Leusden,
25
juli
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Opladen in plaats van tanken. Dit betekent het voor jou

Opladen in plaats van tanken. Dit betekent het voor jou

Samenvatting

Het rijden met een elektrische auto heb je zo in de vingers, maar een elektrische auto opladen, zal voor veel automobilisten even wennen zijn. Dit staat je te wachten.

Heb jij weleens een elektrische auto opgeladen? De kans is aanwezig, want er rijden al 122.000 volledig elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Wij zijn een van de weinige landen waarin meer dan 1 procent van het totale wagenpark elektrisch is. Alle andere autobezitters zijn gewend om te tanken.

Wennen aan opladen

Marián Nič is projectmanager eMobility bij ŠKODA AUTO DigiLab en hij tackelt vraagstukken over elektrisch rijden. Hij is van mening dat mensen met elektrische auto’s er geleidelijk aan zullen wennen dat opladen anders werkt dan het vullen van een brandstoftank. Bij het plannen van lange ritten gaan bestuurders van elektrische auto’s meer nadenken over waar en wanneer ze hun auto kunnen opladen. Volgens Nič zullen we er op ongeveer dezelfde manier aan wennen als aan het onderweg gebruiken – en waar mogelijk tussentijds opladen – van een laptop of mobiele telefoon. “Als ik naar de supermarkt ga en er is een laadpaal vrij, dan grijp ik die kans om het bereik van mijn elektrische auto wat op te krikken.”

Nič voorspelt dat de toename van elektrische auto’s op de weg gepaard zal gaan met een groei van het aantal oplaadpunten. Hij denkt tevens dat nieuwe technologie een groot deel van de onzekerheid van opladen zal wegnemen. Op die manier weet je zeker of een laadpaal vrij is en hoeveel het laden kost.

Waar kun je opladen?

Het is ideaal als je thuis kunt opladen, met een eigen wallbox aan de buitenmuur. Maar wat nu als je geen oprit, parkeerplaats of garage hebt? Nič denkt hardop na over het opzetten van openbare laadplekken die voor iedereen toegankelijk zijn. “Een oplossing is het bouwen van ‘laadhubs’, een verzameling snelladers van verschillende aanbieders met genoeg stroom achter de hand om iedereen te bedienen. Een andere optie die energiebedrijven in andere landen nu al aanbieden, is opladen bij lantaarnpalen. Dit duurt langer en gebeurt daarom vaak ’s nachts.”

Volgens Marián Nič is het essentieel dat iedereen die een elektrische auto koopt, de zekerheid heeft van een laadplek. Ongeacht of je in een huis met oprit woont, of in een appartement zonder parkeerplaats. “Ik denk dat we in dorpen en kleine steden gaan zien dat openbare laadpalen voornamelijk worden geplaatst bij autobedrijven en winkelcentra. Het zal nog wel even duren voordat snelladers op meer plekken worden gebouwd dan alleen langs snelwegen en in grote steden.”

Opladen in de toekomst

Op dit moment kun je op twee manieren opladen: langzaam of snel. De langzame manier werkt met wisselstroom (AC) uit het stopcontact of de laadpaal en neemt meerdere uren in beslag. De snelle manier gebruikt gelijkstroom (DC) en daar kun je op wachten: een snellader vult de accu van de ŠKODA CITIGOe iV in ongeveer een uur.

Aangezien gebruiksgemak steeds belangrijker wordt en het wachten een struikelblok vormt, wordt de nieuwe generatie snelladers veel krachtiger. Hierdoor zit de accu van je auto sneller vol en kun je eerder je weg vervolgen. ŠKODA is betrokken bij het IONITY-project: een netwerk van supersnelle opladers op 400 locaties langs de belangrijkste Europese snelwegen. Hun laadvermogen is zo hoog, dat toekomstige elektrische modellen er kunnen opladen in ongeveer de tijd die nodig is om een gewone auto te tanken.

Lees ook: Wereldpremière ŠKODA ENYAQ iV op 1 september in Praag