriolet is dit jaar zestig geworden

  • ŠKODA presenteerde de open FELICIA op 1 maart 1959 in Leipzig
  • In vijf jaar tijd zijn er in Kvasiny precies 14.863 exemplaren gebouwd
  • De 2+2-zitter is uitgegroeid tot een van de populairste klassieke ŠKODA’s
Samenvatting

Het is zestig jaar geleden dat de ŠKODA FELICIA – de populairste Tsjechische cabriolet ooit – zijn werelddebuut maakt. De 2+2-zitter werd op 1 maart 1959 onthuld in Leipzig. In de vijf jaar daarna zijn 14.863 FELICIA’s gebouwd, waarvan meer dan twee derde werd geëxporteerd.

De ŠKODA FELICIA werd gebouwd in de Tsjechische plaats Kvasiny en was op meerdere fronten een technische noviteit. Zo had hij geen bladveren meer, maar was hij op de vooras uitgerust met spiraalveren. Bovendien was de FELICIA een stuk comfortabeler dan zijn voorganger dankzij een betere isolatie tussen het chassis en de carrosserie, die minder trillingen doorgaf. Standaard was de auto uitgerust met een stoffen cabriodak, maar optioneel was ook een hardtop van glasvezel leverbaar.

De basisversie van de ŠKODA FELICIA woog 930 kilogram en bood plaats aan vier mensen en tot wel 320 liter aan bagage. Onder de motorkap van de 4 meter lange cabriolet lag een vier-in-lijn met een cilinderinhoud van 1089 cm3 en een vermogen van 50 pk bij 5500 tpm. Het maximale koppel van 74,5 Nm kwam vrij bij 3500 tpm. De met 15-inch wielen geschoeide FELICIA haalde een top van 130 km/h en had een gemiddeld brandstofverbruik van 9 liter op 100 kilometer.

Door zijn aantrekkelijke properties werd de ŠKODA FELICIA een enorme hit, zowel in Tsjechië als wereldwijd. Van de eerste jaarproductie van 3251 exemplaren ging 70 procent naar het buitenland. In maart 1961 presenteerde ŠKODA op de autoshow van Genève een opgewaardeerde versie van de FELICIA. Die was te herkennen aan zijn andere grille en druppelvormige achterlichten. Andere wijzigingen waren de voorstoelen (die neergeklapt konden worden), het dashboard (dat bekleed was met nepleer en een mix van glasvezel en plastic) en de hardtop (waarvan de zijruiten geopend konden worden). Sneller schakelen was mogelijk doordat ŠKODA de pook had verplaatst van de stuurkolom naar de middentunnel.

Een jaar later kwam er een sterkere versie van de FELICIA op de markt, de SUPER. Het model werd aangedreven door een 1221 cm3 grote viercilinder-motor met twee carburateurs. Dat zorgde voor een vermogen van 55 pk bij 5100 tpm en 82 Nm bij 3000 tpm. De FELICIA SUPER woog 10 kilogram meer dan het basismodel en haalde een 5 km/h hogere topsnelheid (135 km/h).

Toen de productie van de FELICIA en FELICIA SUPER in 1964 werd gestaakt, waren er precies 14.863 exemplaren van de assemblagelijn in Kvasiny gerold. Nu – zestig jaar na de introductie van de FELICIA – is het model populairder dan ooit. Er is een groeiende interesse voor de FELICIA vanuit de klassiekerwereld, wat betekent dat de prijzen voor goede exemplaren gestaag stijgen, maar ook dat FELICIA-rijders op evenementen wereldwijd op grote belangstelling kunnen rekenen.