Leusden,
06
november
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Modelauto’s: “Een auto 43 keer kleiner maken werkt niet”

Modelauto’s: “Een auto 43 keer kleiner maken werkt niet”

Samenvatting

Als kind droomde Jan Mizera van een kleine ŠKODA 105 voor in zijn speelgoeddoos. Nu is hij directeur van ABREX, een bedrijf dat gegoten modelauto’s van ŠKODA-modellen maakt. Hij laat zien hoe ze grote auto’s in het klein bouwen.

“Investeren in mallen is erg duur. Wereldwijd wagen zich hier maar een paar bedrijven aan en in Europa is het maar een handjevol. In Tsjechië zijn wij zelfs de enigen die modelauto’s van begin tot eind maken”, legt Jan Mizera uit terwijl hij de verschillende productiestadia beschrijft.

Een echte auto inscannen

Maar we lopen op de zaken vooruit. De eerste stap bij het maken van een modelauto is het verzamelen van de afmetingen en andere gegevens die nodig zijn voor het ontwerp. Voor moderne modellen zoals de ŠKODA KODIAQ en ŠKODA FABIA is het een vrij eenvoudig proces: ABREX ontvangt de 3D-gegevens rechtstreeks van ŠKODA. Bij oudere modellen komt veel meer werk kijken: ze rollen een echte auto in de studio, waarna met een 3D-scanner een gedetailleerd 3D-model wordt opgebouwd. 

43 keer kleiner maken werkt niet

Minstens zo ingewikkeld is het verkleinen van het model naar de gewenste grootte. Neem bijvoorbeeld een schaal van 1 op 43: als je een levensgrote auto 43 keer kleiner maakt, moet je compromissen sluiten. Want het menselijk oog vervormt de afmetingen. Jan legt uit: “Als we een auto 43 keer verkleinen, dan ziet hij er compleet anders uit dan het origineel. Daarom komt het heel precies welke onderdelen we kleiner of opvallender willen maken, zodat het uiteindelijke schaalmodel zoveel mogelijk op de echte auto lijkt.”

“Deze fase is heel subjectief. Ik weet zeker dat als we twintig ontwerpers dezelfde opdracht geven, dat we dan twintig compleet verschillende modellen terugkrijgen. Elke ontwerper heeft een iets andere perceptie van het model”, aldus Jan. Zodra het proefmodel klaar is, worden de mallen ontworpen en kan de daadwerkelijke productie beginnen.

Ten minste vier mallen voor een modelauto

Elk materiaal heeft zijn eigen mal. “De carrosserie wordt gegoten uit zink. Het chassis, de banden en het interieur zijn gemaakt van zwarte kunststof en de ruiten van doorzichtige kunststof. In de regel gebruiken we ten minste vier mallen om één model te maken”, vertelt Jan.

Als de mallen klaar zijn, is het tijd om te gaan gieten. Gesmolten zink of kunststof wordt in de ijzeren vorm gespoten. Bij het openen van de mal is het essentieel dat het gietstuk zonder schade of vervorming eruit komt.

“Het streven is om het gietstuk er in één keer perfect uit te trekken, zodat we er verder geen werk aan hebben. Dat is het moeilijkste deel van de productie”, weet Jan. Daarna wordt het onderdeel geslepen en is het klaar voor verdere verwerking.

Lakken en assembleren met de hand

De gegoten carrosserie wordt gelakt, dat gebeurt vaak met de hand. Daarna worden accenten zoals de handgrepen, strepen en uiteenlopende prints aangebracht. De glimmende carrosserie en de verschillende onderdelen komen samen tijdens de laatste fases: assemblage en afwerking. Ook dit gebeurt vaak met de hand. De afgeronde modelauto wordt verpakt en is dan klaar voor transport naar een trotse ŠKODA-eigenaar (in spe).

Wil jij een modelauto kopen van je eigen ŠKODA? Kijk in de ŠKODA-webshop voor het actuele aanbod.

Lees ook: 25 jaar ŠKODA FELICIA - herinnert u zich deze nog?