Leusden,
12
januari
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Nerd alert! Deze DSG-automaat heeft 3 (!) koppelingen

Nerd alert! Deze DSG-automaat heeft 3 (!) koppelingen

Samenvatting

Het lijkt wel een strikvraag: hoeveel koppelingen heeft een automatische transmissie met dubbele koppeling? Twee is het correcte antwoord. Maar drie soms ook. De DQ400e-transmissie in de nieuwe ŠKODA SUPERB iV is een geval apart.

Veel ŠKODA-rijders zweren bij de DSG-automaat. In plaats van zelf te schakelen met het koppelingspedaal en de schakelpook, kiezen ze voor het comfort en het rijgemak van de automatische DSG-transmissie. Zodoende zijn de SUV’s van ŠKODA vaak uitgerust met een automaat. En het merendeel van de SUPERB-kopers kiest ook voor een DSG.

Zo werkt een DSG-automaat

DSG staat voor ‘Direct Shift Gear’ of ‘Direkt Schalt Getriebe’. Dat hij zo direct schakelt, is te danken aan de twee koppelingen. Eentje voor de even versnellingen en eentje voor de oneven versnellingen. Zodra de DSG-automaat van versnelling moet wisselen, schakelt hij in een fractie van een seconde tussen beide koppelingen.

DQ400e-transmissie in de ŠKODA SUPERB iV

Dat brengt ons bij het onderwerp van dit bericht: de automaat met drie koppelingen in de ŠKODA SUPERB iV. Voor sommigen klinkt dat als hekserij, voor anderen als abracadabra. Daarom hebben we de bovenstaande infographic gemaakt. Hierin kun je zien hoe de DQ400e-transmissie in elkaar zit en wat de derde koppeling precies doet.

Infographic van de DQ400e-transmissie

Je kijkt naar de aandrijflijn van de plug-in hybride SUPERB iV. Zijn 1.4 TSI-benzinemotor met 156 pk en 250 Nm werkt samen met een elektromotor van 115 pk en 330 Nm. In de sportstand leveren ze krachtige prestaties (218 pk en 400 Nm in totaal) en in de hybridestand zorgen ze voor een laag verbruik. De elektromotor zit ín de behuizing van de DSG-transmissie, pal tussen de verbrandingsmotor en de automaat.

De derde koppeling heeft een belangrijke taak: hij verbindt de verbrandingsmotor met de elektromotor. Maar wanneer de SUPERB iV in de volledig elektrische stand rijdt, is de koppeling óntkoppeld. Eenmaal gekoppeld, dan is de hybridestand actief. Dan zorgen de verbrandingsmotor en de elektromotor samen voor de aandrijving.

Virtual Cockpit en LED Matrix-koplampen

We hebben het dus aan de derde koppeling te danken dat de ŠKODA SUPERB iV zowel op stroom als op benzine kan rijden. Dit weetje kun je gebruiken om de betweterige buurman die alles over auto’s denkt te weten, wat bij te leren. Daarna kun je hem alles vertellen over de Virtual Cockpit en de LED Matrix-koplampen. Die zijn leverbaar voor elke nieuwe ŠKODA SUPERB, ongeacht hoeveel koppelingen hij heeft.

Lees ook: Accu, elektromotor, laadpoort. Wat zit wáár in de SUPERB iV?