Leusden,
18
november
2018
|
07:00
Europe/Amsterdam

Tatu, Tatu: de ambulances van ŠKODA

Tatu, Tatu: de ambulances van ŠKODA

ŠKODA-ambulances redden al meer dan 110 jaar mensenlevens. Ook van de KODIAQ verscheen een ambulance-versie. Hij treedt in de voetsporen van vele voorgangers.

ŠKODA ontwikkelt en bouwt al ambulances sinds 1906. Na de eerste Laurin & Klement Voiturette A, werd het aanbod uitgebreid met een krachtiger model op het chassis van de Type C. Zijn 2,0-liter motor was goed voor 11 pk en de wielbasis werd verlengd tot 2630 mm. In 1906 diende de auto als militaire ambulance, die vier brancards met gewonden kon vervoeren: twee naast elkaar op de laadvloer en twee erboven.

Carrosserie van hout

Tot na de Tweede Wereldoorlog werden ambulances geproduceerd door onafhankelijke carrosseriebouwers. Het gerenommeerde bedrijf van Oldřich Uhlík in Praag maakte een houten carrosserie voor een ambulance op het chassis van de ŠKODA 125-bedrijfswagen uit 1929.

Voor een hoog aangeschreven sanatorium in Praag werd een ŠKODA 6R met zescilinder (2,9 liter en 50 pk) omgebouwd tot een volledig uitgeruste ambulance van meer dan vijf meter lang.

Brancards aan schroefveren

In Kadaň – een stad ten noordwesten van Praag - werd een ŠKODA 645 ingezet, met brancards hangend aan schroefveren. Halverwege de jaren dertig werden de ambulances meestal gebouwd op basis van auto’s uit de hogere middenklasse: de RAPID, de FAVORIT en de SUPERB. De wielbasis bedroeg soms wel 3415 mm.

Dan was er ook nog de wat gewonere ŠKODA 995 "Liduška" uit 1939, met een bescheidener wielbasis van 2200 mm en een totale lengte van 3800 mm. Vanaf mei 1946 werden de ambulances gebouwd door de carrosseriebouwer Petera in Vrchlabí. De carrosserie werd geschroefd op het Tudor-chassis van de 1101/1102, die van de ŠKODA-fabriek in Mladá Boleslav kwam.

Busje met cultstatus

In 1952 rolde een ruime ambulance met een lengte van 4600 mm uit de fabriek in Kvasiny. Je kon kiezen wat je wilde vervoeren: twee brancards of één comfortabel bed. Tot het voorjaar van 1956 werden bijna tweeduizend 1200-modellen geproduceerd. Daarna verscheen een ambulance op basis van het 1201-chassis met een krachtiger motor van 44 pk.

Weer wat later kwam de ŠKODA 1202 (1961-1973), met een handige achterklep. Om de passagiers te ontzien, werd de achteras zachter geveerd. Tot 1970 rolden meer dan twaalfduizend 1202-ambulances van de assemblagelijn in Vrchlabí. De prototype 1203-ambulance zag hier al in het voorjaar van 1962 het levenslicht, maar ging pas zes jaar later in serieproductie. Dat brengt ons bij de ŠKODA 1203, het onverwoestbare busje met cultstatus. Sinds zijn debuut in 1968 is het drie decennia lang de populairste ambulance van Tsjechoslowakije.

YETI en KODIAQ

Momenteel is de ŠKODA YETI de meest gebruikte auto door de Tsjechische hulpdiensten. Maar nu komt de KODIAQ eraan, die uiteraard volledig werd aangepast. Hij heeft de juiste kleur en de juiste reflecterende functies, die de Tsjechische wet verplicht stelt. De auto is hypermodern, met medische instrumenten aan boord, gloednieuwe zwaailichten en felle waarschuwingslampen met LED-technologie. Je zou bijna een keer naar het ziekenhuis vervoerd willen worden in deze ŠKODA.