Leusden,
09
januari
2021
|
07:00
Europe/Amsterdam

Wat is 0,15 millimeter en 15.000 graden Celsius?

Wat is 0,15 millimeter en 15.000 graden Celsius?

Samenvatting

ŠKODA heeft een nieuwe manier gevonden om zijn 1.0 TSI-benzinemotor nog zuiniger te maken: door de cilinderblokken vanbinnen van een héél dunne plasmacoating te voorzien. Wat volgt, zijn boeiende feiten en cijfers, waarmee je op feesten en partijen geheid indruk maakt.

Voordat we in het onderwerp plasmacoating duiken, eerst een stukje basiskennis over de verbrandingsmotor. Het motorblok heeft cilinders waarin zuigers op en neer gaan doordat een mengsel van zuurstof en brandstof wordt ontstoken door een bougie (benzinemotor) of door hoge druk (dieselmotor). Hierdoor gaat de krukas die de auto aandrijft, ronddraaien. 

1.0 TSI met plasmacoating zo dun als een haar

De cilindervoeringen zijn normaal van gietijzer, maar dat gaat ŠKODA veranderen bij de nieuwe 1.0 TSI-benzinemotor. Ervoor in de plaats komt een ultradunne plasmacoating. Deze zorgt voor minder frictie, waardoor de zuigers nog soepeler op en neer bewegen. Met een hogere efficiëntie en een lager verbruik tot gevolg. De benodigde apparatuur kost 28,8 miljoen euro en wordt geïnstalleerd in de fabriek in Mladá Boleslav – de thuishaven van ŠKODA.

De ultradunne plasmacoating is slechts 0,15 millimeter dik. Dat is dunner dan de dikste hoofdhaar in een shampooreclame. Ter vergelijking: de gebruikelijke gietijzeren voering is 4 millimeter dik.

De benzinemotor die de nieuwe plasmacoating krijgt, is de driecilinder 1.0 TSI met de interne benaming EA211 TSI EVO. Dit veelgebruikte motorblok vind je terug in de FABIA, SCALA, OCTAVIA, KAMIQ en KAROQ. Je profiteert ook van de nieuwe coating, als je je zinnen hebt gezet op de OCTAVIA 1.0 TSI e-TEC DSG met slimme mild hybrid-technologie.

Plasma van 15.000 graden Celsius

Voor wie het leuk vindt om meer te leren over plasmacoating, gaan we hier wat dieper op het proces in. En we beginnen met de laser van 1.500 watt die het voorbereidende werk doet. Nadat de cilinders zijn geboord, wordt de laser gebruikt om de cilinderwand op de juiste ruwheid te brengen voor optimale hechting van de plasmacoating. Je hebt een vergrootglas nodig om te zien dat hij tien groeven per millimeter aanbrengt, stuk voor stuk 0,04 millimeter diep. Omdat het allemaal heel precies komt, is de productieruimte afgesloten en stofvrij.

Een mengsel van waterstof en het edelgas argon wordt gebruikt om plasmagas te maken. Het plasma bereikt temperaturen tot 15.000 graden Celsius en wordt gemixt met verschillende soorten staal die tot fijn poeder zijn gemalen. Dit poeder bestaat uit ijzer, koolstof, silicium, mangaan en nog wat essentiële ingrediënten. De korrels mogen niet groter zijn dan 0,05 millimeter. Wanneer dit mengsel op de cilinderwand wordt gespoten, vormt het gesmolten poeder een laag van ongeveer 0,25 millimeter dik. Pas later wordt deze ‘dikke’ laag teruggebracht tot 0,15 millimeter. We zeiden het al eerder: het komt nogal precies bij plasmacoating. 

Lees ook: ŠKODA e-TEC: hoe helpt mild hybrid met zuinig rijden?