Leusden,
12
mei
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Snel schakelen: ŠKODA’s met (gratis) DSG automaat

Snel schakelen: ŠKODA’s met (gratis) DSG automaat

Samenvatting

Je kent het wel: je staat in de file en blijft maar op- en terugschakelen. Hoe comfortabel is het dan om een ŠKODA met een automaat te rijden? De file wordt er niet korter door, maar het rijdt een stuk relaxter.

Elke ŠKODA leverbaar met automaat

Elk model van ŠKODA is met een automaat te bestellen, van de CITIGO tot de SUPERB. Bij alle modellen, op de CITIGO na, gaat het om een DSG automaat. DSG staat voor ‘Direct Shift Gear’ of ‘Direkt Schalt Getriebe’. Een treffende naam, want zo’n automaat schakelt lekker direct.

Wat maakt een DSG automaat zo snel? Het geheim zit ’m in de twee koppelingen. Eentje voor de eerste, derde, vijfde en zevende versnelling en eentje voor de tweede, vierde en zesde versnelling. Zodra de DSG automaat van versnelling moet wisselen, schakelt hij in een fractie van een seconde tussen beide koppelingen. Een ŠKODA met DSG is daardoor niet alleen sneller, maar soms zelfs nog zuiniger dan een auto waarbij je zelf moet schakelen.

SUPERB: nu met gratis DSG

Meestal moet je bijbetalen voor de upgrade van een handgeschakelde versnellingsbak naar een DSG automaat. Maar als je nu een SUPERB koopt, krijg je zo’n comfortabele automaat helemaal voor niets! Deze actie geldt voor zowel de SUPERB Hatchback als voor de SUPERB Combi.

De SUPERB met gratis automaat is uit voorraad leverbaar vanaf 33.790 euro (Ambition Business-uitvoering). Je krijgt dan niet alleen een DSG automaat, maar ook onder meer parkeersensoren voor en achter, 17-inch lichtmetalen velgen en digitale radio (DAB).

1 op 3 Nederlanders kiest automaat

In Nederland duurde het lang voordat auto’s met automaat populair werden, maar in landen als Japan en de Verenigde Staten is het allang de gewoonste zaak van de wereld. Om het verschil aan te geven: in het jaar 2000 reed 88 procent van de Amerikanen in een auto met automaat, in Europa was dat nog maar 14 procent. Vandaag de dag kiest één op de drie Nederlanders voor een nieuwe auto met automaat.

Waarom duurde het in Nederland zo lang totdat de automaat doorbrak? Een van de oorzaken is het verbruik. Vroeger was een auto met automaat minder zuinig dan een auto met een handbak. Bovendien schakelde een automaat vaak een beetje schokkerig tussen de versnellingen. Laatste nadeel was dat een auto met automaat trager was. Met de DSG automaat van ŠKODA heb je geen last meer van deze ongemakken: hij is sneller en vaak zelfs zuiniger dan een auto met een handbak en schakelt eigenlijk zonder dat je het merkt.

In de toekomst zal het aantal auto’s met automaat alleen maar toenemen, want elektrische en hybride auto’s zijn standaard uitgerust met een automatische versnellingsbak.

Lees ook: Evolutie van de versnellingspook - ruim 100 jaar geschiedenis