Leusden,
25
september
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Zo maken LED Matrix-koplampen de SUPERB nog beter

Zo maken LED Matrix-koplampen de SUPERB nog beter

Samenvatting

Hoe werken de LED Matrix-koplampen van de vernieuwde SUPERB? En wat zijn de voordelen voor de bestuurder? Lees ons interview met de lichtexpert!

De vernieuwde ŠKODA SUPERB heeft een primeur: het is de eerste ŠKODA met LED Matrix-koplampen. Ze zitten zelfs standaard op de uitvoeringen Sportline Business en L&K Executive. Nu de dagen korter worden en de nachten langer, is dat een veilig vooruitzicht. We vragen ŠKODA’s lichtexpert Vratislav Kratochvíl hoe LED Matrix-koplampen precies werken en wat de grote voordelen zijn.

Wat is het nut van LED Matrix-koplampen?

“Simpel gezegd maakt Matrix-technologie het mogelijk om de volle lichtstraal van een koplamp te gebruiken, zonder tegenliggers of je voorligger te verblinden.”

Wat maakt de nieuwe koplampen beter dan de huidige?

“Bij de huidige SUPERB gebruiken we bi-xenonkoplampen met AFS-technologie. Dit staat voor Adaptive Frontlight System en stemt de verlichting af op de omstandigheden. De lichtstraal zelf kunnen we alleen smaller maken door een deel af te dekken. Bij LED Matrix-koplampen bestaat het grootlicht uit meerdere segmenten die naar wens in- of uitgeschakeld kunnen worden. Het systeem deactiveert het deel van de lichtbron dat een andere weggebruiker verblindt. De andere segmenten blijven aan en verlichten de weg. Het systeem kan meerdere objecten tegelijk ‘ontzien’.” 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat zijn de voordelen voor de bestuurder?

“Het belangrijkste voordeel van LED Matrix-koplampen is dat het systeem automatisch reageert op verkeerssituaties en alleen bepaalde segmenten van het lichtbeeld uitschakelt. De andere segmenten blijven aan en verlichten de weg. Dit geeft de bestuurder een veel veiliger gevoel.”

Kunt u de onderdelen van de koplamp toelichten?

“Alles draait om de bi-LED-module. Hij zorgt voor dimlicht en grootlicht. Naast de module zitten drie reflectors die onderdeel uitmaken van de grootlichtfunctie – ze vergroten het vermogen. Eronder zit een LED-strip die dienstdoet als knipperlicht, dagrijverlichting en stadslicht. Hij geeft de auto zowel overdag als ’s nachts een unieke aanblik. De verlichte ‘naalden’ zorgen voor een animatie-effect wanneer de auto wordt ver- of ontgrendeld.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe worden de Matrix-koplampen aangestuurd?

“Voor de Matrix-functie krijgen de koplampen input van een camera achter de voorruit. De signalen worden verwerkt door regelunits die de koplamp aansturen. Hiervoor wordt een complex algoritme gebruikt. Tevens reageert het systeem op informatie van het navigatiesysteem. Zo wordt het grootlicht bijvoorbeeld pas automatisch ingeschakeld nadat de auto de bebouwde kom heeft verlaten.”

Heeft ŠKODA meer plannen voor de LED Matrix-koplampen?

“Matrix-koplampen behoren tot de nieuwste ontwikkelingen in autoverlichting en bieden tal van voordelen. Daarom overwegen we de technologie ook voor andere ŠKODA-producten. Matrix-techniek zal zich blijven ontwikkelen en dus meer de mogelijkheden bieden. Wij willen onze klanten van de nieuwste technologie voorzien en op die manier zorgen voor maximaal comfort en optimale veiligheid tijdens rijden in het donker.”

Lees ook: LED-koplampen instellen voor Engeland