Leusden,
27
december
2023
|
14:38
Europe/Amsterdam

Dit is de oorsprong van het Škoda-logo

Dit is de oorsprong van het Škoda-logo

Het logo van Škoda is een vliegende pijl met drie veren bovenop. Waar komt dit beeldmerk eigenlijk vandaan? En wist je dat het groene logo ooit blauw was en al meer dan 100 jaar oud is?

Het Škoda-logo werd op 15 december 1923 geregistreerd. Maar gek genoeg niet door de autofabrikant Škoda, maar door een ingenieursbedrijf met de naam Škoda Works dat gevestigd was in Pilsen, een stad in het westen van Tsjechië. Het bedrijf legde ook een variant met vijf veren vast en met de naam Škoda geïntegreerd in het logo, maar deze is nooit gebruikt.

Mysterie

Het logo is niet door het ingenieursbedrijf zelf bedacht. Het bedrijf was op zoek naar een passend beeldmerk en schreef een wedstrijd uit. Dat leverde meer dan driehonderd ontwerpen op. Het design dat op een Indiaans opperhoofd met een verentooi leek, trok onmiddellijk de aandacht en won. Wie het heeft bedacht, is niet bekend en zal altijd een mysterie blijven.

Sinds 1925

Het embleem kreeg uiteindelijk drie in plaats van vijf veren, omdat dit er beter uitziet als het logo klein werd afgebeeld. Om dezelfde reden werd ook het opschrift Škoda geschrapt. Vanaf 1925 kon je de gevederde pijl terugvinden op de auto’s van Škoda. Toen besloten autofabrikant Laurin & Klement en ingenieursbedrijf Škoda Works samen verder te gaan onder de naam Škoda Auto.

Lauwerkrans

Toen Škoda begin jaren 90 onder de vleugels van het Volkswagen-concern kwam, veranderde het logo. De oorspronkelijke blauwe kleur werd vervangen door frisgroen en de Škoda-naam werd voortaan in een nieuw lettertype in het logo opgenomen. Het beeldmerk kreeg bovendien een lauwerkrans als verwijzing naar de rijke, succesvolle sporthistorie van Škoda.

Nieuwe designkoers

In 2011 onthulde Škoda de Vision D. Het studiemodel weerspiegelde de nieuwe designkoers van het merk, met scherpe en strakke lijnen. Het logo kon niet achterblijven en werd opnieuw ontworpen. Het groen werd lichter van kleur en kreeg de naam Škoda Green. De dik aangezette zwarte rand van de cirkel maakte plaats voor een fijnere en stijlvollere zilverkleurige variant. De naam Škoda verdween weer. Vanaf 2012 vind je het nieuwe beeldmerk op de grille, de wielen en het stuurwiel van elke nieuwe Škoda.

Haček

Ook de naam Škoda is meerdere malen gewijzigd. In de zomer van 2022 werd het bekende ‘omgekeerde dakje’ (de haček) mooi geïntegreerd in de letter S. Ook de gevederde pijl kreeg een opfrisser. Škoda maakte hem eenvoudiger en platter. Hierdoor is het logo beter te zien op mobiele apparaten zoals een smartphone. Verder past Škoda voortaan twee kleuren groen toe: emerald green en electric green.

Verleden, heden en toekomst

Het nieuwste embleem van Škoda heeft nog overduidelijk een link met het verleden. Tegelijkertijd symboliseert het de weg naar elektrificatie en een duurzamere toekomst die Škoda is ingeslagen, een van de pijlers van onze toekomststrategie.

Lees ook: Škoda lanceert e-mobiliteitsoffensief met zes nieuwe elektrische modellen voor 2026

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.