Leusden,
17
februari
2024
|
13:00
Europe/Amsterdam

Hoe een kopje koffie bijdraagt aan een betere wereld

Hoe een kopje koffie bijdraagt aan een betere wereld

Soms borrelen de beste ideeën op onverwachte momenten op. Zoals tijdens het genieten van zoiets simpels als een kopje koffie. In dit geval een idee dat draait om duurzaamheid.   

Het duurzaamheidsteam van Škoda zoekt voortdurend naar oplossingen die de wereld een stukje beter maken. Maar ook deze medewerkers zijn soms toe aan een kletspraatje bij het koffieapparaat. Tijdens het tappen van een vers kopje koffie komen de beste ideeën tot leven. Het laatste voorbeeld heeft zelfs alles met koffie te maken.

Tijdens een koffiepauze keken de Škoda-medewerkers eens goed naar hun kopje koffie en dachten: kan dit niet duurzamer? De vraag stellen is hem beantwoorden. Het resultaat is inmiddels geïmplementeerd in de Škoda-fabriek in Mladá Boleslav.

De koffie die hier geschonken wordt, is gemaakt van duurzaam geteelde koffiebonen van boervriendelijke plantages uit India en Tanzania. Die worden direct ingekocht door Škoda, zonder tussenpersoon. Op die manier gaat het geld rechtstreeks naar de lokale boeren.

Geen multinationals, maar lokale partners

Als de koffiebonen eenmaal in Tsjechië zijn aangekomen, worden ze gebrand en verpakt door een Tsjechisch familiebedrijf dicht bij de fabriek. Er komt geen multinational aan te pas. Vergis je niet hoe groot de impact op deze lokale partner is; dit jaar gaat het om 25 ton koffiebonen. Die worden vervolgens verspreid over de drie fabrieken die Škoda in Tsjechië heeft, in Mladá Boleslav, Kvasiny en Vrchlabí.

Reststof van koffie wordt grondstof voor Škoda

Het vlies waarmee de bonen omhuld zijn, is normaal gesproken een reststof, maar niet bij Škoda. Dit wordt gebruikt om leer mee te kleuren. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij de nieuwe Škoda Kodiaq die vanaf mei 2024 in de showroom staat. Dat maakt het koffie-idee dubbel duurzaam.

De koffie heet ‘curiosity fuel’

Door de koffiebonen op een duurzamere manier in te kopen én te gebruiken, wil Škoda een bijdrage leveren aan een betere wereld. Het levert voordeel op voor de betrokken lokale ondernemers in India, Tanzania en Tsjechië. En omdat het idee door de nieuwsgierigheid van het Škoda-duurzaamheidsteam ontstaan is, draagt de koffie de naam ‘curiosity fuel’.

Lees ook: Hoe Škoda-leveranciers bijdragen aan een groenere toekomst

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.