Leusden,
17
juli
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Handbak of automaat? Schakel vooroordelen uit!

Handbak of automaat? Schakel vooroordelen uit!

Samenvatting

Bij veel keuzes laten we ons leiden door gebruiksgemak en comfort. Maar wanneer we moeten kiezen uit een handgeschakelde versnellingsbak of een automaat, geven oude vooroordelen vaak de doorslag. De DSG-transmissie rekent hiermee af.

Voor de vuile afwas hebben de meeste mensen een vaatwasser, de tv zetten we aan met de afstandsbediening, en in de auto vinden we elektrische raambediening al jaren vanzelfsprekend. Net als stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling.

In veel landen trekken consumenten die lijn van modern gemak door naar de versnellingsbak van hun auto. In de Verenigde Staten, Japan en Australië is de automatische transmissie al jaren favoriet. De meeste Europeanen geven nog steeds de voorkeur aan de handbak. Daarbij laten velen zich leiden door hardnekkige vooroordelen, anderen vinden het gevoel ‘zelf alles in handen te hebben’ gewoon prettig. De meeste ŠKODA-modellen zijn met beide transmissies leverbaar en we laten de keus graag aan jou.

Automaat onzuinig? Integendeel!

Vroeger waren automatische versnellingsbakken zwaar en inefficiënt. Dit zorgde voor een afname van de prestaties en een stijging van het brandstofverbruik. Bij de zeventraps DSG-transmissie van ŠKODA behoren deze nadelen tot het verleden. In de meeste modellen verloopt de acceleratie met de automaat sneller. Het verbruik is in veel gevallen zelfs gunstiger. Dat komt doordat de slimme elektronica van de DSG rekening houdt met de weg- en verkeersomstandigheden. Zo draait de motor altijd met het optimale toerental. Bij hogere snelheden vermindert dat ook nog eens het motorgeluid.

DSG schakelt sneller

Veel bestuurders vinden een handgeschakelde versnellingsbak sportiever rijden dan een automaat. Gevoelsmatig is dat misschien het geval, maar een DSG-transmissie schakelt sneller dan de sportiefste automobilist. Mocht je toch zelf willen schakelen, dan kan dit nog steeds. Selecteer de manuele stand, geef een tikje tegen de flippers aan het stuur en je wisselt vliegensvlug van versnelling. Zonder de tussenkomst van een koppelingspedaal. Comfortabel én bliksemsnel!

Wat is een DSG eigenlijk?

DSG staat voor ‘Direct Shift Gear’ of ‘Direkt Schalt Getriebe’. Een passende naam, want hij schakelt lekker direct. Wat maakt een DSG-automaat zo snel? Het geheim zit ’m in de twee koppelingen. Eentje voor de eerste, derde, vijfde en zevende versnelling en eentje voor de tweede, vierde en zesde versnelling. Zodra de DSG-automaat van versnelling moet wisselen, schakelt hij in een fractie van een seconde tussen beide koppelingen.

Automaat steeds populairder

Geen wonder dat de automaat wereldwijd aan een opmars bezig is. Als we naar onze eigen modellen kijken, blijken de kopers van onze SUV-modellen en de SUPERB zelfs in meerderheid voor de DSG-transmissie te kiezen. Ook in ons land wordt de automatische transmissie steeds populairder. Momenteel kiest 1 op de 3 Nederlanders voor een nieuwe auto met automaat.

Voordelen handmatige transmissie

  • Goedkoper
  • Lichter
  • Gevoel van direct contact tussen motor en aangedreven wielen
  • Betrekt bestuurder gevoelsmatig nauwer bij het rijden

Voordelen DSG

  • Gunstiger verbruik
  • Sneller schakelen
  • Comfort en rijgemak
  • Bestuurder houdt alle aandacht bij het verkeer

Lees ook: Snel schakelen - ŠKODA’s met (gratis) DSG automaat